این دلایل سردرد را نمی دانید
کافئین هم خوب است هم بد. اگر به اندازه متعادل مصرف شود به درمان برخی سردردها کمک میکند و در بسیاری از داروهای سردرد نیز وجود دارد اما مصرف زیاد آن گاهی محرک سردرد است.

محرک های عجیب سردرد

 

محرک سردرد: رئیس تان 

تعجب نکنید، رئیس شما میتواند سردرد شما را تحریک کند. در واقع هر چیزی که استرس تان را افزایش دهد احتمال سردرد تنشی و یا میگرن را در شما افزایش میدهد. هنوز دقیقا مشخص نیست چطور استرس موجب سردرد میشود. عصبهای مغز که مسئول انتقال درد هستند، وقتی تحت استرس قرار میگیرید حساس تر میشوند. تغییراتی در خود مغز نیز میتواند در ایجاد سردرد میگرنی نقش داشته باشد.

 

محرک سردرد: آب و هوا

با تغییرات آب و هوا احتمال سردرد میگرنی زیاد میشود. چه هوا سرد شود چه گرم، این تغییر موجب تحریک سردرد در برخی افراد میگردد. روزهای سوزان و آفتابی و رطوبت زیاد نیز محرکهای متداول دیگر سردرد هستند. باران، باد یا تغییرات فشار هوا نیز میتوانند به سردرد منجر شوند. اگر چه نمیتوانید آب و هوا را تغییر دهید، اما میتوانید با استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی و دوری از نور مستقیم خورشید به خصوص در وسط روز احتمال سردرد را کاهش دهید.

 
محرک سردرد: بوهای شدید 

بوهای شدید حتی اگر خوب باشند، در بسیاری افراد سردرد ایجاد میکنند. هنوز مشخص نیست چرا چنین اتفاقی می افتد اما بوها میتوانند دستگاه عصبی را تحریک کنند. متداولترین بوهای محرک بوی رنگ، عطر و برخی گلها هستند.

 
محرک سردرد: لوازم و زیور آلات مو

شیوه بستن مو میتواند سردرد ایجاد کند. اگر موهایتان را با کش سفت ببندید، بافتهای پوست سرتان تحت فشار قرار میگیرند و سردرد ایجاد میکنند. سربند، بافتن مو و کلاههای تنگ میتوانند همین تاثیر را داشته باشند. اگر سردردتان به این علت ایجاد شده باشد معمولا با باز کردن مو سردرد آرام میشود.

 
محرک سردرد: ورزش

ورزش شدید مانند دویدن و فعالیت جنسی گاهی اوقات ممکن است به سردرد منجر شود. این نوع سردردها در افرادی که میگرن دارند شایعتر است. در صورتی که پس از فعالیت دچار سردرد میشوید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید علت جدی تری ندارد.

 

محرک سردرد: حالت نامناسب بدن

لازم نیست حتما فعالیت کنید تا فشار بر عضلات سر و گردن وارد شود. حالت نامناسب بدن هنگام نشستن پشت میز در حین کار نیز همین فشار را وارد میکند. با ایجاد تغییراتی در محیط و میز کار خود میتوانید حالت بدنتان را بهبود ببخشید. از صندلی با پشتی مناسب در پایین کمر استفاده کنید. نمایشگر کامپیوترتان نباید خیلی پایین یا خیلی بالا باشد. شانه هایتان را خم نکنید و هرگز تلفن را بین گوش و شانه تان نگه ندارید.

 

محرک سردرد: پنیر

در برخی افراد پنیرهای کهنه مانند بلوچیز، چدار، پارمسان و پنیر سوئیسی میتوانند سردرد میگرنی را تحریک کنند. علت آن ممکن است ماده ای به نام تیرامین باشد. هر قدر پنیر کهنه تر باشد، تیرامین آن بیشتر میشود.

 

محرک سردرد: گوشتهای فراوری شده

گوشتهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس دو عامل محرک دارند. اغلب این مواد حاوی تیرامین و افزودنیهای غذایی مانند نیتریتها هستند که در برخی افراد سردرد ایجاد میکنند.

 

محرک سردرد: حذف وعده غذایی

سردرد گرسنگی همیشه خیلی واضح نیست. اگر یک وعده غذایی را حذف کنید پیش از این که بفهمید گرسنه هستید، سردردتان شروع میشود. مشکل این است که احتمالا افت قند خون اتفاق می افتد اما سعی نکنید با خوردن شیرینی یا شکلات سردرد گرسنگی را رفع کنید چون شیرینی جات موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت مجدد آن (حتی بیشتر از دفعه قبل) به دلیل ترشح انسولین میشود.

