اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!
بسیاری از علائم افسردگی و اضطراب، علائم اختلالات تیروئید هم هستند که به این معنا  که بسیاری از افراد اغلب نمی دانند دچار مشکل تیروئید هستند. در اینجا چگونگی رسیدگی به این مشکل را بیان می کنیم

اختلال روانی یا کم کاری تیروئید Hypothyroidism تشخیص داده نشده؟

6 هفته پیش در حالی از خواب بیدار شدم که خسته و افسرده بودم، در یک سال اخیر اغلب دچار این حالت می شدم. تمام کاری که دلم می خواست انجام بدهم ادامه دادن خوابم بود. افکار منفی من قبل از رسیدن پاهایم به زمین شروع شد. به خودم می گفتم: تو خیلی تنبلی، تو هیچ وقت نمی تونی یک شغل رو حفظ کنی. تو به سختی می تونی سه تا جمله رو با هم ترکیب کنی.

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید

بیشتر بدانید : پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید با این 4 روش

کم کاری تیروئید باعث بروز علائم افسردگی می شود

از آنجایی که برای چند ماه به خواب نرفته بودم و خواب خوبی نداشتم و احساس خستگی می کردم، تصور می کردم که خستگی و مشکلات تمرکز من فقط علائم افسردگی مزمن من است.اما در حقیقت چیزی بیشتر از افسردگی بود.

آن روز یک پزشک به من گفت: " غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. کنترل تیروئید اولین مسئله ای است که باید روی آن کار کنیم، زیرا سطح پایین هورمون تیروئید بر روی موارد زیادی تاثیر می گذارد و باعث می شود خیلی احساس خستگی و افسردگی کنید."  

این پزشک، به عنوان پزشکی که طب کارکردی functional medicine را انجام می داد، علمی که تمام بدن را درگیر می کند تا علت اصلی بیماری پیدا شود، به عنوان بخشی از یک مشاوره جامع یک هفته قبل مقداری خون از من گرفت. 

علائم اختلال تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید باعث بروز علائم افسردگی می شود

غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل در جلوی گلوی شماست که هورمون هایی تولید می کند که چگونگی استفاده بدن از انرژی و موارد زیاد دیگری مانند دما و وزن بدن را کنترل می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کم کاری تیروئید چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم کم کاری تیروئید hypothyroidism:

  • خستگی شدید
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • افکار آشفته
  • فشار خون پایین
  • نفخ کردن و پف کردن
  • افسردگی
  • عکس العمل های آهسته


علائم پرکاری تیروئید hyperthyroidism:

  • اضطراب
  • بی خوابی
  • کاهش وزن
  • اسهال
  • افزایش ضربان قلب
  • فشار خون بالا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پرکاری تیروئید، علل، علائم و درمان


سطح هورمون تیروئید چه نقشی در اختلالات خلق و خو بازی می کند؟

نکته جالب این است که از 8 سال گذشته، زمانی که متخصص غدد یک تومور در غده هیپوفیز من تشخیص داد، تا به امروز غده تیروئید من مرتبا چک شده است. به هرحال زمانی که یک آزمایش جامع انجام شد، پزشک درمان سطوح پایین دو هورمون T3* و T4* را توصیه کرد.

*هورمون T3: یکی از هورمون های ساخته شده در غده تیروئید هورمون T3 یا تریودوتیرونین است. با وجودی كه میزان ترشح t3 از غده تیروئید بسیار ناچیز است، این هورمون نقش اصلی را ایفا می كند. بخش زیاد t3 موجود در خون از تبدیل t4 به t3 در بافت های محیطی از جمله كبد، كلیه و جفت بوجود می آ ید. البته بافت هایی چون مغز و هیپوفیز نیز می توانند t4 را به t3 تبدیل كنند، اما t3 حاصل وارد خون نمی شود و اثر خود را در همان مكان بر جای می گذارد . به طور كلی، 80 درصد t3 موجود در خون در كبد و 20 درصد آن در تیروئید ساخته می شود .

*هورمون T4: یکی دیگر از هورمون های غده تیروئید هورمون T4 یا تیروکسین است که حدود 95 درصد هورمونی که از غده تیروئید ترشح می شود هورمون T4 است.

به گفته انجمن تیروئید امریکا  the American Thyroid Association بیش از 12 درصد جمعیت امریکا دچار یکی از مشکلات تیروئید می شوند. امروزه حدود 20 میلیون امریکایی دچار یکی از اشکال بیماری تیروئید هستند که 60 درصد آنها از وجود این شرایط اطلاعی ندارند.

