چگونه کمردرد را از درد کلیه تشخیص بدهیم؟
درد ناحیه کمر می تواند منشا اسکلتی داشته باشد. طیف گسترده ای از مشکلات در ناحیه لگن می تواند باعث ایجاد درد شود. اما باید توجه کرد که در شرایطی، کمردرد و درد پهلو می تواند بعلت مشکلات کلیوی باشد

دلایل ایجاد درد در ناحیه کمر و نحوه تشخیص آنها

تشخیص  علت کمردرد بدلیل  دیسک ممکن است دشوار باشد. بخشی از این دشواری بدلیل پیچیدگی سیستم عضلانی اسکلتی است و بخشی بدلیل انواع استرس هائی است که روزانه به ناحیه کمر وارد می شود و باعث ایجاد بیماری و آسیب های گوناگون در ناحیه کمر و پهلو می شود. علت کمردرد و درد پهلو می تواند مسائل عضلانی مانند اسپاسم و گرفتگی و یا کشیدگی عضله باشد. همچنین این درد می تواند منشا اسکلتی داشته باشد و طیف گسترده ای از مشکلات در ناحیه هیپ یا لگن مانند آسیب لگن و تحت فشار گرفتن ریشه اعصاب کمر و بیماری دیسک، باعث ایجاد درد شود. اما باید توجه کرد که در شرایطی کمردرد و درد پهلو می تواند بعلت مشکلات کلیوی باشد.

درد کلیوی که طیف متنوعی از بیماریها را در برمیگیرد می تواند بعلت عفونت کلیه و یا شن و سنگ کلیه وحتی نارسائی حاد کلیوی  ایجاد شده باشد. درد کلیوی می تواند با  کمردرد و درد پهلو  که بعلت دیگری ایجاد شده ،اشتباه شود زیرا کلیه  ها هم در همین محل قرار دارند. کلیه ها دو عدد هستند و هر کدام اندازه مشت دست می باشند. وظیفه کلیه ها حفظ ترکیبات خون در شرایطی است که، سلامتی بدن تامین شود. کلیه ها از نظر محل، قدری بالاتر از لگن  و دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند. درد کلیه می تواند حتی به ناحیه کشاله ران یا  لگن  انتشار پیدا کند و تشخیص علت درد را مشکل تر کند.

یک عامل مهم در تشخیص علت درد کمر و  یا درد پهلو ، وجود تب همراه درد است که احتمال  داشتن عفونت کلیوی را زیاد می کند. گرچه تب همراه درد کمر درسایر بیماریها مانند آنفلوانزا هم دیده می شود، اگر همراه درد پهلو یا کمر، تب، لرز یا ناراحتی معده، ادرار خونی یا بدبو و تکرر ادرار و زیاد رفتن به توالت یا افزایش درد موقع ادرار کردن، وجود دارد، در این صورت  به احتمال زیاد منشا درد، عفونت کلیه است که باید برای درمان اقدام مناسب انجام شود.

در صورت نداشتن تب و وجود شک به علت، درد پهلو یا کمر، انجام آزمایشات خون و آزمایش ادرار و درصورت ضرورت، انجام سونوگرافی و عکسبرداری اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی و سایر روشهای تشخیصی با  صلاحدید و دستور پزشک، به تشخیص  کمک می کند. درد شن  (یا سنگ) کلیوی با دفع شن یا سنگ رفع می شود، اما اگر علت کمردرد و درد پهلو، دیسک یا ضربه به بدن  باشد، معمولا بهبودی سریعی حاصل نمی شود.

درد عفونت کلیوی معمولا بصورت حساس بودن ناحیه  طرفین ستون مهره ها در محل قرار گرفتن کلیه ها است. محل دقیق قرار گرفتن کلیه ها در زاویه بین ستون فقرات با دنده ها است. این درد با لمس یا فشار  دادن ملایم  این محل شدیدتر می شود اما درد بعلت دیسک یا به علل اسکلتی-عضلانی با فشار ملایم بدتر نمی شود.(در درد زونا در ناحیه کمر و پهلو ،پوست حساس است  و بعد از ایجاد جوش  پوستی براحتی تشخیص داده می شود.)  

درد کلیوی  با درمان عفونت  و مصرف آنتی بیوتیک تجویزشده توسط پزشک ،کاملا رفع می شود، اما درد با منشا اسکلتی و دیسک معمولا یکباره بطور کامل بهبود نمی یابد. درد ناگهانی هنگام فعالیت ممکن است بعلت آسیب ستون فقرات یا دیسک و یا با منشا عضلات باشد. ضربات مستقیم به پشت در ناحیه کلیه ها، ممکن است آسیب کلیه ایجاد کند که باید بررسی شود.

درد پهلو و کمر در زنان جوان که به تازگی شروع شده، در افراد دارای سابقه عفونت کلیوی و در افراد  دارای دیابت کنترل نشده و سایر افراد مستعد عفونت کلیوی، بهتر است از نظر عفونت کلیه مورد بررسی قرار گیرد.

آنچه معمولا بعنوان درد کلیه در اثر سرما عنوان می شود در خیلی مواقع سرماخوردگی واقعی یا عفونت کلیه نیست و بیشتر، درد عضلانی  و تنش عضلات ناحیه دو طرف ستون مهره های کمر، بر اثر سرما یا جریان هوا است که اکثرا با معاینه  مشخص شده و درمان می شود، با اینحال در بعضی موارد که پزشک به بیماری دیگری مشکوک است، در صورت لزوم  انجام آزمایشات  و تستهای  تشخیصی توصیه می شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: rehab.blogfa.com