درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان
اسهال یک واکنش طبیعی به کم شدن آب بدن، عفونت یا سمومی است که باید از سیستم گوارش بیرون رانده شوند. به عنوان مثال انواع خاصی از باکتری، انگل ها، آلرژی غذایی یا سایر میکروب ها. و حالا درباره درمان خانگی اسهال، علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان بخوانید.

اسهال نوعی ناراحتی یا عفونت دستگاه گوارش است. که سبب خروج مکرر و بیش از اندازه از روده ها به شکل مدفوع غیر طبیعی رقیق و درد شکم می شود. اگر شما اخیرا اسهال داشته اید، اولین سوالی که دوست دارید بپرسید این است که" چطور اسهال را سریعا متوقف کنم؟ "

اگر دچار هر کدام از علایم شرح داده شده در بالا هستید، ممکن است دچار اسهال حاد شده باشید. اسهال حاد، یک تا دو هفته طول می کشد و به طور موقت شما را بیمار می کند. یا ممکن است دچار اسهال مزمن شده باشید که تا چندین هفته ادامه داشته باشد. اگر در عرض 24 ساعت 3 بار یا بیشتر مدفوع رقیق داشتید یعنی اسهال هستید. شاید باور نکنید ولی اسهال حال یکی از بهترین مکانیسم های دفاعی بدن شما در مقابل عفونت یا ویروس است. اگر چه بودن در وضعیت اسهال ناراحت کننده و ناخوشایند است، اسهال کمک می کند که به سرعت مواد مضر از دستگاه گوارش خارج شوند، قبل از این که فرصت پیدا کنند عوارض و مشکلات بیشتری برای بدن بوجود بیاورند.

*تفاوت درد مزمن با درد حاد چیست؟ حاد یعنی اینكه مسئله ای مهم شده به اوج رسیده باید فورأ به آن رسیدگی شود و مزمن یعنی مسئله ای كم كم رخنه كرده و كهنه شده و درمان آن بسیار مشكله.

از سوی دیگر علایم اسهال مزمن کمی متفاوت است. این علایم بسته به رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی می آیند و می روند. که شامل وضعیت سیستم ایمنی بدن شما و سطح استرسی که با آن روبرو هستید می شود. تحقیقات نشان می دهد که 3 درصد افرادی که به کشورهای درحال توسعه سفر می کنند، به اسهال مزمن مبتلا می شوند. اسهال حال معمولا بدون دارو یا مداخله جدی درمان می شود. و اسهال مزمن مشکلات بیشتری بوجود می آورد. این امر می تواند باعث کمبود آب بدن و کمبود مواد مغذی بدن شود. خبر خوب این است که شما می توانید اقدامات مختلفی برای درمان هر دو نوع اسهال انجام دهید. در زیر می توانید اقداماتی که منجر به سفت شدن مدفوع، آبرسانی مجدد به بدن و غلبه بر علایم اسهال می شود را بیاموزید:

 

اسهال چیست؟

اسهال یک واکنش طبیعی به کم شدن آب بدن، عفونت یا سمومی است که باید از سیستم گوارش بیرون رانده شوند. به عنوان مثال انواع خاصی از باکتری، انگل ها، آلرژی غذایی یا سایر میکروب ها. یکی از خطرات مرتبط با اسهال این است که اگر از قبل بیمار باشید سبب کم آب شدن بیشتر بدنتان می شود. علتش هم این است که با اسهال، بدن، بیش از حد آب و مواد معدنی از جمله الکترولیت هایی مانند سدیم را از دست می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال آب و الکترولیت در بدن و علل و علائم آن

 

علایم اسهال:

