5 علت سکسکه و هر آنچه باید در مورد درمان سکسکه بدانید
همه ما تاکنون دچار سکسکه شده ایم و روش های مختلفی را برای درمان آن استفاده کرده ایم. در این مقاله به 5 علت اصلی سکسکه و چند روش درمانی اشاره می کنیم

سکسکه چیست؟

همه ما دچار سکسکه شده ایم – انقباض های ناخواسته عضله دیافراگم – و سکسکه ها برای ما هم آزاردهنده بوده اند و هم باعث خجالت شده اند، به ویژه اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند. در اینجا به دلایل سکسکه اشاره می کنیم و به این ترتیب شما می توانید از آنها پیشگیری کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا سکسکه می کنیم ؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکسکه های شما می تواند نشانه یکی از این بیماری های مهم باشد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در مورد سکسکه بیشتر بدانید

بیشتر بدانید : رفع سکسکه با چند روش خانگی

علت سکسکه چیست؟

1. علت سکسکه: سریع غذا خوردن

 5 علت سکسکه و هر آنچه باید در مورد درمان سکسکه بدانید

سکسکه (که اصطلاح پزشکی آن singultus است) ها شرایط رایجی هستند که تقریبا همیشه طی چند دقیقه یا چند ساعت برطرف می شوند. طبق گفته دکتر مارک واشینگراد Marc Wishingrad، متخصص گوارش در سانتا مونیکا Santa Monica :" مهم ترین علت سکسکه معمولا مربوط به غذا خوردن می شود – خیلی سریع غذا خوردن یا بیش از حد غذا خوردن و یا غذاهای تحریک کننده خوردن (غذاهای تند یا غذاهایی که خیلی سرد یا گرم هستند).

پیشگیری از سکسکه اساسا این است که یاد بگیریم آهسته غذا بخوریم و زیاده روی نکنیم، که کار آسانی نیست."


2. علت سکسکه: عادت های بد

طبق گفته دکتر میکائیل وارشاوسکی Mikhail Varshavski (معروف به دکتر مایک) نوشیدن الکل و سیگار کشیدن نه تنها عادت های بدی هستند، بلکه اغلب منجر به بروز سکسکه می شوند.

بنابراین سیگار کشیدن را ترک کنید.


3. علت سکسکه: حالت روحی و عاطفی شما

طبق گفته دکر مایک استرس های عاطفی- یا شور و هیجان می توانند منجر به سکسکه شوند. زمانی که احساس می کنید تولید آدرنالین شروع می شود یا ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند، به یاد داشته باشید که نفس عمیق بکشید.


4. علت سکسکه: ریفلاکس معدهGERD (Gastroesphageal Reflux Disease)

سکسکه ممکن است ناشی از شرایط رایجی به نام ریفلاکس معده GERD باشد. دکتر واشینگراد می گوید: "سکسکه ناشی از ریفلاکس معده باعث ایجاد یک چرخه معیوب می شود، ریفلاکس معده منجر به سکسکه می شود و سکسکه نیز ریفلاکس را بدتر می سازد." در حقیقت سکسکه ها گاهی چیزهای زیادی در مورد سلامت شما می گویند.

بیشتر بدانید : علت سکسکه طولانی چیست؟

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم رفلاکس اسیدی معده کدام است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از رفلاکس معده و سوزش سر دل با 8 راه ساده

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 توصیه بر علیه ریفلاکس


5. علت سکسکه: عمل جراحی

طبق گفته دکتر آدام اسپلاور Adam Splaver، متخصص قلب فلوریدای جنوبی، در برخی موارد جراحی شکمی می تواند منجر به سکسکه و همچنین تومورهای شکمی یا سیستم عصبی مرکزی (این ها معمولا غیر قابل تحمل هستند) یا سکته مغزی شود. اگر علائم شما طی چند ساعت برطرف نمی شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


سکسکه های مزمن یا سکسکه های طولانی

این سکسکه ها به عنوان سکسکه های مزمن یا طولانی  persistent hiccups تعریف می شوند و معمولا بیشتر از 48 ساعت طول می کشند و برای آنها همیشه باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر واشینگراد می گوید: " دلایل سکسکه مزمن عبارتند از ریفلاکس معده، عوارض جانبی داروها، بیماری های عصبی و همچنین عفونت های مخلتف و سرطان، گرچه مورد آخر خیلی نادر است."


درمان پزشکی سکسکه

 5 علت سکسکه و هر آنچه باید در مورد درمان سکسکه بدانید

اگر به دنبال روش سریع برای رفع سکسکه هستید، چند روش درمانی وجود دارد. دکتر واشینگراد می گوید اگر دچار سکسکه مکرر شده اید، درمان آن شامل استفاده از:

  • - داروهای مسدود کننده اسید*  acid blocking medication
    - داروهایی که روی سیستم عصبی تاثیر می گذارند، مانند تورازین (thorazine)، باکلوفن (baclofen) و نورونتین (neurontin)

* داروهای مسدود کننده اسید acid blocking medication : این داروها میزان ترشح اسید معده را کاهش می دهند و یا برخی از آنها حاوی ترکیباتی هستند که اسید ترشح شده در معده را خنثی می کنند.

اگر داروها اثر بخش نباشند، جراحی های جزئی (مانند مسدود کردن عصب) انجام می شوند.


بیشتر بدانید : در مورد سکسکه بیشتر بدانید

بیشتر بدانید : آیا واقعاً می توان سکسکه را درمان کرد؟

بیشتر بدانید : سکسکه نوزاد چه زمانی خطرناک است؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