علت درد پاشنه پا, علت درد کف پا, علت درد انگشت پا
 گاهی ممکن است پیش آمده باشد که دچار درد پاشنه پا، درد کف پا، درد انگشت پا شده باشید. آیا علت درد پاشنه پا، درد کف پا و... را می دانید؟

علت درد پا از زانو به پایین

پاها معمولا بنیان و اساس کل بدن هستند و می توانند به ما کمک کنند کیلومترها پیاده روی کنیم. با وجود ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل و شبکه ای از ۱۰۰ تاندن، عضله و رباط ممکن است این عضو به راحتی دچار مشکل شود. اینکه پاشنه پای شما درد می کند یا مشکلی در انگشت پای خود دارید زیاد مهم نیست. مسئله مهم تشخیص مکان درد و استفاده از گزینه های درمانی برای کاهش آن است.

بیشتر بدانید : درمان طبیعی و تضمینی میخچه و پینه


علت درد پاشنه پا: التهاب رباط کف پا

درد پاشنه یکی از رایج ترین مشکلاتی است که پا را تحت تاثیر خود قرار می دهد. التهاب رباط کف پا نیز رایج ترین علت درد پاشنه است. اگر به هنگام پایین آمدن از تختخواب در صبح و قدم برداشتن احساس درد شدیدی زیر پاشنه دارید، ممکن است به التهاب رباط کف پا مبتلا شده باشد. التهاب رباط کف پا که معمولا از استرس و فشار تکراری بر روی پا ناشی می شود اغلب بعد از دوره های طولانی غیر فعال بودن بدتر می شود. این نوع التهاب زمانی که استراحت می کنید و می خوابید آرام می شود و تورم کمتر می گردد. زمانی که بر روی پای خود می ایستید، وزن بدن را بر روی بافت ملتهب وارد می کنید. التهاب رباط کف پا به خاطر عضلات تنگ پا و ساق پا بدتر می شود.

درمان التهاب رباط کف پا:

  • - استراحت کردن (اجتناب از انجام فعالیت هایی است که درد را بدتر می کند)
    - استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID (پرکاربردترین داروهای پزشکی که برای کاهش التهاب، درد و تب استفاده می شوند)
    - استفاده از یخ و ماساژ دادن
    - پوشیدن کفش هایی با قوس خوب نیز می تواند یک نکته کلیدی برای کاهش درد باشد.
    - کاهش وزن

در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد افرادی که التهاب رباط کف پای مزمن دارند سه برابر بیشتر از سایر افراد چاق هستند. کاهش وزن می تواند فشار بر روی پا را کاهش دهد. اگر درد پا بیش از دو هفته طول کشید حتما با یک پزشک مشورت کنید. او می تواند درمان فیزیکی، تزریق کورتیزون یا سایر موارد را پیشنهاد کند.


علت درد پاشنه پا: خار پاشنه

خار پاشنه رشد استخوانی اضافی است که از پایه یا پشت پاشنه به بیرون می زند. این موضوع اغلب به همراه بیماری التهاب رباط کف پا رخ می دهد و نشانه های مشابهی با آن دارد(درد در پشت انتهای پا). این بیماری به درمان های مشابهی که در بالا بیان کردیم پاسخ می دهد اما برخی از افراد بر این باورند که این دو مشکل یکسان نیستند. در حقیقت خار پاشنه الزاما یک مشکل نیست. بر اساس گفته های انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا  (American Association of Orthopaedic Surgeons) یا AAOS، از هر ۱۰ نفر یک نفر به این شرایط مبتلا می شود اما با این وجود، یک نفر از ۲۰ نفری که خار پاشنه دارد درد پا را تجربه می کند. با اینکه خار پاشنه به خودی خود ممکن است دردناک نباشد اما این برآمدگی ها می تواند بافت های احاطه کننده را تحریک سازد. علل رایج خار پاشنه، ترومای تکراری به پایه پاشنه، چاقی، کفش نامناسب یا ژنتیک است.

