علت بدن درد و کوفتگی می تواند این بیماری ها باشد؟
بدن درد می تواند یک کوفتگی ساده، همراه با درد باشد که با استراحت و درمان‌های خانگی برطرف شود، اما گاهی اوقات می‌تواند علامت وجود یک بیماری نهفته باشد

بیماری های ایجاد کننده بدن درد

در مواردی که بدن درد برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، می تواند حاکی از وجود یک بیماری نهفته‌ باشد و باید برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانید : علت بدن درد چیست؟

بیشتر بدانید :  حساسیت فصلی باعث درد مفاصل و کمر درد می شود؟

اما چه عواملی می توانند باعث بروز بدن درد شوند؟

استرس

زمانیکه فرد استرس دارد، سیستم ایمنی نمی‌تواند واکنش به التهاب را به خوبی کنترل کند. در نتیجه بدن قادر نیست با عفونت‌ها یا بیماری‌ها همچون گذشته مقابله کند. این شرایط بدن درد را به همراه دارد زیرا بدن در برابر التهاب و عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.

از دست رفتن آب بدن

آب عنصر اصلی برای عملکرد طبیعی و سالم بدن است. بدون آن بدن نمی‌تواند بسیاری از فرآیندها همچون نفس کشیدن و هضم غذا را به درستی انجام دهد. زمانیکه بدن کمبود آب دارد و این فرآیند به طور صحیح انجام نشود فرد دچار درد جسمی می‌شود.

بیشتر بدانید : کم آبی بدن و 10 بیماری ناشی از آن

کمبود خواب

نداشتن خواب کافی بر وضعیت کلی سلامت تاثیر می‌گذارد. افراد به طور معمول به شش تا هشت ساعت خواب شب نیاز دارند. بافت‌ها و سلول‌های بدن برای سالم ماندن به خواب کافی نیاز دارند. همچنین مغز برای هوشیار بودن به خواب نیاز دارد. بدون خواب بدن زمان کافی برای احیای انرژی‌های لازم ندارد که این وضعیت موجب بروز درد در بدن می‌شود.

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

هر دو این بیماری‌ها عفونت‌های ویروسی هستند که موجب التهاب می‌شوند. این عفونت‌ها به بدن حمله کرده و سیستم ایمنی برای مقابله با آنها تلاش می‌کند. التهاب بخصوص در ناحیه گلو، قفسه سینه و ریه‌ها دردآور است. همچنین ممکن است دیگر نقاط بدن به دلیل مقابله با عفونت دچار درد شوند.

کم خونی

کمبود گلبول قرمز و کم خونی باعث می‌شود بافت‌های بدن میزان انرژی کافی دریافت نکنند. در شرایط کم خونی بسیاری از بخش‌های بدن احساس خستگی می‌کنند زیرا برای انجام عملکرد صحیح خود از اکسیژن کافی برخوردار نیستند.

بیشتر بدانید : علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند

کمبود ویتامین D
ویتامین D,خورشید

زمانیکه میزان کافی از ویتامین D در بدن وجود نداشته باشد سطح کلسیم خون کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از ارگان‌های بدن همچون کلیه‌ها و ماهیچه‌ها برای آنکه عملکرد صحیح خود را داشته باشند به کلسیم وابسته هستند. بدون وجود ویتامین D و جذب کلسیم، فرد در اندام‌ها و استخوان‌های خود احساس درد می‌کند.

بیشتر بدانید : نکاتی مهم در مورد ویتامین D+ چه کسانی نباید ویتامین D مصرف کنند

مونونوکلئوز

این بیماری بسیار مسری است و یکی از شایع‌ترین علائم آن بدن درد است. همچنین از دیگر نشانه‌های این بیماری خستگی مفرط، ورم لوزه‌ها، گلودرد و تب است.

ذات الریه

ذات الریه (پنومونی) بیماری عفونت ریوی است که می‌تواند مجموع سیستم تنفسی را درگیر کند. زمانی که فرد نتواند به درستی نفس بکشد بدن برای حفظ سلامت بافت‌ها و گلبول‌های قرمز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و این وضعیت بدن درد را به همراه دارد.

فیبرو میالژیا

این بیماری باعث می‌شود کل بدن از جمله ماهیچه‌ها و استخوان‌ها احساس خستگی و درد داشته باشند. علت بروز این بیماری مشخص نیست اما حوادث استرس زا و فشارآور همچون آسیب‌های جسمی، عمل جراحی و عفونت می‌تواند آغاز کننده آن باشد.

بیشتر بدانید : فیبرومیالژیا یا اختلال درد مزمن

سندرم خستگی مزمن

بر اثر این بیماری بدن احساس خستگی و ضعف دارد. همچنین این بیماری موجب کم خوابی می‌شود. از آنجاییکه بدن استراحت کافی ندارد در قسمت ماهیچه‌ها و مفاصل احساس درد می‌کند.

آرتریت
آرتریت روماتوئید

ملتهب شدن مفاصل آرتریت‌ نام دارد که می‌تواند بر اثر از بین رفتن غضروف اطراف مفاصل، عفونت در مفصل و بیماری‌های خود ایمنی که جداره اطراف مفصل را از بین می‌برد بوجود آید. این عارضه نیز در بروز درد و محدود کردن حرکات مفاصل نقش دارد.

بیشتر بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

لوپوس

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به بافت‌های اطراف بدن از جمله رگ‌های خونی، اندام‌ها و مفاصل حمله می‌کند. بر اثر آسیب‌ها و التهاب‌های ناشی از این بیماری خود ایمنی، بدن دچار درد می‌شود.

بیشتر بدانید :  توصیه به بیماران مبتلا به لوپوس

بیماری لایم

این بیماری از نیش نوعی کنه منتقل می‌شود. درد شایع‌ترین علامت آن است که بیشتر مفاصل و ماهیچه‌ها دچار احساس درد می‌شوند. در صورتیکه این بیماری درمان نشود می‌تواند مشکلات مفصلی همچون آرتریت و فلج عصبی را به دنبال داشته باشد.


هیستو پلاسموزیس

این بیماری نوعی عفونت قارچی است که درد شایع‌ترین نشانه آن به حساب می‌آید. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تب، لرز، درد قفسه سینه، سردرد و سرفه اشاره کرد.


ام اس

ام اس که بیماری خود ایمنی به حساب می‌آید باعث می‌شود بافت‌ اطراف سلول‌های عصبی موسوم به غلاف "میلین" به دلیل التهاب مداوم از بین برود. این آسیب توانایی سیستم عصبی در انتقال صحیح حس‌ها را مشکل می‌کند و در نتیجه فرد دچار احساس درد، گزگز شدن و دیگر علائم می‌شود.

بیشتر بدانید :  بیماری ام اس چیست؟ + علائم ام اس

بیشتر بدانید :  افسردگی با درد فیزیکی همراه است! اما چه نقاطی از بدن؟

بیشتر بدانید : درد عضلات نشان دهنده چه مشکلی است؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir