کمر درد, سر درد, زانو درد, گردن درد و 8 نکته درمانی که نمی دانستید
دردی که برای مدت زمانی نزدیک به سه ماه و یا بیشتر در بدن باقی بماند، عنوان درد مزمن را به خود می گیرد.مانند: کمر درد, سر درد, زانو درد, گردن درد.

8 نکته که درباره درمان دردهای مزمن نمی دانستید!

سردردهای ضربان دار، گرفتگی عضله گردن، تنش و درد عضلانی در تمام بدن. احتمالا شما با این دردها و گرفتگی های روزمره ناآشنا نیستید. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا the Centers for Disease Control and Prevention، از هر چهار نفر آمریکایی، یک نفر، دردی را تجربه کرده اند که بیش از یک روز به طول انجامیده است. اما خوشبختانه راه حل های زیادی به جز مصرف ایبوپروفن وجود دارد که درد شانه و کمر مزمن شما را از کار و زندگی نیندازد. حتی سبک زندگی هم در این مورد تاثیر گذار است. اگر دچار این دردهای مزمن شده اید در این مقاله مواردی که برای رفع این دردها و داشتن احساس بهتر به آن نیاز دارید را به شما یادآوری می کنیم.

 

1. زنان بیشتر از مردان مستعد درد هستند

1. زنان بیشتر از مردان مستعد درد هستند

بر اساس مطالعه ای در دانشگاه استنفورد  Stanford University، زنان گزارش احساس ناراحتی جسمی شدید تری در انواع بیماری ها از پیچ خوردگی مچ پا تا دیابت دادند. کارشناسان علت اصلی این مساله را نمی داند ولی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از مسائل هورمونی، ژنتیکی، پاسخ ایمنی و عوامل روانی در آن درگیر هستند.به عنوان مثال تحقیقی از دانشگاهی در میشیگان نشان داده است که نوسانات سطح استروژن در دوران قاعدگی یک زن در این مساله نقش مهمی ایفا می کند. وقتی هورمون استروژن باعث کاهش هورمون کاهش دهنده درد، یعنی اندورفین endorphins می شود و باعث می شود که بدن تحمل کمتری در مقابل درد داشته باشد.

نظریه دیگر به موارد فرهنگی اشاره دارد:

ما می دانیم که مردان، اغلب با کلیشه های عملکرد سخت و مردانه شناخته می شوند، به گفته دکتر روگر فیلینگیم Roger Fillingim، رئیس بخش تحقیقات درد در دانشگاه فلوریدا، به همین دلیل مردان نسبت به دردی که احساس می کنند شکایت کمتری ابراز می نمایند. در همین راستا زنان ممکن است تشویق به گزارش درد ایجاد شده شوند.

 

2. استراحت همیشه هم بهترین گزینه برای درمان درد نیست

2. استراحت همیشه هم بهترین گزینه برای درمان درد نیست

کمرتان گرفته؟درد شانه دارید؟ غریزه شما ممکن است شما را به سمت حداقل حرکت سوق دهد. ولی در حال حاضر پزشکان خلاف این نظر را برای دردهای عضلانی و درد مفاصل توصیه می کنند. به گفته دکتر جنیفر سلیمان Jennifer Solomon، متخصص توانبخشی در بیمارستان جراحی ویژه در نیویورک، ما اغلب به بیماریان توصیه می کنیم که به فعالیت معمول خود برگردند – از جمله ورزش، آن هم در اولین فرصت ممکن.

تحقیقات از این توصیه حمایت می کنند:

یک بررسی نشان داده است افرادی که دچار کمر درد شده اند و انجام فعالیت به آن ها توصیه شده نسبت به افرادی که استراحت برایشان تجویز شده، درد کمتری داشته و عملکرد بهتری داشته اند.

همچنین می تواند از پزشکتان برای انجام برنامه های تمرینی قدرتی یا دوره های فیزیوتراپی برای بخشی که دچار درد شده مشورت بخواهید. یک مطالعه در سال 2015 نشان داده است که هر چه افراد درمان فیزیکی برای کمتر شدن دردشان را زودتر شروع کنند، کمتر احتمال دارد که به جراحی، تزریق نخاعی و مصرف دارو در آینده نیاز پیدا کنند.

 

3. دلیل بدتر شدن میگرن شما, یائسگی است

انگار دچار شدن به نوسانات اخلاقی و گرگرفتگی کافی نیست، به نظر می رسد که یائسگی باعث بدتر شدن میگرن هم می شود. زمانی که محققان 3664 زن را با سردردهای وحشتناک زیر نظر گرفتند، دریافتند که احتمال ابتلا به سردردهای مکرر در طول دوران یائسگی، 62 درصد افزایش پیدا می کند. به گفته نویسنده مطالعه ،دکتر وینسنت مارتین Vincent Martin، مدیر بخش سردرد و مرکز درد صورت موسسه علوم اعصاب در دانشگاه سینسیناتی گاردنر، هنگامی که سطح استروژن در زنان پایین می آید مرحله بعد از آن افزایش ریسک ابتلا به سردرد است.

