معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی
ممکن است شما هم بعد از خوردن غذا دچار معده درد یا دل درد شده باشید که گاهی به شکل یک مشکل مزمن در می آید. در این مقاله به مهم ترین علل معده درد بعد از خوردن غذا اشاره می کنیم

چرا بعد از غذا خوردن معده درد دارم؟

معده درد بعد از خوردن غذا همیشه بر اثر سوء هاضمه اتقاق نمی افتد. آخرین چیزی که بعد از لذت بردن از یک وعده غذای فوق العاده انتظار دارید، معده درد است، اما به هرحال این اتفاق می افتد. یکی از رایج ترین علل بروز این مشکل سوء هاضمه یا دیسپپسی dyspepsia است. دکتر اسکات گابارد Scott Gabbard، متخصص گوارش در کلینیک کلیولند  Cleveland Clinic می گوید: سوء هاضمه باعث معده درد، نفخ و احساس پر بودن بعد از خوردن غذا می شود و این یک مشکل کاملا رایج است. به گفته انجمن گوارش امریکا American Gastroenterological Association از هر 4 نفر یک نفر در برخی موارد دچار سوء هاضمه می شود.

سوء هاضمه معمولا زودگذر است، اما به دلیل وجود یک مشکل دیگر معده شما ممکن است بعد از غذا خوردن ناراحت شود.

دکتر اشکان فرهادی Ashkan Farhadi متخصص گوارش در مرکز پزشکی بیمارستان ساحلی MemorialCare Orange و مدیر پروژه گروه بیماری های گوارشی MemorialCare Orange   در  Fountain Valley در کالیفرنیا می گوید: این ناراحتی معده می تواند به دلایل مختلفی باشد. مشکلاتی وجود دارند که بیشتر با معده درد بعد از خوردن غذا مربوط می شوند. در ادامه به مهم ترین عوامل معده درد بعد از غذا خوردن اشاره می کنیم.


مهم ترین علل معده درد بعد از خوردن غذا

1. معده درد بعد از غذا خوردن بر اثر بیماری رفلاکس معده GERD یا gastroesophageal reflux

معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

دکتر فرهادی می گوید: بیماری رفلاکس معده gastroesophageal reflux زمانی اتفاق می افتد که اسید معده غشاء داخلی مری را تحریک می کند و باعث بروز سوزش سر دل و معده درد می شود. دکتر رادولف بدفورد Rudolph Bedford، متخصص گوارش در مرکز بهداشت Providence Saint John's در Calif می گوید: اگر پرخوری کنید یا تمایل به خوردن غذاهای ادویه ای داشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری رفلاکس معده خواهید بود پرخوری و مصرف ادویه زیاد باعث حرکت اسید معده به سمت مری می شود که بسیار دردناک خواهد بود. اگر فکر می کنید دچار رفلاکس معده هستید، سعی کنید ادویه، کافئین و الکل کمتر مصرف کنید و آنتی اسیدهای بدون نسخه مصرف کنید تا علائم شما بهبود پیدا کنند. اگر این روش موثر نیست، به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم رفلاکس اسیدی معده کدام است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل بدون مصرف آنتی اسید با این 7 روش

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر رفلاکس معده دارید، این مواد غذایی را فراموش کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 توصیه بر علیه ریفلاکس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند


2. معده درد بعد از غذا خوردن بر اثر سندروم روده تحریک پدیر Irritable bowel syndrome

معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

فرهادی می گوید: IBS یا همان سندروم روده تحریک پذیر، یک اختلال در روده است که می تواند باعث درد در معده، گاز، اسهال و یبوست شود و به روش های مختلفی ظاهر می شود، اما قطعا باعث معده درد بعد از خوردن غذا می شود. اگر معده درد شما بعد از خوردن غذا ادامه پیدا کرد و دچار یبوست و اسهال هم هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینات مربوط به سندروم روده تحریک پذیر قرار بگیرید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روده تحریک پذیر و تاثیر شگفت انگیز روان درمانی بر آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بخوانند


3. معده درد بعد از غذا خوردن بر اثر بیماری سلیاک Celiac

معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

بیماری سلیاک نوعی واکنش ایمنی است که در مقابل خوردن گلوتن gluten بروز می کند و به روش های مختلف روی مبتلایان تاثیر می گذارد. بدفورد می گوید: یک حالت زمانی است که بعد از خوردن گلوتن دچار معده درد می شوید. اگر به میزان خفیف دچار عدم تحمل گلوتن باشید (یعنی بدن شما در هضم گلوتن دچار مشکل باشد) هم ممکن است بعد از غذا خوردن دچار معده درد شوید، اما این حالت با بیماری سلیاک متفاوت است. در اثر بیماری سلیاک، بعد از خوردن گلوتن روده کوچک آسیب می بیند. عدم تحمل گلوتن باعث بروز اسهال یا گاز بعد از خوردن گلوتن در فرد می شود. پزشک می تواند کمک کند تا ریشه اصلی مشکل پیدا شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت، علامت و درمان سلیاک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک


4. معده ردرد بعد از غذا خوردن بر اثر وجود زخم گوارشی ulcer

معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

گابارد می گوید: اگر بعد از غذا خوردن دچار درد مزمن می شوید و همچنین با کاهش وزن، کم خونی anemia، استفراغ، مشکل بلع یا مشاهده خون در مدفوع مواجه شده اید، این ها همه می توانند نشانه یک زخم باشند. زخم های گوارشی زخم هایی هستند که در غشاء داخلی مری، معده یا روده کوچک بروز می کنند و معمولا با داروهای کاهش دهنده اسید و آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، بنابراین در مورد این مشکل واقعا به پزشک نیاز دارید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه‌های کم خونی را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لطفا به کم خونی لطف نفرمائید؟!


دوباره ذکر می کنیم که گاهی علت معده درد بعد از غذا خوردن خیلی ساده است، مثل پرخوری، اما اگر معده شما بعد از غذا خوردن به طور منظم دچار درد و ناراحتی می شود، بهتر است به متخصص حرفه ای مراجعه کنید تا در کشف علت آن به شما کمک کند.

بیشتر بدانید : برای معده درد چه بخوریم؟

بیشتر بدانید : درمان معده درد با 11 دستور موثر طب سنتی

بیشتر بدانید : درد هر قسمت از شکم نشانه چیست و کدام شکم درد خطرناک است؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