8 نشانه اولیه بیماری پارکینسون را بشناسید
پزشکان می گویند آهسته تر شدن صدا یا بی روح و بی احساس شدن صورت، یک نشانه شایع از بروز بیماری پارکینسون است.

نشانه های اولیه ابتلا به بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون؛ این اختلال حرکتی، هنگامی که زود تشخیص داده شود، درمان پذیرتر است اما علایم پارکینسون می تواند کاملا به گونه ای متفاوت در یک فرد تا فردی دیگر ظاهر شود. در اینجا علایم و نشانه های اولیه بیماری پارکینسون بیان شده است. اگر در خصوص بروز هر یک از آنها در خود احساس نگرانی و دلواپسی می کنید در این صورت به پزشک مراجعه نمایید.

 

1- تغییر در دستخط

اگر دستخط شما از حالت درشت و خوانا به سمت ریز و ناخوانا پیش می رود، در این صورت آن می تواند یکی از علائم هشدار دهنده اولیه برای بروز بیماری پارکینسون باشد. دبوراه حال (Deborah Hall) پزشک و عصب شناس در مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) در شیکاگو می گوید: «آموزگاران مبتلا به بیماری پارکینسون در زمانی که روی تخته می نویسند، متوجه ایراد و شکایت دانش آموزان در این مورد می شوند که آنها قادر به خواندن مطالب نوشته شده روی تخته نمی باشند.» در دستخط اینگونه افراد حروف ریزتر می شوند و کلمات در کنار هم تجمع می یابند. بسیاری از این بیماران، حرکت کندتری داشته و در کارهای مکرر مانند نوشتن دچار مشکل می شوند.

 

2- کاهش حس بویایی

اگر شما در احساس بوی غذاهایی که عطر تندی دارند دچار مشکل هستید یا اینکه دیگر نمی توانید عطر و رایحه مورد علاقه خود را انتخاب کنید، در این صورت به یک پزشک مراجعه نمایید. این حالت، از شایع ترین علائم پارکینسون نمی باشد اما دکتر حال می گوید بیمارانی که دچار فقدان حس بویایی می شوند، این اولین نشانه ای است که آنان تجربه می کنند. ارتباط بین کاهش حس بویایی و بیماری پارکینسون مشخص نمی باشد اما یک نظریه در این خصوص وجود دارد که پروتئین آلفا - سینوسلین (Alph-Synuclein) در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است قبل از انتقال یافتن به بخش های دیگر مغز و تاثیر بر عملکرد حرکتی بدن، در بخشی از مغز تجمع یابند که مسئول حس بویایی است.

 

3- اختلال در خواب

اگر شما سابقا خواب آرامی داشتید اما در حال حاضر در خواب تکان می خورید و پهلو به پهلو می شوید، دست و پای خود را تکان می دهید یا حتی از تختخواب می افتید، در این صورت آن می تواند حاکی از ابتلا به بیماری پارکینسون باشد. داشتن خوابی نا آرام در شب به طور اتفاقی، امری عادی و طبیعی است اما اگر زمانی که شما در خواب عمیقی به سر می برید، اطرافیان تان  شاهد حرکت بیش از حد شما در خواب هستند یا اگر شما در خواب شروع به حرف زدن می کنید، در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید. تحقیقات و مطالعات بیشتری برای یافتن علت وجود ارتباط بین خواب آشفته و پریشان و بیماری پارکینسون لازم است اما نظریه ای که در این مورد وجود دارد، این است که نواحی خاصی از ساقه مغز که می تواند باعث خواب آشفته شود، ممکن است در بروز علایم دیگر بیماری پارکینسون نقش داشته باشد.

 

4- یبوست

اگر اجابت مزاج، هر روز در شما انجام نمی شود یا اینکه برای آن به طور فزاینده، فشار زیادی به شما وارد می شود، در این صورت آن می تواند یک علامت اولیه ابتلا به بیماری پارکینسون باشد. بیماری پارکینسون دستگاه عصبی خودکار بدن را که فرآیندهایی مانند عمل هضم و گوارش و دفع را کنترل می کند، تغییر می دهد. یبوست به تنهایی، غیرعادی نمی باشد اما اگر ما علایم دیگری مانند خواب دشوار و اختلال در حرکت و راه رفتن را تجربه می کنید، در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید.