درمان خار پاشنه:

  • - استراحت کردن
    - مدیریت درد با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
    - یخ
    - تمرینات کششی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر از خار پاشنه رنج می برید، بخوانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد كف و پاشنه پا



علت درد کف پا: زگیل کف پا

اگر به هنگام راه رفتن احساسی شبیه وجود ریگ در کفش را دارید حتما کف پای خود را برای وجود زگیل کف پا بررسی نمایید. زگیل کف پا به خاطر عفونت در پوست رخ می دهد. اما برخلاف سایر انواع زگیل، این نوع زگیل به سمت خارج رشد نمی کند و در عوض به دلیل راه رفتن و ایستادن باعث می شود به سمت پوست رشد نماید. همین امر موجب می شود درد و حساس بودن به لمس در زیر پا ایجاد گردد. ممکن است تنها یک زگیل در زیر پا داشته باشید یا آن ها را به صورت توده ای تجربه نمایید. زگیل ها معمولا نقطه های سیاه رنگی دارند که نواحی کوچکی از خون خشک شده هستند.

درمان زگیل کف پا

زگیل کف پا می تواند بدون هیچ درمانی از بین برود اما این موضوع ممکن است سال ها طول بکشد. این موارد فرد را در معرض مشکلات حاد جسمی قرار نمی دهند اما می توانند باعث ایجاد ناراحتی و درد شوند. داروهای لایه بردار بدون نسخه یا بسته های حاوی سالیسیلیک اسید Salicylic acid ( یکی از اسیدهای آلی است که دارای مصارف دارویی نیز می‌باشد.) می تواند سلول های مرده زگیل را به تدریج در خود حل کند.

اگر زگیل شما به کمک درمان های خانگی بهبود پیدا نکرد، بهتر است از پزشک کمک بگیرید. او تلاش می کند به کمک نیتروژن مایع زگیل را منجمد کند، بسوزاند، بخراشد یا بردارد. همانطور که می دانید زگیل ها مسری هستند پس از تماس با افراد دیگر و پوشیدن کفش های آنان خودداری کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره زگیل ها چه می دانید؟



علت درد کف پا: پینه

این تکه های ضخیم و سخت پوست در طول زمان و به عنوان محافظت طبیعی بدن در برابر مالش یا فشار طولانی مدت ایجاد می شود. این موارد از پوست زیرین محافظت می کنند. زمانی که پینه در پا ظاهر می شود معمولا بر روی کف پا یا پاشنه دیده می شود و می تواند به هنگام ایستادن یا راه رفتن دردناک باشد. معمولا علت ایجاد پینه پوشیدن کفش های نامناسب است اما مشکلات راه رفتن نیز می تواند فشار اضافی بر روی پا وارد نماید.

درمان پینه:

برای درمان پینه می توانید از سنگ پا برای برداشتن پوست مرده در حمام استفاده کنید. فقط مراقب باشید پوست زیادی برندارید زیرا این کار باعث ایجاد خونریزی و سپس عفونت می شود. بعد از اینکه از حمام خارج شدید، مرطوب کننده را به همراه اسید سالیسلیک یا آمونیوم لاکتات* Ammonium lactate بر روی پا و دوبار در روز اعمال نمایید. از به کار بردن ریش تراش و قیچی خودداری کنید. این کار باعث از بین رفتن بافت های سالم و ایجاد عفونت می شود. بدون توصیه پزشک از پدها نیز استفاده نکنید. سعی کنید از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد پینه می شود خودداری کنید. برای پیشگیری از بروز پینه های بعدی، کفش مناسب بپوشید و اختلال راه رفتن را اصلاح نمایید.

*آمونیوم لاکتات Ammonium lactate:  آمونیوم لاکتات دارویی ضد خارش است. شکل موضعی آن از 12 درصد اسید لاکتیک و آمونیوم هیدروکسید ساخته می‌شود.آمونیوم لاکتات هم به شکل کرم و همه به شکل لوسیون وجود دارد. لوسین‌ها غلظت کمتری دارند و از آن‌ها می‌توان برای همه‌ی جای بدن استفاده کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت پینه، زگیل و میخچه



علت درد انگشت پا: انحراف شست یا بونیون Bunion

بر خلاف بیشتر مشکلات پا که احساس می شوند اما دیده نمی شوند، انحراف شست پا را می توان به سادگی مشاهده کرد. این انحراف به خاطر مکانیک معیوب پا ایجاد می شود که روش راه رفتن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. سال ها حرکت ناهنجار و فشار بر روی مفصل شست پا می تواند شکل آن را تغییر دهد. با خارج شدن تدریجی استخوان ها از تراز اصلی شان، این برآمدگی ها نیز ظاهر می شود. افرادی که نوع خاصی از پا را دارند( قوس اندک یا پای صاف)، بیشتر در معرض خطر توسعه این برآمدگی ها و انحراف ها هستند.