بسیاری از این افراد به پزشک عمومی یا روانپزشک مراجعه می کنند و علائمی مانند افسردگی، اضطراب، خستگی شدید، بی خوابی و افکار آشفته را گزارش می دهند.در تمام این افراد ممکن است افسردگی عمومی، اضطراب عمومی و یا اختلال دو قطبی تشخیص داده شود و پزشک نیز داروهای ضد افسردگی antidepressants، داروهای تثبیت کننده های خلق و خو mood stabilizers، داروهای آرام بخش sedatives و یا هر سه را تجویز کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت اختلال دو قطبی و افسردگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال دو قطبی: گاهی خنده، گاهی گریه

داروهای تجویز شده ممکن است به بهبود برخی علائم کمک کنند، اما بیماری اصلی درمان نشده باقی می ماند.

دانا ترنتینی Dana Trentini مادر دو فرزند، یک سال پس از تولد پسرش در سال 2006 به کم کاری تیروئید مبتلا شد. وی با احساس خستگی شدید و فرسودگی منزوی شده بود. کاهش وزن به دست آمده در دوران بارداری غیر ممکن بود. موهایش ریزش پیدا کردند و سنگ های کلیه نیز او را راهی اورژانس کردند.

کم کاری تیروئید باعث بروز علائم افسردگی می شود

دانا توسط متخصص غدد درمان و دوباره باردار شد؛ به هرحال هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)* بالاتر از حد توصیه شده در دوران بارداری بود و او سقط جنین کرد.

*هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH): TSH هورمونی است که عملکرد تیروئید را کنترل می کند. این هورمون، هورمون تیروئید تحریک کننده است. در واقع این هورمون توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می شود اما تولید هورمون های تریودوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) را در غده تیروئید تحریک می کند.

در اکتبر 2012 دانا وبلاگ خود را با نام مادری با کم کاری تیروئید راه اندازی کرد تا به دیگران در مورد بیماری تیروئید آموزش دهد. او در وبلاگ خود نوشت: " ماموریت مادری با کم کاری تیروئید مشخص است، بالا بردن آگاهی. فدراسیون بین المللی تیروئید The Thyroid Federation International تخمین می زند که بیش از 300 میلیون نفر، که اکثر آنها خانم ها هستند، در سراسر جهان دچار اختلال در عملکرد تیروئید هستند، اما بیش از نیمی از آنها از وضعیت خود مطلع نیستند."

در ژانویه 2014 وبلاگ مادری با کم کاری تیروئید در وب سایت Everyday Health  مورد توجه واقع شد: "چطور مشکلات تیروئید مادر می تواند به نوزاد آسیب بزند". ماموریت دانا این است که سبب انجام غربالگری تیروئید در دوران بارداری در سراسر جهان شود. او در وبلاگ خود می نویسد: "من نوزادها را به یاد نوزاد از دست رفته خود نجات خواهم داد."


یکی از دوستان من را متوجه پست جذاب دانا کرد:

"اختلال روانی یا کم کاری تیروئید Hypothyroidism تشخیص داده نشده؟"

در این پست او نامه یکی از خوانندگان وبلاگش را برجسته کرد که اختلال دو قطبی در وی تشخیص داده شده بود که داروهای زیادی برایش تجویز شده بود و آماده انجام الکتروشوک درمانی electroconvulsive *therapy یا ECT بود. این خانم با نام جانا Jana در نامه خود نوشت: "سرانجام بعد از 4 سال مصرف بیش از حد داروهای افسردگی دو فطبی، پزشکم من را نیز آزمایش کرد. ما سابقه خانوادگی بیماری تیروئید داریم. در من هم کم کاری تیروئید تشخیص داده شد."

*الکتروشوک درمانی electroconvulsive therapy یا ECT : ECT یا الکترو شوک درمانی ( Electro Canvulse Therapy ) عبور دادن یک جریان الکتریکی محرک از مغز بیمار به مدت یک دهم تا یک ثانیه برای تولید یک تشنج بزرگ می باشد. تا کنون مکانیسم ECT بدرستی شناخته نشده است اما مطالعات نشان می دهد که ECT تغییرات شیمیایی و فیزولوژیک در سلولهای مغز بیمار شبیه تغییراتی که به دنبال مصرف داروهای ضدافسردگی ایجاد می شود را باعث می شود .


