آلرژی به پروتئین گوشت قرمز
آلرژی به پروتئین موجود در گوشت قرمز وقتی به‌وجود می‌آید که سیستم ایمنی، پروتئین گوشت قرمز را با عناصر مخرب اشتباه بگیرد

طبق گزارش‌ سازمان‌های معتبر، حدود ۵ درصد از کودکان و ۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی به یکی از آلرژی‌های غذایی مبتلا هستند. با این‌که آلرژی غذایی بیشتر نسبت به تخم‌مرغ، گندم، سویا، مغزهای خام، شیر و ماهی به‌وجود می‌آید، اما می‌تواند نسبت به هر ماده دیگری، از جمله گوشت قرمز، هم شکل بگیرد.

علت آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

آلرژی به پروتئین موجود در گوشت قرمز وقتی به‌وجود می‌آید که سیستم ایمنی، پروتئین گوشت قرمز را با عناصر مخرب اشتباه بگیرد و آن را به‌ عنوان چنین عنصری شناسایی کند. در ادامه نوعی آنتی‌بادی به‌نام ایمونوگلوبولین E یا IgE در واکنش به این پروتئین به‌وجود می‌آید که به همین پروتئین اختصاص پیدا می‌کند. درنتیجه وقتی که فرد دوباره گوشت قرمز می‌خورد، IgE نسبت به پروتئین آن واکنش نشان می‌دهد و عناصر شیمیایی خاصی را در این واکنش آزاد می‌سازد که درنهایت علائم ناشی از واکنش آلرژیک را به‌وجود می‌آورند.

علائم آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

علائم آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولا با گذشت چند دقیقه تا یک ساعت از مصرف گوشت قرمز یا ماده غذایی حاوی آن نمایان می‌شوند. کهیر، شایع‌ترین علامت آلرژی به پروتئین گوشت قرمز است، اما علائم پوستی ناشی از این آلرژی می‌توانند خفیف‌تر باشند و به‌صورت بثورات پوستی در اطراف دهان یا صورت نمایان شوند. علائم این آلرژی در دستگاه گوارش نیز معمولا شامل حالت‌هایی مانند تهوع و استفراغ هستند. البته در موارد مواجهه با واکنش آلرژیک شدید، فرد با تنگی نفس، سرفه و تغییر صدا مواجه می‌شود. به‌گفته متخصصان، افرادی که ساعت‌ها پس از مصرف گوشت قرمز با علائم آلرژیک مواجه می‌شوند، معمولا به کربوهیدرات موجود در گوشت قرمز آلرژی دارند، نه به پروتئین آن.


تشخیص آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

تشخیص آلرژی به پروتئین گوشت قرمز معمولا براساس سابقه بالینی فرد یا بررسی زنجیره حوادثی که منجر به برانگیختگی واکنش آلرژیک شده است، انجام می‌گیرد. این آلرژی را می‌تواند با آزمایش خون یا تست پوستی رایج تایید کرد. در آزمایش خون، سطح IgE نسبت به پروتئین گوشت قرمز بررسی می‌شود تا وضعیت آنتی‌بادی‌های آلرژیک در بدن مشخص شود. در تست پوستی رایج هم سطح پوست را می‌خراشند و مقدار کمی از آلرژن مورد نظر را روی آن قرار می‌دهند تا واکنش احتمالی را ارزیابی کنند.


درمان آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

درمان اصلی برای آلرژی به پروتئین گوشت قرمز، خودداری از مصرف گوشت قرمز و تمامی غذاهایی است که حاوی گوشت قرمز هستند. اگر به‌طور تصادفی با گوشت قرمز تماس پیدا کردید، آنتی‌هیستامین‌هایی مانند بنادریل می‌توانند واکنش موضعی مانند بثورات پوستی را درمان کنند. اگر واکنش سیستمیک و شدیدی اتفاق بیفتد، اپی‌نفرین تزریقی باید به بدن فرد مورد نظر برسد. در صورت استفاده از این داروی تزریقی، فرد بیمار باید برای درمان تکمیلی سریعا به بیمارستان منتقل شود.

نکات مهم در مورد آلرژی به پروتئین گوشت قرمز

اصطلاح «گوشت قرمز» برای نامیدن گوشت گاو، گوساله، گوسفند و گوشت همه پستانداران بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، بعضی از افراد فقط به پروتئین موجود در یکی از این گوشت‌ها آلرژی دارند. تست تشخیصی می‌تواند این مساله را برای شما روشن کند. افرادی که فقط به یک گوشت خاص آلرژی دارند، می‌توانند در طول زندگی از گوشت‌های قرمز دیگر استفاده کنند. به‌علاوه، تشخیص آلرژی به پروتئین یا کربوهیدرات موجود در گوشت قرمز هم در تست تشخیصی تعیین می‌گردد. 


بیشتر بدانید : خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشینی

بیشتر بدانید : گوشت قرمز برای سلامت مفید است یا مضر؟

بیشتر بدانید : گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

بیشتر بدانید : خواص گوشت ها از گوشت گاو تا گوشت بلدرچین،کدام گوشت بهتر است؟

بیشتر بدانید : مضرات گوشت قرمز را با این روشها کاهش دهید!!


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com