 

5- سفتی و انعطاف ناپذیری مفاصل و کند شدن حرکات بدن

در صورت ابتلا به بیماری پارکینسون، در انتظار سفتی و انعطاف ناپذیری غیرطبیعی در مفاصل خود، همراه با ضعف عضلاتی که برطرف نمی شود و انجام کارهای روزانه مانند پیاده روی، مسواک زدن دندان ها، بستن دگمه های پیراهن یا قطعه قطعه کردن مواد غذایی را سخت و دشوار می سازد، باشید. اگر شما در هنگام پیاده روی، بازوهایتان را دیگر حرکت نمی دهید و اینگونه به نظر می رسد که «پاهایتان به زمین چسبیده است» (این باعث می شود که شما قبل از قدم برداشتن دچار تردید شوید) یا این که افراد می گویند شما در زمانی که دچار آسیب نشده اید، مفاصل تان سفت و انعطاف ناپذیر به نظر می آیند، در این صورت بنیاد ملی پارکینسون به شما توصیه می کند که به یک پزشک مراجعه نمایید.

 

6- آهسته تر شدن صدا و بی روح و بی احساس شدن صورت

پزشکان می گویند آهسته تر شدن صدا یا بی روح و بی احساس شدن صورت، یک نشانه شایع از بروز بیماری پارکینسون است. همچنین ممکن است بعضی از بیماران مبتلا به پارکینسون، بدون آن که متوجه شوند، آهسته تر یا بیش از حد، تند و سریع صحبت کنند یا دچار لکنت زبان شدید شوند. بیماری پارکینسون باعث اختلال حرکتی از جمله در عضلات صورت می شود.

 

7- افسردگی

میشل تگلیاتی (Michele Tagliati) پزشک و رییس برنامه بیماری های حرکتی در مرکز پزشکی سدارز - سینایی (Cedars-Sinai) در کالیفرنیا می گوید: «گاهی اوقات ممکن است بیماران پس از آگاه شدن از ابتلا به بیماری پارکینسون، دچار افسردگی شوند اما این نیز در افراد شایع است که سال ها قبل از بروز علایم جسمی این بیماری، دچار افسردگی می شوند.» وی می گوید: «بیماری پارکینسون به دلیل کمبود دوپامین (Dopamine) در مغز، به عنوان یک اختلال حرکتی توصیف می شود اما در این بیماری، میزان انتقال دهنده های دیگر عصبی نیز مانند سروتونین (Serotonin) کم است که کاملا به افسردگی مرتبط می شود.» بیماران مبتلا به پارکینسون که دچار افسردگی می باشند، در مقایسه با احساس شدید غم یا عجز و ناتوانی که در افسردگی در مراحل اولیه شایع است، احساس دلسردی و بی تفاوتی نموده و معمولا نسبت به مواردی که در گذشته از آنها لذت می بردند، بی میل و علاقه می باشند. دکتر تگلیاتی می گوید: «اینگونه افراد، لذت بردن از چیزهای ساده و کوچک در زندگی مانند بیدار شدن از خواب در هنگام صبح و خرید روزنامه را از دست می دهند.» درمان افسردگی شامل مشاوره مصرف داروهای ضد افسردگی و در موارد شدیدتر، درمان از طریق شوک الکتریکی می باشد.

 

8- لرزش یا تکان خوردن اندام های بدن در هنگام استراحت

لرزش یا تکان خوردن اندام های بدن می تواند پس از انجام حرکات و تمرینات ورزشی بسیار زیاد یا در اثر اضطراب و نگرانی یا به واسطه عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها عادی و طبیعی باشد اما بر اساس گزارش بنیاد ملی پارکینسون، وجود لرزشی خفیف در انگشتان، انگشت شصت، دست، چانه، لب ها یا پا در زمانی که بدن و عضلات و ماهیچه ها در حال استراحت به سر می برند، می تواند یکی از علائم و نشانه های بروز بیماری پارکینسون باشد. تقریبا 70 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون این لرزش خفیف در اندام های بدن را در حال استراحت تجربه می کنند و آن در جریان استرس و تنش ها و فشارهای روحی و روانی و هیجانات محسوس تر می شود. اینها از شایع ترین علائم بیماری پارکینسون می باشند و اغلب به افراد از بروز بیماری پارکینسون در آنها خبر می دهد اما هنگامی که بیماران مبتلا به پارکینسون در این مورد به گذشته فکر می کنند، در می یابند که آنها قبل از شروع این لرزش های خفیف، فقدان حس بویایی، خواب آشفته و نامنظم یا اضطراب و نگرانی را تجربه کرده اند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله پیام سلامتی