در این مقاله ضمن آشنایی با علل و درمان خشونت صدا، اقداماتی که از خشونت صدا جلوگیری کرده یا باعث بهبود آن می‌شود نیز بیان می‌شود.

در حالت نرمال به هنگام تنفس طناب‌های صوتی از یکدیگر فاصله گرفته و باز میشوند و هنگام حرف زدن و آواز خواندن به یکدیگر نزدیک شده وهوایی که از ریه به سمت بالا میاید آنها را به ارتعاش در آورده و باعث تولید صوت میشود. تورم طنابهای صوتی یا وجود برجستگی روی آنها مانع رسیدن طناب‌های صوتی به یکدیگر شده و نحوه ارتعاش طنابهای صوتی را تغییر میدهد و در نتیجه صدا تغییر میکند. خشونت صدا علل متفاوتی دارد، که برخی از آنها مانند ندول طناب صوتی در معلمان شایعتر است.

علل خشونت صدا
ندول طناب صوتی

یکی از شایعترین علل خشونت صدادر معلمان ندول طناب صوتی است، که معمولا ناشی از استفاده طولانی مدت، زیاد و نامناسب از حنجره است، مثل حالتی که در، قاری‌های قرآن، خواننده‌ها، دوره گرد‌ها و بچه‌هایی که حین بازی خیلی جیغ میکشند دیده میشود.

این نحوه استفاده از حنجره باعث ایجاد ندول طناب صوتی میشود که به آن ندول خوانندگان هم گفته میشود. اگر این وضعیت ادامه یابد و ندول بزرگتر شود ممکن است باعث پولیپ طناب صوتی شود. هم ندول و هم پولیپ طناب صوتی خطرناک نبوده و سرطانی نیستند.

لارنژیت حاد

علل فراوانی برای گرفتگی صدا وجود دارد. خوشبختانه اکثر آنها علل جدی و خطرناکی نیستند و در مدت کوتاهی بر طرف میشوند. شایعترین علت خشونت صدا لارنژیت حاد است که معمولا بدلیل تورم طنابهای صوتی در اثر سرماخوردگی یا بدلیل استفاده بیش از حد از حنجره مثل داد و فریاد زدن و جیغ کشیدن ایجاد میشود.

 

رفلاکس معده به مری

رفلاکس نیز یکی از علل شایع خشونت صدا است. به طور نرمال بین مری و معده دریچه‌ای است که فقط اجازه عبور مواد غذایی از مری به معده را فراهم می‌سازد.

در مواردی که این دریچه شل شود محتویات معده به مری وارد میشود که به آن رفلاکس گفته میشود. چون حنجره و مری در یک قسمت در مجاورت هم هستند، رفلاکس میتواند باعث تحریک و التهاب حنجره و طناب صوتی گردد. اکثر مبتلایان به رفلاکس از سوزش سر دل و ترش کردن رنج میبرند.

گرفتگی صدای این افراد صبحها بیشتر است و در طی روز خشونت صدای آنها کمتر میشود. مبتلایان به رفلاکس ممکن است احساس کنند چیزی داخل گلویشان گیر کرده است، یا از ترشحات غلیظ حلقشان ناراحت باشند، یا تمایل به تخلیه مکرر  ترشحات حلقشان داشته باشند.

دود سیگار
استعمال دخانیات نیز میتواند منجر به گرفتگی صدا شود و از آنجائیکه دخانیات علت اصلی سرطانهای حلق و حنجره است اگر فردی سیگاری دچار خشونت صدا شود حتما باید به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه نماید.

سایر علل
علل ناشایع دیگری نیز میتوانند منجر به خشونت صدا شوند که میتوان از آلرژی، مشکلات تیروئید، اختلالات نورولوژیک و ضربه به حنجره نام برد. گاهی اوقات بعضی از خانمها در طی دوران پریود خود دچار گرفتگی صدا میشوند.

اگر به خشونت صدا مبتلا شدید به چه کسی باید مراجعه کنید
خشونت صدای ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا توسط پزشک عمومی، متخصص اطفال، و متخصص داخلی نیز قابل درمان است اما در موارد زیر حتما باید به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید:

* خشونت صدایی که بیشتر از ۲ هفته طول کشیده است بخصوص اگر بیمار سیگاری باشد.
* وقتی علت واضحی برای ایجاد گرفتگی صدا وجود نداشته باشد.
* اگر خشونت صدا با سرفه‌های خونی همراه باشد.
* اگر اشکال در بلع نیز وجود داشته باشد.
* اگر همراه با گرفتگی صدا برجستگی‌هایی حتی خیلی کوچک  در گردن ظاهر شده باشد.

درمان
درمان خشونت صدا بستگی به علت ایجادی آن دارد. در اغلب موارد با استراحت صوتی، نوشیدن  مایعات و مصرف داروهای خلط آور و اجتناب از سیگار  مشکل بر طرف میشود.
در مواردی نیز ممکن است متخصص گوش حلق و بینی شما را برای یاد گرفتن نحوه استفاده از حنجره  به گفتار درمان ارجاع دهد. در موارد کمی مثل پولیپ و یا سرطان حنجره ممکن است لازم باشد که تحت عمل جراحی قرار گیرد.

اقداماتی که از خشونت صدا جلوگیری کرده یا باعث بهبود آن میشود

* اگر سیگاری هستید آنرا ترک کنید.
* در صورت امکان از کسی که سیگار میکشد فاصله داشته باشید.
* ازمصرف موادی که باعث کاهشن آب بدن میشود مثل الکل و کافئین اجتناب کنید.
* روزانه مقادیر فراوانی آب بنوشید.
* هوای محیط کار و منزل شما مرطوب باشد.
* از صدایتان به مدت طولانی و به میزان زیاد استفاده نکنید.
* هنگام صحبت در مقابل یک جمع بهتر است از میکروفون استفاده کنید.
* وقتی دچار خشونت صدا شدید از صحبت کردن زیاد و از خوانندگی خودداری کنید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: pezeshk.us 
 
مطالب پیشنهادی:
 رابطه سیگار و بیماریهای مختلف
در مورد سکسکه بیشتر بدانید
غیر سیگاریها هم همیشه در امان نیستند
كمبود ویتامین، از علل ابتلا به آسم 
لزوم جدی گرفتن عارضه خروپف در كودكان