خبر خوب:

درمان های هورمونی مانند: قرص پیشگیری از بارداری یا پچ های استروژن ممکن است در این زمینه کارساز باشند.

 

4. برخی مسکن های طبیعی کارساز هستند

a)طب سوزنی Acupuncture: 

تحقیقات نشان می دهد که این روش که یکی از اجزاء اصلی طب سنتی چین به حساب می آید، می تواند به کاهش دفعات سردردهای ضربان دار و از بین بردن درد مزمن در کمر، گردن و زانو کمک کند.

b)کایروپراکتیک Chiropractic:

کایروپراکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ویژه ستون فقرات و هنر تنظیم و تطبیق آنها به منظور پیشگیری و درمان، که استفاده از آن در علم پزشکی به 2000 سال پیش برمی گردد. بقراط، پدر علم پزشکی، با انسجام دادن مانورهایی روی ستون فقرات و مفاصل، به درمان خیلی از بیماری ها پرداخته و پس از او، ابوعلی سینا، پزشک بزرگ ایرانی نیز از این روش ها استفاده کرده است. در سال 1895 میلادی، شخصی به نام دیوید دانیل پالمر از اهالی ایالت آیوای آمریکا با استفاده از تنظیم و تطبیق ستون فقرات چند بیمار، نتایج بسیار مطلوبی به دست آورد. در واقع، می توان گفت کایروپراکتیک نوین از آن موقع سر چشمه گرفته است و امروز در بیشتر کشورهای جهان به عنوان یکی از مهمترین روش ها برای حفظ و سلامتی شناخته می شود.

درمان کایروپراکتیک شامل دستکاری ستون فقرات هم ممکن است تا 18 ماه برای تسکین دردهای کمر به همراه مراقبت های متعارف تاثیر گذار باشد. در مطالعه ای که توسط مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH ) انجام شد و بررسی روی تحقیقات انجام شده مشخص شد که این تکنیک می تواند برای درد گردن و میگرن هم موثر باشد.

c)یوگا Yoga:

یکی دیگر از مطالعاتی که با بودجه NCCIH انجام شده نشان داده است که افراد با کمر درد مزمن که در دوره های آینگار یوگا *Iyengar yoga شرکت داشته اند، (تمریناتی که روی حرکات صحیح تمرکز می کند) پس از 6 ماه کاهش ناتوانی و ناراحتی کمر را تجربه نمودند.

*آینگار یوگا Iyengar yoga: این سبک یوگا توسط "ب.ک.س آینگار"، شاگرد "کریشناماچاریا" ارائه شد. "آینگار" از سال 1937 به آموزش یوگا پرداخت.آینگار یوگا، بسیار دقیق است و در آن توجه زیادی به پیدا کردن آلاینمنت صحیح هر وضعیت می شود. در این سبک، میزان توقف در حرکات بیشتر است تا توجه بیشتر و دقیق تری به وضعیت بدن شود.

d)ماساژ Massage:

نه تنها احساس شگفت انگیزی دارد، بلکه تحقیقات نشان داده است که این دستکاری دستی عضلات، رباط ها و تاندون ها می تواند به کاهش درد کمر، درد مزمن گردن و نیز درد زانوی ناشی از آرتروز کمک کند. 

 

5. برخی خوراکی ها می توانند کمک کنند یا صدمه بزنند

5. برخی خوراکی ها می توانند کمک کنند یا صدمه بزنند

آب آلبالو می تواند کمک کند:

بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد، افرادی که دچار آرتروز زانو بودند و به مدت 6 هفته روزی 2 بار و هر بار 8 اونس ( 224 گرم ) آب آلبالوی ترش می نوشیدند، درد و عملکردشان بهبود پیدا کرد.

ساردین می تواند کمک کند:

این ماهی های چرب ( و سایر ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ماهی خال خالی mackerel ) مملو از اسیدهای چرب امگا3 هستند، که به مبارزه با التهاب کمک می کنند.

روغن زیتون می تواند کمک کند:

مطالعه ای که در مجله Nature منتشر شده نشان داد، یکی از ترکیبات روغن زیتون فوق بکر به نام اولئوکانتال oleocanthal تاثیر ضد التهابی شبیه به ایبوپروفن دارد.

نوشیدنی های شیرین می تواند آسیب برساند:

براساس مطالعه ای در هاروارد، زنانی که روزانه حداقل یک قوطی نوشابه شیرین مصرف می کردند نسبت به سایرین 63 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید RA داشته اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت آرتریت با آرتروز چیست؟

 

استیک می تواند آسیب برساند:

مطالعه ای دیگر در هاروارد نشان داده است که رژیم غذایی با مقدار گوشت قرمز بالا و فرآوری شده می تواند احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید RA را افزایش دهد، زیرا گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده باعث ایجاد واکنش التهابی در بدن می شوند.