از آنجایی که ساختار مکانیکی پا اغلب ارثی است، انحراف شست پا را می توان در اعضای خانواده نیز مشاهده کرد. زمانی که راه می روید مفصل انگشت شست بیشترین وزن را تحمل می کند. به همین خاطر اگر انحراف شست پا درمان نشود می تواند درد شدید و دائمی را به همراه داشته باشد. کیسه پر شده از مایع در اطراف مفصل می تواند ملتهب شود و مشکلات بیشتری را ایجاد نماید. نشانه ها اغلب زمانی دیده می شود که کفش نامناسب می پوشید. معمولا زنان بیشتر از مردان در معرض توسعه این شرایط قرار دارند و این موضوع به خاطر کفش های نامناسب است.

درمان انحراف شست پا یا بونیون:

- از کفش هایی استفاده کنیدکه فضای بیشتری برای انگشتان پا و پاشنه داشته باشد.
- پدهای ژله ای که بر روی انگشت پا قرار می گیرد می تواند ناحیه را بپوشاند و از درد آن بکاهد
- استفاده از یخ
- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
- اجتناب از فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شود 

برای انحراف هایی که به شدت ملتهب شده اند، پزشک می تواند کورتیزون تزریق کند تا تورم و ناراحتی آن کمتر شود. اگر انحراف شست پا در حال بدتر شدن بود، درد زیادی داشت یا بر روی حرکت شما تاثیر گذاشت می توان از گزینه جراحی استفاده کرد.



علت درد انگشت پا: میخچه و پینه

میخچه و پینه در اصل یک موضوع هستند فقط میخچه در بخش هایی از پا که وزن را تحمل نمی کنند رخ می دهد. این ها معمولا کوچک و دایره ای با مرکز تعریف شده ای هستند که می توانند نرم یا سفت باشند. بر خلاف تاول که به سرعت شکل می گیرد، میخچه در طول زمان و به خاطر سایش تکراری ایجاد می شود و می تواند به هنگام راه رفتن یا ایستادن دردناک باشد.

درمان میخچه یا پینه:

درمان این گزینه نیز همانند پینه است. تلاش برای حذف تجمعات پوستی و استفاده از مرطوب کننده برای نرم کردن پوست.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روشهایی برای درمان میخچه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه عواملی سبب بروز ميخچه می‌شوند؟



علت درد انگشت پا: نقرس

نقرس شکلی از آرتریت التهابی است که دوره های درد سوزناک ناگهانی، سفتی و تورم در مفصل را موجب می شود. مقصر اصلی ایجاد نقرس، مقدار اضافی از اسید اوریک است. اسید اوریک ماده ای است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود. با اینکه معمولا سطح اسید اوریک را بدن تنطیم می کند اما مقادیر زیاد آن می تواند به ایجاد کریستال هایی منجر شود که در مفاصل رسوب می کند. حملات نقرس زمانی رخ می دهد که چیزی باعث افزایس سطح اسید اوریک شود. درد نقرس معمولا در شب بیشتر است. این بیماری در مردان بیشتر دیده می شود. ۶۰ درصد از افرادی که حمله نقرس را تجربه می کنند دومین حمله را نیز در عرض یکسال خواهند داشت.

درمان نقرس:

برای پیشگیری از بروز حملات بعدی، پزشک می تواند از دارو استفاده کند. تغییر سبک زندگی همچون اصلاح رژیم غذایی برای کاهش سطح اسید اوریک نیز مفید خواهد بود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه به نقرس مبتلا می شویم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هر آنچه باید درباره اسید اوریک بدانید



علت درد بالای پا: تاندونیت

التهاب تاندون های منقبض کننده که انگشتان پا را صاف می کنند رایج ترین علت درد در بالای پا محسوب می شود. این ناحیه بسیار استخوانی است و به همین خاطر تاندون های موجود ممکن است خیلی راحت دچار التهاب شوند.

درمان تاندونیت:

  • - استراحت کردن
    - استفاده از یخ
    - داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
    - کمپرس 
    - استفاده از کفش مناسب نیز ضروری است.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد كف و پاشنه پا 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
isna.ir