  • - حرکات مکرر روده، ازجمه رفتن به دستشویی برای دفع مدفوع بیش از 1 – 2 بار در روز
  • - مدفوع شل و آبکی
  • - درد شکم، گرفتگی و گاهی نفخ شکم
  • - گاهی تهوع و استفراغ
  • - درد معده/شکم و گاهی از دست دادن اشتها، مشکل به اندازه خوردن/ یا کاهش وزن
  • - افزایش تشنگی به دلیل از دست دادن آب بیشتر از حد معمول وقتی به طور مکرر به دستشویی می روید
  • - گاهی اوقات وجود علایم تب، بسته به عامل ایجاد کننده اسهال ( مانند عفونت یا بیماری )
  • - علایم کم آبی بدن که می تواند شامل ضعف، گیجی، ناراحتی معده، سرگیجه و تغییرات فشار خون باشد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه طور می‌توان علائم هشدار دهندۀ کم آب شدن بدن را تشخیص داد؟

 کلید یادگیری برای متوقف کردن سریع علایم اسهال پس از شروع شدن، و همچنین پیشگیری از بازگشت آن در آینده به علل اساسی ایجاد کننده این بیماری بستگی دارد. اسهال می تواند به دلایل مختلف از جمله، کم شدن آب بدن، بیماری یا مسمومیت غذایی ایجاد شود.کودکان، نوزادان، بزرگسالان و سالخوردگان ممکن است به دلایل مختلفی درگیر اسهال شوند. این علل شامل:

  • - مشکل در به درستی هضم نشدن غذا
  • - سندرم روده تحریک پذیر
  • - استرس عاطفی مرتبط با IBS 
  • - ننوشیدن آب به اندازه کافی

باشد.

 

علل خطرناک ایجاد اسهال:

علل و عوامل خطرناک اسهال در بزرگسالان عبارت است از:

- عفونت باکتریایی که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود یا از سطوح آلوده منتقل شود.

- آلرژی غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در لبنیات ). کارشناسان معتقدند که عدم تحمل لاکتوز یکی از دلایل شایع ایجاد اسهال در کودکان و بزرگسالان است به ویژه هنگامی که اسهال مزمن باشد. چالش موجود در مورد عدم تحمل لاکتوز اینجاست که ممکن است تا سال های سال خود را نشان ندهد یا به دلیل تغییرات هورمونی مانند حاملگی بروز کند.

- مصرف آب آلوده که می تواند شامل انگل ها، باکتری ها و غیره باشد.

- مسمومیت غذایی به علت خوردن غذای آلوده به انواع میکروب های مضر.

- از دست دادن آب بدن که دلیل آن به اندازه کافی آب ننوشید یا از دست دادن آب بیش از حد به علت استفراغ، بیماری یا سایر عوامل.

- هضم ضعیف مواد غذایی توسط بدن و مشکلات مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر IBS، بیماری التهابی روده IBD یا بیماری های خود ایمنی مانند کرون.

- مصرف بیش از حد مایعات در مدت زمان کوتاه.

- خوردن بیش از حد میوه های نرسیده یا زیادی رسیده.

- خوردن بیش از حد غذاهای پرچرب که هضمشان مشکل است.

- مصرف بیش از حد کافئین یا الکل که می تواند منجر به کم شدن آب بدن و سوءهاضمه شود.

- استرس و اضطراب احساسی

- به علت عوارض جانبی مصرف برخی از داروها به ویژه آنتی اسیدها (داروهای کاهش دهنده اسید معده). کارشناسان معتقدند که آنتی اسیدها شایع ترین علت اسهال مربوط به مصرف داروها هستند زیرا حاوی منیزیم هستند که باعث آبکی شدن مدفوع می شود. اگر این داروها را برای کنترل علایم رفلاکس اسید معده استفاده می کنید بهترین کار این است که عوامل ایجاد سوءهاضمه را کنار بگذارید ولی اگر مجبور به مصرف این داروها هستید سعی کنید آن هایی که منیزیم کمی دارند یا فاقد منیزیم هستند را استفاده کنید.