غلات تصفیه شده می توانند آسیب برسانند:

مطالعه ای که در مجله تغذیه منتشر شده، بیان کرد، افرادی که اغلب غلات تصفیه شده استفاده می کنند، بالاترین سطح پروتئین التهابی را در خون داشتند.

 

6. هوای مرطوب و بارانی یعنی درد بیشتر

6. هوای مرطوب و بارانی یعنی درد بیشتر

آب و هوا می تواند درد شما را تحت تاثیر قرار دهد: شاید.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 در هلند انجام شده است، افرادی که مبتلا به آرتروز مفصل ران بوده اند زمانی که رطوبت و فشار هوا افزایش پیدا می کند، دچار درد و سفتی بیشتری می شوند. ولی مطالعه ای که در سال 2017 در استرالیا انجام شد نشان داد که درد کمر و آرتروز زانو رابطه ای با آب و هوا ندارند.

سلامت قلب تان می تواند مفاصل شما را تحت تاثیر قرار دهد: احتمالا درست است.

یک مطالعه در سال 2016 که روی حیوانات انجام شده نشان داده است که کلسترول بالا منجر به فروپاشی سلول های غضروفی شده که در نهایت منجر به آرتروز می شود. این یافته ها درست به نظر می رسد، از آنجا که کلسترول بالا با التهاب در ارتباط است بنابراین روی مفاصل تاثیر می گذارد.

شکستن قولنج مفاصل انگشتان باعث آتریت می شود: غلط!

چندین مطالعه روی عادت قولنج شکستن انگشتان نشان داد که هیچ مدرکی برای ارتباط این عادت و بالا رفتن خطر آرتروز وجود ندارد. صدایی که می شنوید ترکیدن حباب های مایع سینویال synovial fluid است که مفاصل را روغن کاری می کند. ولی یک دلیل برای کاهش شکستن قولنج انگشتان وجود دارد: برخی تحقیقات این عادت را به تورم دست و کاهش قدرت پنجه ها مرتبط می دانند.

 

7. فیبرومیلاژیا fibromyalgia  چه می دانید؟

نکاتی که باید در مورد .بدانید:

هیچ آزمایش ساده ای برای تست فیبرومیالژیا وجود ندارد. فیبرومیالژیا یک علت شایع درد اسکلتی عضلانی در زنان بین 20 تا 55 سال است. پزشکان بر اساس معاینه بالینی این بیماری را تشخیص می دهند: به گفته دکتر هومن دانش Houman Danesh، رئیس بخش دردهای عمومی در بیمارستان مونت سینای نیویورک: یکی از معیارهای آن وجود درد در سراسر بدن است یعنی هر دو طرف و/یا بالا و پایین کمرتان حداقل به مدت 3 ماه. اولین گزینه درمان اغلب، تغییر سبک زندگی است، مانند کاهش استرس و ورزش منظم. دکتر شما ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند. برای کاهش درد و خستگی ، داروهایی مثل پرگابالین pregabalin هم می تواند موثر باشد.

 

8. درباره مصرف داروهای مخدر با اپیوئید opioids* چه می دانید؟

داروهای مخدر مانند اکسی کدون oxycodone  و کدئین codeine به گیرنده های مخدر در مغز و بدن متصل شده و درک ما از درد را کاهش می دهند. ایندرا سیدامبی Indra Cidambi، مدیر پزشکی شبکه درمان در میدلسکس نیوجرسی، هشدا می دهد که این داروها همچنین می توانند احساس شادی، سرخوشی و آرامش ایجاد کنند که بسیار اعتیاد آور است، پس فقط زمانی که واقعا نیاز دارید یا از درد شدید بعد از تصادف رنج می برید یا جراحی بزرگی داشته اید، از این داروها استفاده کنید. به طور کلی تا جایی که می تواند مصرف این داروها را تا حد ممکن محدود کنید: بیشتر اوقات، جراحات حاد هم تا چند روز بیشتر نیاز به استفاده از این داروها ندارد. اگر پزشکتان می خواهد بیش تر از یک هفته برایتان داروهای مخدر تجویز کند از او بخواهید گزینه های دیگری را در نظر بگیرد.

*مواد مخدر یا اپیوئید Opioid: به مجموعه مواد طبیعی و شیمیایی مسکن شبیه به مرفین یا مواد افیونی گفته می‌شود که در سیناپس به گیرندهای عصبی اپیویید می‌چسبند. عملکرد همگی آن‌ها در بدن همانند کار انتقال‌دهنده‌های عصبی ضد درد (اندورفین‌ها) است که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند.

 

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