جانا در ادامه چیزی گفت که باعث شد به این مسئله فکر کنم که تمام افرادی که داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلق و خو مصرف می کنند، باید مورد آزمایش تیروئید قرار بگیرند: "در هر جلسه ای که توسط گروه حمایت کننده افسردگی دو قطبی برگزار می شد، من از دیگران می پرسیدم که آیا دچار کم کاری تیروئید هستند یا خیر و هر بار نیمی از افراد حاضر دست خود را بالا می بردند و دیگران نیز نظری در این مورد نداشند و مورد آزمایش تیروئید قرار نگرفته بودند."

سپس دانا برخی پژوهش های انجام شده در مورد اختلال دو قطبی، افسردگی و بیماری تیروئید را در وبلاگ خود طرح ساخت. همانطور که او بیان می کند مصرف لیتیوم lithium برای درمان اختلال دو قطبی مشکلاتی را در پی دارد، زیرا این دارو به خودی خود باعث مشکلات تیروئید می شود. به هرحال تحقیقات زیادی انجام شده اند که به نوعی ارتباط بین اختلال دو قطبی و بیماری تیروئید اشاره می کنند، حتی اگر داروی لیتیوم تجویز نشده باشد، همچنین نوعی ارتباط بین اختلالات خلقی مختلف و کم کاری تیروئید مشخص شده است. دانا این بررسی ها را دکر می کند:

یک پژوهش منتشر شده در *روانشناسی بیولوژیکی نشان داد که *آنتی بادی های *تیروئید هاشیموتو در گروهی از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی در مقایسه با گروه کنترل بسیار شایع تر بود.

*روانشناسی بیولوژیکی Biological Psychiatry: به مطالعه علمی بسترهای بیولوژیکی از رفتار و حالات ذهنی میپردازد.

*تیروئید یا تیروئیدیت هاشیموتو Hashimoto’s thyroid: نوعی التهاب مزمن تیروئید است که به علت نوعی بیماری خودایمنی به وجود می‌آید و در آن انواعی از سلول‌ها و پادتن‌ها در پاسخ ایمنی دخالت دارند. این بیماری نخستین بیماری خودایمنی است که در سال ۱۹۱۲ به وسیلهٔ هاکارو هاشیموتو در آلمان کشف شد.

*پادتَن یا آنتی‌بادی antibody: نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی میماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی) حمله‌ور شود و آن‌را بی‌زیان سازد.

یک بررسی دیگر در روانپزشکی بیولوژیکی دو قلوهای مبتلا به افسردگی دو قطبی را با دوقلوهای سالم مقایسه کرد و دریافت که تیروئیدیت خودایمنی نه تنها با اختلال دو قطبی در ارتباط است، بلکه میزان آسیب پذیری جنین برای ابتلا به این اختلال را نیز افزایش می دهد.


پژوهشی در روانپزشکی BMC منتشر شد و نوعی ارتباط بین خود ایمنی غده تیروئید، به ویژه وجود آنتی بادی های تیروئید پراکسیداز peroxidase، و بروز اضطراب و اختلالات خلقی پیدا کرد.

پژوهش دیگری که در روانپزشکی BMC منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو در طول زندگی خود دفعات بیشتری به افسردگی، اختلالات اضطراب عمومی، فوبیای اجتماعی و اختلالات اولیه خواب دچار می شوند.

برای برخی افراد درمان تیروئید آسان است و به برطرف شدن سریع علائم می انجامد. علائم من پیچیده تر بودند زیرا من برای درمان اختلال دو قطبی خود لیتیوم مصرف کردم و یک تومور در غده هیپوفیز خود داشتم. من به شدت به داروهایی که تحریک کننده هورمون تیروئید هستند، حساس هستم: دوز درمانی برای من باعث بروز بی خوابی می شود. امیدوارم که در نهایت راه حلی برای این مشکل پیدا کنم.

لطفا و لطفا و لطفا اگر از افسردگی، اضطراب و یا هر دو رنج می برید، لطفا غده تیروئید خود را مورد بررسی قرار دهید. کم کاری تیروئید منجر به افسردگی، خستگی شدید و ذهن آشفته می شود. پرکاری تیروئید نیز باعث اضطراب و بی خوابی می شود. اگر نوسانی بین هر دو در شما وجود داشته باشد، علائمی مشابه اختلال دو قطبی خواهید داشت. مطمئنا بیماری تیروئید ریشه مشکل شماست.

بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : اگر دچار کم کاری تیروئید هستید, اینگونه وزن تان را کاهش دهید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

تهیه و ترجمه: گره سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