- مکمل ها و داروهای دیگر از جمله آنتی بیوتیک ها، کینیدین quinidine ، لاکتالوز lactulose و کلشیسین colchicines هم می توانند سبب ایجاد اسهال شوند. مصرف بیش از حد ویتامین C و منیزیم در مکمل ها هم می تواند همین علایم را ایجاد کند.

 

علت اسهال کودکان و نوزادان چیست؟ علل ایجاد آن می تواند شامل:

- روتاویروس Rotavirus، که شایع ترین علت اسهال در کودکان 2 ساله و کوچکتر است.

- آلرژی غذایی، از جمله حساسیت به شیر ( عدم تحمل لاکتوز ) و دیگر آلرژی زاهای رایج مانند بادام زمینی، تخم مرغ و غیره باشد.

- واکنش به فرمول شیر خشک مصرفی یا گاهی اوقات به شیر مادر در صورتی که چیزی مصرف کرده باشد که هضمش سخت است.

- مصرف کم مایعات یا مصرف بیش از حد ( مانند آبمیوه )

- عفونت باکتریایی، از جمله لمس سطوح کثیف، اسباب بازی ها یا افراد دیگر و سپس بردن دست به دهان. نوزادان در مراکز مراقبتی روزانه در معرض خطر بالایی از انتقال باکتری هستند که می تواند عفونت های روده ای ایجاد کرده و منجر به اسهال شود.

- مصرف آنتی بیوتیک ها، که می تواند باعث تغییر در سیستم گوارش به علت کشتن باکتری های سالم شود.

به یاد داشته باشید که کودکان و نوزادان حرکات روده ای نرم تری نسبت به بزرگسالان دارند. مدفوع آن ها ممکن است در زمان های مختلف، رنگ های مختلفی داشته باشد و حرکات روده (کار کردن شکم) آن ها ممکن است بیش از یک بار در روز باشد به خصوص در نوزادان، اما جایی برای نگرانی نیست. کودکان مبتلا به اسهال ممکن است دچار تب شوند، پر سر و صدا شوند، یا اشتهایشان را از دست بدهند

اگر اسهال کودک شما بیش از چند روز طول کشید، به خصوص اگر علایم کم شدن آب بدن را در او مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

علایم کم آبی بدن در نوزادان و کودکان:

  • - کمتر خیس شدن پوشک
  • - داشتن چشم های خشک هنگام گریه کردن
  • - داشتن دهان خشک 
  • - داشتن چشمان بی حال و افتاده
  • - بوی خیلی بد در سه بار یا بیشتر مدفوع اسهالی 
  • - خونریزی مقعدی (رکتوم) یا وجود خون در مدفوع، یا اسهال شدید هنگام مصرف آنتی بیوتیک

 

 درمان های متداول برای اسهال

مگر این که علایم اسهال را بیشتر از یک تا دو هفته داشته باشید، به خصوص اگر مطمئن نیستید که دلیل اسهال شما چیست، و با درمان های توصیف شده هیچ نشانه بهبودی مشاهده نمی کنید معمولا نیازی به دیدن پزشک نیست. اگر تصمیم گرفتید نظر یک حرفه ای را بدانید، پزشکتان احتمالا یکی از درمان های زیر را برای اسهال در نظر می گیرد:

- داروهای ضد اسهال:

این داروها می توانند به سرعت به علائم اسهال خاتمه دهند اما این امر لزوما همیشه خوب نیست. چون اسهال یکی از مکانیسم های طبیعی بدن شما برای بیرون راندن سموم یا میکروب هایی است که به سیستم گوارشتان راه پیدا کرده اند و اگر جلوی تخلیه آن ها را بگیرید ممکن است باعث باقی ماندن باکتری های مضر برای زمان بیشتر در بدنتان شود. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان در حال حاضر توصیه می کنند در صورتی که می توانید، بدون مصرف دارو عوارض اسهال را تحمل کنید، البته تا زمانی که خطری متوجه تان نباشد و سعی کنید به طور طبیعی با آن مقابله نمایید.