 
محرک سردرد: سیگار

سیگار نه تنها در خود فرد سیگاری، بلکه در اطرافیان او که دود آن را استنشاق میکنند میتواند موجب سردرد شود. دود سیگار حاوی نیکوتین است که رگهای خونی در مغز را منقبض میکند. سیگار را ترک کنید یا از دود سیگار افراد سیگاری دوری کنید. به خصوص در سردردهای خوشه ای این اقدام مفید است. این سردردها بسیار دردناک و یک طرفه هستند و علائمی در چشم و بینی ایجاد مینمایند.

 
محرک سردرد: کافئین

کافئین هم خوب است هم بد. اگر به اندازه متعادل مصرف شود به درمان برخی سردردها کمک میکند و در بسیاری از داروهای سردرد نیز وجود دارد اما مصرف زیاد آن گاهی موجب سردرد میشود.  اگر عادت به مصرف کافئین داشته باشید، قطع ناگهانی مصرف ممکن است شرایط را برایتان بدتر کند. ترک کافئین نیز محرک سردرد است.

 
راه حل سردرد: شناسایی محرکها

اگر میتوانید بررسی کنید متداولترین محرکهای سردردتان چه چیزهایی است تا بتوانید پیش از شروع سردرد آن را متوقف سازید. دفتر یادداشت روزانه برای خود تهیه کنید و شروع سردرد و غذاهایی که در آن روز مصرف کرده اید، وقایع استرس زا، تغییرات آب و هوا و فعالیت فیزیکی را در آن ثبت کنید. هر زمانی که سردردتان شروع شد زمان شروع و متوقف شدن آن را یادداشت کنید. این کار کمک میکند الگوی سردرد خود را پیدا کنید تا بتوانید از محرکها اجتناب کنید.

 
راه حل سردرد: مدیریت استرس

بسیاری از افراد سردردهای تنشی یا میگرنی خود را با استراتژیهای آرام سازی خود مدیریت میکنند. اگر چه نمیتوانید وقایع استرس زا را کنترل کنید اما میتوانید واکنش خود به آنها را تغییر دهید. میتوانید تکنیکهایی مانند مدیتیشن و ماساژ را امتحان کنید تا ببینید کدام برایتان موثرتر است.

 

راه حل سردرد: تحرک داشته باشید

ورزش با شدت متوسط بر آرام شدن استرس تاثیر بسزایی میگذارد. راه رفتن بسیار خوب است و تا حد زیادی جلوی سردردهای تنشی را میگیرد. وقتی راه میروید حرکت نوسانی دستان شما کمک میکند عضلات گردن و شانه ها شل شوند و این به مقابله با برخی سردردها کمک میکند.

 

راه حل سردرد: برنامه غذایی منظم داشته باشید

در طول روز وعده های غذایی منظم و متعادل مصرف کنید. این کار به حفظ سطح قند خون کمک کرده و مانع از سردرد ناشی از نوسان قند خون میشود. سعی کنید از وعده ها و میان وعده هایی استفاده کنید که پروتئین و کربوهیدراتهای پیچیده در اختیار بدنتان قرار میدهند مانند کره بادام زمینی بر روی نان تست تهیه شده با غلات کامل، سینه مرغ در کنار برنج قهوه ای و از این قبیل. مایعات کافی در روز بنوشید. بی آب شدن بدن خود محرک سردرد است.  

 
راه حل سردرد: فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی ترکیبی از ورزش و آموزش برای کاهش درد و بهبود حرکت ارائه میشود. اگر دچار سردرد تنشی میشوید، فیزیوتراپی به شل شدن عضلات گردن کمک کرده و به شما یاد میدهد عادتهای جدیدی برای حالت بدنی مناسب در خود شکل دهید.

 
راه حل سردرد: داروها

مسکنهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن میتوانند به مقابله با بسیاری از سردردها کمک کنند. از مصرف مداوم این داروها اجتناب کنید چون میتواند منجر به سردردهای ناشی از اوردوز دارو یا سردردهای بازگشتی (rebound ) شود. همین که تاثیر دارو در بدن از بین میرود، درد ناشی از سردرد بازگشتی، بازمیگردد.
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار سردرد جدیدی شدید که به صورت غیر معمولی شدید است یا بیش از چند روز طول کشیده است، به پزشک مراجعه کنید. باید پزشک الگوی تغییرات سردرد شما را بداند مثلا این که چند مرتبه در هفته یا در ماه رخ میدهند یا شدت آنها به چه صورت است یا محرک جدیدی وجود دارد یا نه. در صورتی که سردرد شما با تغییرات بینایی، مشکلاتی در تکلم، مشکلات حرکتی، گیجی، تشنج، تب یا سفتی گردن همراه بود فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