علائم رفلاکس اسیدی
رفلاکس اسیدی از شایع‌ترین مشکلات سلامت است و می‌تواند علائم زیادی داشته باشد. موارد زیر برخی علائم عجیبی است که نشان می‌دهد رفلاکس اسیدی دارید.

رفلاکس اسیدی معده چه علائمی دارد؟

رفلاکس اسیدی از شایع‌ترین مشکلات سلامت است و می‌تواند علائم زیادی داشته باشد. موارد زیر برخی علائم عجیبی است که نشان می‌دهد رفلاکس اسیدی دارید، البته مواردی هم هست که نباید رفلاکس را در آن دخیل بدانید.

 

بزاق زیاد

زیاد شدن بزاق دهان، بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده می‌تواند نشانه‌ای از رفلاکس باشد. وقتی غدد بزاقی، وجود عامل تحریک‌کننده‌ای را در مری احساس می‌کنند، فعالیتشان را افزایش می‌دهند و آماده می‌شوند که هر چه را در مری وجود دارد یا می‌خواهد به سمت بالا حرکت کند، بشویند و پاک کنند.

 

سینه پهلو

وقتی اسید معده از معده خارج می‌شود، فقط گلو را تحریک نمی‌کند بلکه می‌تواند راه خود را به سمت شش‌ها نیز در پیش بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، شما سر از یک سینه پهلوی شدید درخواهید آورد. اگر به طور مکرر و بدون دلیل مشخصی به سینه پهلو مبتلا می‌شوید، رفلاکس می‌تواند یکی از علل آن باشد.

 

درد قفسه سینه

معمولا افراد، ترش کردگی و سوزش معده را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند. زیاد اتفاق می‌افتد که افرادی با درد شدید قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند در حالی که مشکل اصلی آنها رفلاکس است. عکس ماجرا نیز می‌تواند درست باشد. افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند به اورژانس مراجعه نمی‌کنند، زیرا تصورمی کنند دچار رفلاکس هستند. اگر میان این دو حالت شک دارید، به پزشک مراجعه کنید.

 

تلخی دهان

اسید معده‌ای که مجبور است به سمت مری حرکت کند، می‌تواند طعم تلخی را در انتهای گلو به جا بگذارد.

 

آسم

اگر مشکلات تنفسی دارید، که بویژه شب و در رختخواب تشدید می‌شود، عامل آن می‌تواند رفلاکس اسیدی باشد. وقتی به پشت دراز می‌کشید، اسید معده وارد مری می‌شود و ایجاد رفلاکس می‌کند که گاهی با صدای خس‌خس همراه است. اسید معده می‌تواند وارد مجاری تنفسی شود و به طور مستقیم تحریک تنفسی ایجاد کند. در نتیجه شما با حالت خفگی و سرفه از خواب بیدار می‌شوید.

 

مشکلات بلع

رفلاکس می‌تواند به دلیل صدمات و زخم‌هایی که ایجاد می‌کند، باعث باریک‌شدن گلو شود. در نتیجه غذا در مسیر فرورفتن متوقف می‌شود و فرد احساس می‌کند غذا گلوله شده و خود را در مسیر رسیدن به معده جمع کرده است.

 

مشکلاتی که ناشی از رفلاکس نیست

گاهی وجود توده در گلو یا نیاز به صاف کردن مکرر گلو با رفلاکس اشتباه گرفته می‌شود. این عوارض ناشی از گرد و غبار و دیگر تحریک‌کننده‌هایی است که در هوا وجود دارد. گلودرد، سرفه یا گرفتگی و خشونت صدا نیز می‌تواند براثر رفلاکس ایجاد شود، اما عوامل دیگری نیز در بروز این عوارض نقش دارند. اگر بعد از دوهفته مصرف داروهای آنتی‌اسیدی که پزشک تجویز می‌کند، بهبودی در این علائم مشاهده نکردید، با متخصص گوارش مشورت کنید.

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir