انواع سرطان های پوست که در حال افزایش هستند
در حال حاضر شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان سرطان پستان، پروستات و ریه شناخته شده است. اما تحقیقات جدید کلینیک مایو نشان می‌دهد دو نوع از سرطان پوست در جهان به شدت رو به افزایش است

 شیوع انواع سرطان پوست

مایو کلینیک در آخرین گزارشات خود اعلام کرد، با حدود ۲۶۳ درصد سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی و ۱۴۵ درصد سرطان کارسینوم سلول بازال در بین انواع سرطان های پوست، در جهان افزایش چشمگیری داشته است.

 

سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی

این سرطان بیشتر گرایش به پوست هایی دارد که به مدت طولانی در معرض آفتاب شدید قرار میگیرند. این سرطان اغلب در قسمت هایی از بدن دیده میشود که بیشتر در معرض نور خورشید هستند مانند صورت و گردن و پشت دست. در زنان حتی ممکن است در پایین پاها هم دیده شود. کسانی که از تخت های برنزه کننده استفاده می کنند شانس بیشتری برای دچارشدن به این نوع سرطان دارند. این سرطان ممکن است دیگر بخش های بدن را هم درگیر کند اما با تشخیص فوری ،این بیماری درمان پذیر است.

این سرطان شایع ترین سرطان در افرادی است که مدت زمان طولانی را در معرض تابش نور خورشید هستند.

 

اگر شما شرایط فیزیکی زیر را دارید باید بیشتر مراقب بوجود آمدن این نوع سرطان پوست  باشید:

دارای رنگ روشن پوست و یا حالت رنگ پریدگی

دارای چشمان سبز وآبی و یا خاکستری

دارای موی بلوند و یا قرمز

 

اگر شما شرایط زندگی زیر را دارید هم بیشتر در معرض خطر این نوع سرطان هستید:

مدت زمان زیادی را در زیر تابش خورشید بدون کرم های ضد آفتاب و بدون پوشش کامل لباس هستید

از تخت های برنزه کننده استفاده میکنید

در معرض مواد شیمیایی سرطان زا هستید

مقدار زیادی در معرض گرما هستید

استعمال دخانیات

 

علائم سرطان پوست

بیماری بوون: این زخم پوستی قرمز رنگ، از نشانه های اولیه این سرطان است. بیماری بوون هنگامیکه از طریق عفونت HPV ایجاد میشود میتواند از زیر ناخن ها ظاهر شود و ناخن ها را هم از بین ببرد

این نوع سرطان پوست  می تواند بصورت گنبدی شکل باشد

پس از دریافت پیوند عضو شانس دچار شدن به این سرطان زیاد است

این سرطان می تواند از راه دهانی شروع شود که معمولا از لب پایین شروع می شود

اگر هر تغییر بی رویه ای را در پوست خود مشاهده کردید فورا به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

تشخیص

بهترین و تنها راه تشخیص این سرطان از طریق بیوپسی است. در این روش متخصص پوست قسمتی از پوست را نمونه برداری میکند. این تکه نمونه برداری شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار میگیرد. نوع درمان این سرطان بستگی به مقدار رشد این نوع سرطان پوست و میزان حجم درگیر شده دارد.

 

درمان

برای درمان این سرطان راه های زیر پیشنهاد شده است.

جراحی

جراحی موس، در جراحی موس متخصص با میکروسکوپ مقدار برداشته شده را بررسی میکند و اگر لازم باشد تا زمانی که سلول های سرطانی دیگر را ببیند به این جراحی ادامه خواهد داد.

 

پرتو درمانی

هنگامیکه این نوع  سرطان پوست  زود تشخیص داده شود از روش های درمانی زیر استفاده می شود

 

کورتاژ و درمان الکتریکی

این درمان ۲ مرحله ای است . اول پوست اطراف تومور را خراش میدهند و سپس به وسیله جریان برق سلول های سرطانی را از بین میبرند. این مراحل تکرار میشوند.

 

درمان فتو دینامیک

در این درمان به وسیله نور برخی سلولهای سرطانی را از بین میبرند . این درمان در ۲ مرحله انجام میشود. درمرحله اول یک ماده شیمیایی به پوست تزریق میشود و سپس پوست به وسیله نوری مخصوص، در معرض کشته شدن سلولهای سرطانی قرار می گیرد.

 

درمان با لیزر

این درمان فقط برای مراحل ابتدایی این سرطان استفاده می شود.

 

کرم شیمی درمانی

کرمی که حاوی یک داروی شیمی درمانی (۵_FU) است.

 

سرطان کارسینوم سلول بازال

این سرطان دارای رشد آهسته سرطان پوست است. این نوع از سرطان پوست ، رایج‌ترین شکل سرطان در جهان است. بیشتر سرطان‌های پوست ، سرطان سلول بازال هستند. سلول‌های سرطان پوست بازال، در افراد بالای ۴۰ سال شایع‌تر است با این حال، در افراد جوان نیز دیده می‌شود.

زنان ۳۰ تا ۴۹ سال بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. عواملی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رنگ پوست، کک و مک و سابقه خانوادگی درصد ابتلا به این نوع سرطان پوست  را افزایش می‌دهد.

 

علل

کارسینوم سلول بازال، زمانی ایجاد می شود که یکی از سلول بازال پوست رشد کرده و در DNA  جهش می کند. سلول بازال در پایین تر از اپیدرم یافت می شود (بیرونی ترین لایه پوست). سلول های بازال سلول های جدید پوستی  تولید می کند.