-پیروی از یک رژیم غذایی محدود:

اگر از علایم اسهال مزمن رنج می برید، پزشکتان به شما توصیه می کند با پیروی از یک رژیم غذایی محدود خوراکی هایی که دستگاه گوارش شما برای هضمشان دچار مشکل می شود را از رژیم غذایی تان حذف نمایید. به این معنی که از غذاهایی خاص از قبیل محصولات لبنی برای یک مدت زمان معین اجتناب کنید تا ببینید آیا علایم بیماری بهبود پیدا می کند یا خیر. به محض افزودن یک غذای مشکوک به رژیم غذاییتان می توانید در صورت بازگشت علایم آن را ردیابی کنید و تصمیم بگیرید کدام خوراکی برایتان مفید است و کدام یک مضر.

- به اندازه کافی به بدنتان آبرسانی کنید و غذای سبک بخورید، خوراکی ها را به صورت پوره مصرف کنید تا زمانی که حالتان بهتر شود.

 

5 درمان خانگی برای اسهال 

1. خوردن غذاهای تسکین دهنده که هضمشان راحت است

وقتی اسهال دارم چه غذایی باید بخورم؟

در اینجا تعدادی از بهترین غذاهایی که می تواند علایم اسهال را متوقف کند را به شما معرفی می کنیم:

- غذاهای سبک بخورید:

بیشتر غذاهایی که مصرف می کنید، دستگاه گوارشتان برای هضم بیشتر غذاها باید سخت تر کار کند. زمانی که اسهال دارید اشتهای زیادی به مصرف غذا ندارید پس سعی کنید مقدار کمتر و در وعده های کوچک تر غذا بخورید.

- غذاهای ساده که راحت تر هضم می شوند را بخورید:

با غذاهای ملایم مانند غلات کامل ساده، سیب، موز و برنج چند روز اول را بگذرانید. هضم این غذاها برای دستگاه گوارش ساده است و می تواند مقداری فیبر برای اضافه کردن به حجم مدفوع به بدنتان برساند.

- روغن کتان:

این روغن می تواند مدت زمان اسهال را کاهش دهد.

- میوه ها و سبزیجات:

اینها آب، فیبر و الکترولیت بدن را تامین می کنند. سعی کنید با میوه ها، اسموتی یا سوربت (نوعی دسر شبیه بستنی یا یخ در بهشت) درست کنید و با بخار پز کردن سبزیجات هضمشان را راحت تر کنید. حواستان به علایم باشد تا مطمئن شوید که بدتر نمی شوند، با این حال، مراقب باشید چون بعضی افراد به مصرف قند طبیعی بیش از حد واکنش نشان می دهند.

- عسل و زنجبیل خام:

بعضی افراد متوجه شدند که اضافه کردن مقدار کمی عسل و ریشه زنجبیل به چای های گیاهی، معده را تسکین داده و تحریکات آن را کاهش می دهد.

 

غذاهایی که باید از آنها وقتی اسهال حاد دارید یا علایمی که خبر از عود مجدد بیماری را می دهند دارید، پرهیز کنید:

- لبنیات سنتی:

لبنیات فرآوری شده سخت هضم می شود و اسهال را بدتر می کند. با این حال لبنیات تخمیر شده خام محلی مانند ماست و کفیر سرشار از پروبیوتیک هستند که می توانند عملکرد روده را تقویت کنند.

- هر گونه آلرژن(موادی که باعث آلرژی می شوند) بالقوه:

همان طور که در بالا ذکر شد، اسهال می تواند در اثر آلرژی غذایی به گلوتن، آجیل، صدف یا لبنیات ایجاد شود.

