چه دلایلی باعث خشکی چشم می شوند؟
خشکی چشم مشکلی است که تصور می شود با افزایش سن یا نگاه کردن زیاد به صفحه کامپیوتر یا موبایل بروز می کند. اما در این مقاله به مهم ترین علل بروز خشکی چشم اشاره می کنیم.

کار، شیوه زندگی، خورد و خوراک و حتی وضعیت سلامت‌تان، می‌توانند بر غدد اشکی شما تاثیر بگذارند و با خشک‌تر کردن‌شان، چشم‌هایی خسته و درگیر با خارش و سوزش را به شما هدیه کنند.

اگر خشکی چشم، قرمزی و دیگر عوارض ناشی از این اتفاق، آزارتان می‌دهد، و چشم‌های‌تان این روزها زودتر از قبل خسته می‌شوند، این مطلب را بخوانید. ما شایع‌ترین دلایل خشکی چشم و راه‌های مقابله با آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.


مهم ترین علل خشکی چشم چیست؟

آلرژی و خشکی چشم

آلرژی یکی از دلایل شایع دچار‌شدن به خشکی چشم است. اگر این نشانه را همراه با سرفه، خارش پوست یا خشکی آن تجربه می‌کنید یا نشانه‌های دیگر آلرژی، شما را آزار می‌دهند، به جای تلاش برای آب‌رسانی به چشم‌های‌تان، مشکل اصلی را حل کنید.


 مصرف برخی داروهای خاص و خشکی چشم

داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، احتمال خشک‌شدن چشم را بیشتر می‌کند. پس در صورت مشاهده این عارضه، پزشک‌تان را در جریان بگذارید.


پیری و خشکی چشم

پیری با خودش خشکی چشم را هم می‌آورد. اگر بیشتر از 65 سال سن داشته باشید، احتمالا علائمی مثل چشم‌های قرمزی که احساس می‌کنید چیزی آنها را خراش داده است، خواهید داشت؛ تاری دید، احساس سوزش در چشم‌ها و احساس اینکه چیزی در چشم شماست را تجربه خواهید کرد.


دود و خشکی چشم

دود و گرد و غبار، سرما یا گرمای شدید، می‌توانند زمینه را برای خشکی و سوزش چشم فراهم کنند. احتمالا شما در روزهای آلوده، بیشتر عوارض ناشی از خشکی چشم را تجربه می‌کنید و نیاز بیشتری به شست‌ و شوی چشم‌تان با آب تمیز و همچنین استفاده از قطره اشک مصنوعی خواهید داشت.


عرق‌کردن و خشکی چشم

آب بدن را کم می‌کند و چشم‌ها را خشک می‌کند. اگر ورزشکار هستید و به‌ خاطر انجام تمرین‌های‌تان، آب زیادی از بدن شما دفع می‌شود، بعید نیست که از خشکی چشم هم شکایت داشته باشید.


استفاده نکردن ار عبنک آفتابی و خشکی چشم

کسانی که میانه‌ای با عینک آفتابی ندارند یا از عینک‌هایی که فریم باریکی دارند استفاده می‌کنند، بیشتر دچار خشکی چشم می‌شوند. تابش نورخورشید به چشم‌ها، می‌تواند آنها را خشک کند و به همین دلیل، بهتر است حتی در زمستان، از عینک‌های آفتابی‌ای که فریمی پهن دارند، استفاده کنید.


لوازم آرایشی و خشکی چشم

 لوازم آرایشی که به چشم‌های‌تان می‌زنید (مانند خط‌چشم) ممکن است راه غدد اشکی‌تان را مسدود کنند و باعث خشک‌شدن چشم‌ها شوند. پس اگر احساس خشکی و سوزش چشم کردید، آرایش‌تان را با دستمال مرطوب، یا تمیزکننده‌های چشم پاک کنید.


استفاده از لنز و خشکی چشم

کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، بیشتر گرفتار این مشکل می‌شوند. لنز‌ها، به ویژه لنزهای سخت (هارد) توان چشم شما را برای مرطوب‌نگه‌داشتن خود کاهش می‌دهند و باعث سوزش چشم می‌شوند. گذشته از این، اگر چشم‌های‌تان را جراحی کرده باشید هم احتمالا تا سال‌ها، اشک مصنوعی همراه همیشگی شما خواهد بود و در صورت فعالیت چشمی طولانی‌مدت و خیره‌شدن به رایانه، مدام دچار خشکی چشم خواهید شد.