روند ایجاد سلول های پوست جدید توسط  سلول بازال توسط DNA کنترل می شود. جهش در DNA باعث می شود سلول های بازال به سرعت تکثیر پیدا کرده و رشد کنند و در نهایت ممکن است سلول های غیر طبیعی  تجمع کنند و یک تومور سرطانی را تشکیل دهند.

بیشترین آسیب وارده به DNA در سلول بازال که تصور می شود به علت اشعه ماوراء بنفش (UV) است، در نور خورشید و در لامپ های برنزه شدن تجاری موجود است . اما قرار گرفتن در معرض خورشید صرفا باعث سرطان پوست نمی شود. این نشان می دهد که عوامل دیگری به خطر ابتلا به سرطان پوست کمک میکند، مانند  در معرض مواد سمی بودن و یا داشتن یک بیماری که،  سیستم ایمنی بدن ضعیف شود.

 

۵ نشانه شایع و هشدار دهنده این سرطان

 

توده صورتی که مثل مروارید است

در نوع کارسینوم سلول بازال نقاطی برجسته و اغلب براق و شفاف در سطح پوست پدید می‌آید. البته برخی به دلیل رنگدانه‌های ملانین به جای براق، تیره(قهوه‌ای و سیاه) به نظر می‌رسند. این توده‌های صورتی بیشتر در نواحی سینه، کمر، بازوها، پاها و پوست سر ایجاد می‌شوند. این توده به آرامی بزرگ شده و به صورت یک زخم بدون درد اما با خونریزی ایجاد می‌شود.

 

توده صورتی با سطح زبر و پوسته و پوسته شده

کارسینوم سلول سنگفرشی، به عنوان یک توده صورتی با سطحی زبر و خشن روی پوست پدید می‌آید. این توده با لمس به راحتی خونریزی می‌کند و یک زخم عمیق را روی پوست به جای می‌گذارد.

 

زخمی که بهبود پیدا نمی کند

لکه‌ها و زخم‌های متعددی روی بدنتان پدید می‌آید. اما اگر این زخم‌ها بیش از ۴ هفته بهبود پیدا نکند، بسیار جدی و خطرناک تلقی می‌شود و نیاز به معاینه متخصص دارد. هر زخمی که درد، خارش، دلمه و خونریزی بیش از ۴ هفته داشته باشد علامت هشدار دهنده‌ای، محسوب می‌شود.

 

شکل گیری تکه ‌های قرمز بر روی پوست شما

این تکه‌های قرمز می‌توانند با خارش همراه باشند. این نوع از ضایعات پوستی به ندرت سرطانی هستند اما برخی از مبتلایان به سرطان پوست در ابتدا درگیر این تکه‌های قرمز در سطح پوست خود بوده اند.

 

خط و خال جدید بر روی پوست یا تغییر روی خال هایی که قبلا داشته اید

اولین نشانه ملانوم(تومور بدخیم پوستی) را می‌توان خط و خال‌های جدیدی که روی پوست پدید می‌آید عنوان کرد. همچنین خال‌های پوستی‌تان ناگهان تغییر طاهر می‌دهند. به عبارتی اگر خال‌ها بزرگتر شدند و تغییر ظاهر دادند و البته اگر این تغییرات با خونریزی، درد و خارش همراه بود احتمالا درگیر سرطان پوست شده‌اید.

 

درمان و دارو

اینکه چه درمانی برای شما بهتر است بستگی به نوع، محل و شدت سرطان دارد. برخی از درمان هایی که برای کارسینوم سلول بازال معمولا استفاده می شود عبارتند از:

 

لایه برداری الکتریکی پوست و کورتاژ

شامل برداشتن  و خراش دادن سطح سرطان پوست با یک ابزار(کورت) و سپس سوزاندن پایه سرطان با سوزن الکتریکی. این درمان اغلب برای سرطان های کوچک واقع در پاها و گوش استفاده می شود.

 

عمل جراحی

در این روش، دکتر، بافت سرطانی و حاشیه اطراف  پوست سالم  را یر می دارد. در برخی موارد، ممکن است این برداشت گسترده باشد، که شامل از بین بردن پوست طبیعی اضافی در اطراف سرطان میشود. اگر سرطان های سلول بازال بزرگ باشد عمل جراحی ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

 

انجماد

این روش شامل کشتن سلولهای سرطانی در معرض انجماد آنها با نیتروژن مایع (سرما) می باشد. از این روش برای سرطان هایی که بسیار نازک هستند و در پوست ایجاد می شوند مفید است.

 

جراحی موس

در این روش، دکتر سلول های سرطانی را لایه به لایه بر می دارد و هر یک از لایه ها را زیر میکروسکوپ تا زمانی که هیچ سلول های غیر طبیعی باقی  نماند، بررسی میکند. این یک درمان موثر برای عدم تکرار کارسینوم سلول بازال است، سلول های سرطانی ای که بزرگ، عمیق و بسرعت در حال رشد بر روی صورت هستند.

 

درمانهای موضعی

کارسینوم سلول بازال که سطحی، و نه چندان  پیشرفت کرده باشند را میتوان با این روش  و با استفاده ازکرم یا پماد درمان کرد. داروهای فلوروراسیل ( Carac، Fluoroplex، Efudex) برای چند هفته، به منظور درمان خاص کارسینوم سلول بازال که سطحی می باشند، استفاده می شود.

 

دارو برای سرطان پیشرفته

کارسینوم سلول بازال که به مناطق دیگر بدن (متاستاز) گسترش می یابد، ممکن است با ویسمودگیب(vismodegib ) درمان شود. این دارو نیز می تواند یک گزینه مناسب برای افرادی که سرطان به درمانهای دیگر پاسخ نمی دهد، باشد.


بیشتر بدانید : علامت های هشدار دهنده سرطان پوست

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: nabzema.ir