- چربی ها و روغن های فرآوری شده:

چربی بیش از حد می تواند معده حساس را ناراحت کند و اسهال را بدتر نماید. این لیست شامل محصولات بسته بندی شده با روغن گیاهی تصفیه شده، فست فودها ، غذاهای پنیری، گوشت های فرآوری شده یا غذاهای سرخ شده می باشد.

- قند و شیرینی های مصنوعی اضافه شده:

باکتری ها عاشق خوردن قند هستند، و شکر باعث کاهش سیستم ایمنی بدن و عملکرد گوارشی در بسیاری از موارد می شود.

- کافئین:

کافئین می تواند عضلات دستگاه گوارش را تحریک کند، حرکات روده را افزایش دهد و گرفتگی را بیشتر کند.

- نوشیدنی های گاز دار و شیرین

- الکل

- کربوهیدرات های FODMAP:

به صورت بلقوه، غذاهایی که کربوهیدرات های FODMAP*  دارند، علایم اسهال شما را بدتر می کنند. واکنش بدن اشخاص متفاوت به این مواد غذایی با هم متفاوت است ولی مشکل ساز ترین خوراکی های این گروه می تواند شامل: گلابی، جو دوسر، لوبیا/حبوبات، گندم، ذرت، سویا، سیب زمینی و هر نوع سبوس باشد.

*کربوهیدرات های FODMAP:کربوهیدرات های زنجیره کوتاهی هستند که در روده کوچک جذب می شوند.

 


2 . هیدراته بمانید – به اندازه کافی به بدنتان آبرسانی کنید

می خواهید بدانید چطور علایم اسهال نظیر سرگیجه یا ضعف که در اثر کمبود آب ایجاد می شود را کنترل کنید؟

هنگامی که مقدار زیادی آب به همراه  مدفوع از دست می دهید، نوشیدن آب به اندازه کافی ضروری است تا از بدتر شدن علایم کم آبی در زمان اسهال پیشگیری کنید، سعی کنید هر ساعت 400 میلی لیتر مایعات مصرف کنید. همچنین می توانید این مایعات را از طریق مصرف عصاره گوشت و استخوان که به صورت خانگی تهیه شده باشد دریافت کنید که بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را هم تامین کند ( مثل آمینو اسیدها و الکترولیت ها ). چای های گیاهی از جمله زنجبیل، نعنا، پوست جو، شیرین بیان/رازیانه یا چای انار ( بدون کافئین ) هم می تواند باعث تسکین معده شود.

گرچه راه حل خوبی برای همه نیست ولی نوشیدن آب نارگیل ( یک منبع طبیعی الکترولیت) ،آب سبزیجات تازه یا مکیدن میوه های یخ زده تازه هم می تواند راهی مناسب برای بدست آوردن آب و مواد مغذی برای سیستم بدنتان باشد. با این حال آب میوه بیش از حد استفاده نکنید یا پشت سر هم مایعات زیادی ننوشید اگر که متوجه شدید باعث بدتر شدن اسهالتان شده است. شما می توانید با توجه به رنگ ادرار و همچنین میزان تشنه بودن تان می توانید میزان آبی که از دست داده اید را تشخیص دهید.آنقدر بنوشید تا تشنگی تان برطرف شود و رنگ ادرار شما زرد روشن شود (رنگ ادرار زرد روشن یعنی بدن شما کم آب نیست).

 

3. به اندازه کافی استراحت کنید

در هنگام اسهال از ورزش بیش از حد و فعالیت بدنی شدید اجتناب کنید.احتمالا شما احساس ضعف و بی حالی دارید و احتمالا به دلیل علایمی که داشتید، شب گذشته هم خوب نخوابیده اید.با داشتن خواب کافی (8 ساعت) بدن خود را ریکاوری (بازسازی) کنید. سعی کنید استرس را از خود دور کنید تا مغزتان برای بهبودی تان بهترین فرمان ها را بدهد.