استفاده از موبایل و کامپیوتر و خشکی چشم

گوشی‌بازها و کسانی که زیاد به صفحه نمایش رایانه خیره می‌شوند، معمولا به عوارض ناشی از خشکی چشم هم دچار می‌شوند. قرمزشدن چشم‌ها و احساس واردشدن شی خارجی به آنها، از جمله عوارضی است که این افراد مدام از آن شکایت می‌کنند.


اختلال در غده تیروئید و خشکی چشم

کسانی که به اختلالات غده تیروئید دچار هستند، بیش از دیگران از خشکی چشم شکایت می‌کنند. پس همیشه این مشکل را بر گردن آلودگی هوا و کار زیاد نیندازید و در صورتی که مدام احساس خشکی چشم کردید، حتما با انجام آزمایش خون، فعالیت غده تیروئیدتان را بررسی کنید. اختلالات سیستم ایمنی بدن و مشکلات غددی، می‌توانند بر قدرت چشم‌های شما در ترشح اشک تاثیر بگذارند.


برای پیشگیری از خشکی چشم چه باید کرد؟

 چه دلایلی باعث خشکی چشم می شوند؟

حفظ رطوبت فضای خانه یا محل کار

شما می‌توانید با افزایش رطوبت خارجی، خشکی و آزردگی چشم‌های‌تان را هم کمتر کنید. گذشته از این، رژیم غذایی مناسب و مصرف آب کافی هم می‌تواند چشم‌ها را مرطوب نگه دارد و سوزش و خارش آنها را کمتر کند.


استفاده از قطره اشک مصنوعی

همیشه یک قطره اشک مصنوعی همراه خود داشته باشید و هر زمان که احساس کردید شی خارجی در چشم‌های‌تان هست یا زمانی که در چشم‌تان احساس سوزش کردید، چند قطره از آن را در چشم‌های‌تان بریزید. اشک مصنوعی، یکی از بهترین و بی‌ضررترین ابزارهایی است که برای مقابله با خشکی چشم می‌توانید سراغش بروید.


چشمک زدن

چشمک‌زدن درست مانند پلک‌زدن، یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از خشکی چشم‌هاست. وقتی شما به شدت مشغول کار هستید، احتمالا فراموش می‌کنید که به اندازه کافی پلک بزنید و به همین دلیل، توان چشم‌های‌تان برای ترشح اشک، کاهش پیدا می‌کند.


نوشیدن مایعات فراوان

در طول روز، به اندازه کافی آب بنوشید و اگر اهل چای‌خوردن هستید، حتما مصرف آب‌تان را بیشتر از قبل بکنید. مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای آبکی هم می‌توانند نیاز بدن‌تان به مایعات را تا حدودی تامین کنند و مانع از خشک‌شدن چشم‌های‌تان شوند.


مصرف امگا 3

در رژیم غذایی‌تان به اندازه کافی امگا3 و اسیدهای چرب غیراشباع بگنجانید تا کمتر دچار خشکی چشم شوید. مصرف ویتامین E هم یکی دیگر از راه‌های موثر برای کاهش خشکی چشم است.


ترک سیگار

سیگارکشیدن، یا زندگی و کارکردن در کنار افراد سیگاری، باعث خشکی چشم می‌شود. پس به‌خاطر چشم‌های‌تان هم که شده، از دود سیگار فاصله بگیرید.حتما لازم نیست از تمیزکننده‌های شیمیایی قوی استفاده کنید تا چشم‌های‌تان خشک شوند. دیگر موادشیمیایی مانند چسب‌چوب یا چسب‌های دیگر هم موادی را از خود ساطع می‌کنند که باعث خشکی چشم می‌شوند.


مصرف ویتامین C

مصرف کافی ویتامین C و روی هم می‌تواند در کاهش خشکی چشم موثر باشد. برای کاهش این مشکل آزاردهنده، در این فصل، به‌ سراغ مرکبات بروید، در غذای‌تان گوجه بریزید و از مکمل‌های حاوی روی کمک بگیرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خشکی چشم چگونه درمان می شود؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا خشکی چشم خطرناک است؟




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : atiyehnoweekly.ir