 

4. این مکمل ها را امتحان کنید

مکمل های خاص می توانند به بهبود کلی روده و سلامت گوارشی کمک کنند، به شما اجازه می دهند تا مواد غذایی و مواد مغذی را که به راحتی مصرف می کنید، پردازش کنید و باعث آرامش بخشیدن به معده می شوند. توصیه میکنم برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

- پروبیوتیک Probiotics (50 میلیارد واحد در روز):

پروبیوتیک ها به مبارزه با عفونت کمک می کنند و با استفاده از باکتری های سالم به بازسازی روده کمک می کنند. پروبیوتیک ها در قالب مکمل و همچنین در غذاهای کشت شده / تخمیر شده موجود است مانند ماست یا پنیر پروبیوتیک.

- آنزیم های گوارشی Digestive Enzymes (2 عدد قبل از هر وعده غذایی):

این آنزیم ها به جذب مواد مغذی کمک می کنند.

- پودر گلوتامین Glutamine powder (5 گرم 2 بار در روز):

گلوتامین یک اسید آمینه است که به دستگاه گوارش کمک می کند، مخصوصا برای افراد مبتلا به اسهال مزمن.

- آب آلوئه ورا (1/2 فنجان در مورد 3x روزانه):

آلوئه ورا پوشش داخلی سیستم گوارش را التیام می بخشد و به راحتی تجزیه می شود.

- فیبر خام موجود در بذر کتان و دانه های چیا(روزانه 2-3 قاشق غذاخوری):

فیبر محلول در دانه ها به سفت و حجیم شدن مدفوع کمک می کند و دفعات اسهال را کاهش می دهد.

 

5. از روغن های اسانس دار طبیعی استفاده کنید

مطالعات نشان داده اند که روغن اسانس نعناع می تواند التهاب روده را کاهش دهد و دستگاه گوارش را تسکین دهد، و داشتن مدفوع شل را کاهش می دهد. مطالعات همچنین نشان دادند که روغن نعنا حاوی عناصر فعالی مانند منتول menthol یا مونوترین monoterpine که که به خاطر بلوکه کردن کانال های کلسیم در عضلات صاف روده خاصیت ضد اسپاسمی دارد و به همین دلیل جلوی گرفتگی، بیرون روی مکرر و درد را می گیرد.

یک بررسی روی 12 مطالعه کنترل شده با دارونما نشان داد که در 8 مورد اثرات مثبت قابل توجهی بین گروه مصرف کننده دارونما با گره مصرف کننده روغن نعنا وجود داشته است. مطالعاتی خاص نشان داده اند که استفاده از روغن نعنا در کاهش درد شکمی اسهال افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بوده اند که اغلب به دلیل چندین عامل ایجاد می شود و به سختی قابل درمان است، تاثیر بیشتری داشته است. در یک مطالعه کنترل شده با گروه دارونما و انتخاب تصادفی که در آن 74 بیمار با IBS حضور داشته اند. بعد از 6 هفته استفاده از روغن نعنا 3 بار در روز، درد شکمی و کیفیت زندگی به صورت قابل توجهی در مقایسه با گروه دارونما بهبود داشته است.

 

 

درمان اسهال در نوزادان و کودکان

نوزادان بیشتر در خطر کم آبی بدن که در نتیجه اسهال اتفاق می افتد هستند. به علاوه، نوزادان به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن شان هنوز کامل نشده و یا قوی نیست، بیشتر از بزرگسالان به اسهال مبتلا می شوند. برآورد شده است که 3 درصد نوزادان به پروتئین موجود در لبنیات آلرژی دارند.این شامل:لبنیات موجود در غذاها و خوراکی ها و شیر مادری که خودش لبنیات مصرف می کند می شود.

علایم آلرژی نوزادان و کودکان به پروتئین موجود در لبنیات:

  • - اسهال
  • - استفراغ
  • - خارش و تحریک و قرمز شدن پوست

مصرف داروهای ضد اسهال که برای بزرگسالان تجویز می شود برای نوزادان و کودکان مناسب نیست.در عوض درمان های ذیل به شما پیشنهاد می شود:

- نسبت به حالت معمول به نوزاد/کودک مایعات بیشتری بدهید.سعی کنید بیشتر از شیر مادر یا یک بطری بیش از معمول آب استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که نوشیدنی های شیرین مانند آب قند یا شربت های شیرین می تواند علائم اسهال را بدتر کند، بنابراین از آن ها اجتناب کنید.

- اکثر پزشکان متخصص اطفال در حال حاضر توصیه می کنند که در هنگام اسهال سعی کنید به نوزادان/کودک یک منبع الکترولیت دهید، بویژه برای جبران سدیم از دست رفته.

- به آنها غذاهای پروبیوتیک بدهید. غذاهای کشت شده یا تخمیر شده مانند کفیر، ماست، سبزیجاتی که مصنوعی پرورش داده شده اند مانند ترشی ها cultured veggies یا مکمل ها و حتی قطره های خوراکی، حاوی پروبیوتیک ها هستند. آنها به بازگرداندن باکتری های سالم در دستگاه گوارش کمک می کنند و می توانند برای کاهش بسیاری از انواع ناراحتی های گوارشی مفید باشند.

- اگر کودک شما دچار تحریک و سوزش و بثورات پوستی ناشی از تعویض زود به زود پوشک شده است، برای تمیز کردن نوزاد بجای دستمال مرطوب و مقدار زیادی صابون از لیف حوله ای و آب گرم استفاده کنید.و سپس نوزاد را خشک کنید.سپس از پماد یا یک مرطوب کننده برای محافظت از پوست نوزاد مانند وازلین یا زینک اکسید(پماد ضد سوختگی) استفاده کنید.

- اسهال باید در عرض 1-3 روز از بین برود. اگر بعد از 3 روز همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. باید سایر مسائل بهداشتی را بررسی کرده و مطمئن شوید که دچار عفونت روده یا مخمری نشده باشد.

 

احتیاط هایی که هنگام ابتلا به اسهال باید رعایت کنید

معمولا بهتر است که درمان اسهال حاد را تا چند روز خودتان انجام دهید، مراقب بهبود علایمی که در بالا توضیح داده شد باشید تا رفع شود. با این حال اگر اسهال ایجاد شده در نوزادان یا کودکان، افراد مسن یا اشخاصی که کمبود وزن دارند و از مشکلات مربوط به سلامتی رنج می برند، بیش از چند روز پشت سر هم طول کشید یا کسی که علائم جدی دیگری مانند موارد زیر داشت به پزشکتان مراجعه نمایید:

  • - خون یا خلط (بلغم) در مدفوع
  • - کاهش وزن
  • - تب

به نشانه های کم آبی توجه داشته باشید و آب بیشتری نوشیدن و الکترولیت بیشتری مصرف نمایید. اگر دچار سرگیجه، ضعف یا گیجی شدید برای جلوگیری از عوارض با پزشکتان مشورت نمایید.

 

جمع بندی نهایی برای درمان سریع اسهال

- اسهال یک مشکل شایع است که زمانی رخ می دهد که مدفوع بسیار شل، مکرر و آبکی است. اسهال ممکن است حاد ( کوتاه مدت ) یا مزمن باشد و 2 – 3 هفته طول بکشد.

- اسهال به علت آلرژی غذایی، عفونت یا ویروس، کم آبی بدن، استرس و داروهای خاصی ایجاد مشود.

- شما می توانید با نوشیدن مایعات به اندازه کافی، مصرف غذاهای ملایم و مغذی که هضم آسانی دارند، استراحت کافی، استفاده از یک رژیم غذایی محدود که جلوی بازگشت علایم را بگیرد و استفاده از روغن نعنا، علایم اسهال را بهبود دهید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : دو خوراکی مفید جهت اسهال کودکان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