نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند
علایم سکته مغزی معمولا در تمام بیماران مشترک است و در صورتی که به سرعت توسط بیمار یا اطرافیانش تشخیص داده شده و بیمار تحت مراقبت های اورژانسی قرار بگیرد، عوارض ایجاد شده بعد از سکته مغزی به حداقل خواهد رسید.

  آیا دچار سکته مغزی شده ام؟ 7 علامت سکته مغزی که ممکن است به آن توجه نکنید

سکته مغزی پنجمین دلیل مرگ و میر در جهان است. اگر سکته مغزی به سرعت درمان شود، آسیب وارد شده به مغز به حداقل خواهد رسید ولی به طور معمول علایم ایجاد شده در اثر سکته مغزی با سایر مشکلات سلامتی اشتباه گرفته شده و منجر به تاخیر درمانی می شود.


به هیچ عنوان نباید این علایم سکته مغزی را نادیده بگیرید

در هر دقیقه پس از سکته، مغزتان حدود 1.9 میلیون سلول از دست می دهد. هر ساعتی که از سکته مغزی بدون درمان می گذرد معادل 3 سال و نیم عمر مغز است. نادیده گرفتن سکته مغزی و عدم دریافت درمان هر چه بیشتر طول بکشد احتمال ایجاد مشکلات گفتاری، از دست دادن حافظه یا تغییرات رفتاری بیشتر خواهد شد. هر چه زودتر سکته مغزی تشخیص داده شود، گزینه های درمانی بهتری پیش رو خواهیم داشت که می تواند آسیب را به حداقل رسانده و منجر به بهبود کامل بیمار شود. به گفته دکتر کارولین بروسکینگتون Carolyn Brockington، رئیس مرکز سکته مغزی کوه سینا Mount Sinai در نیویورک: " سکته مغزی ترسناک است. انکار آن مهم ترین عامل در تاخیر درمان است. زمانی که از بیماران سکته مغزی در بخش اورژانس میپرسم چرا در تماس با اورژانس تاخیر داشته اند اغلب می شونم که بیمار منتظر از بین رفتن علایم مانده است. "


انواع سکته مغزی

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

سکته مغزی دو نوع است: 

- سکته مغزی ایسکمیک ischemic stroke که در آن مسدود شدن رگهای خونی منجر به کاهش جریان خون در مغز می شوند.

- سکته مغزی هموراژیک hemorrhagic stroke که در آن یکی از رگهای مغز پاره شده و دچار خونریزی می شود.

علایم هر دو نوع سکته مشابه هم است و تماس فوری با اورژانس در این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زمان طلایی در سکته مغزی چقدر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از سکته مغزی با رعایت چند نکته

اگر می خواهید بیشتر بدانید :درمان سکته مغزی در 4 ساعت اول پس از علایم سکته مغزی، ممکن است


علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: فکر می کنید در اثر خستگی دچار دوبینی شده اید

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

مشکلات بینایی مانند دید دوگانه، تار شدن یا از دست دادن بینایی یک چشم می تواند علامت سکته مغزی باشد ولی اکثر افراد تصور میکنند دلیلش سن زیاد یا خستگی است. به گفته دکتر بروسکینگتون " دوبینی یک حالت بسیار غیر معمول است و نمی توان آن را فقط به خستگی یا مطالعه زیاد نسبت داد. " یک شریان خونی مسدود شده می تواند مقدار اکسیژنی که به چشم می رسد را کاهش داده و منجر به ایجاد مشکلات بینایی شود که با هیچکدام از سایر نشانه های سکته مغزی همراه نباشد.


علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: فکر می کنید بازویتان به خاطر خواب رفتگی کرخت و بی حس شده

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

اگر از خواب بیدار شدید و حس کردید بازو یا پایتان کرخت و بی حس شده به سادگی تصور خواهید کرد که در اثر ایجاد فشار بر عصب دست و پا هنگام خواب  بوده است. به گفته دکتر رالف ساکو Ralph Sacco استاد بخش مغز و اعصاب دانشگاه میامی Miami " خودتان را گول نزنید. اگر بازویتان به صورت ناگهانی کرخت یا ضعیف شده و در عرض چند دقیقه مشکلش از بین نرفت با اورژانس تماس بگیرید. "
کاهش جریان خون شریان های ستون فقرات به سمت پشت سر باعث ایجاد کرختی یا ضعف در یک طرف بدن می شود.


علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: تصور می کنید داروهایی که مصرف کرده اید باعث ایجاد اختلال در تکلمتان شده

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

به گفته دکتر ساکو " بعضی داروها مثل مسکن ها می تواند باعث ایجاد اختلال تکلم شود و اغلب افراد اختلال تکلمی که در اثر سکته مغزی بوجود آمده را به آن ها ربط می دهند. " ولی اگر اختلال تکلم، جزو عوارض جانبی ای که معمولا با آن درگیر هستید به حساب نمی آید ممکن است دچار سکته مغزی شده باشید و باید فورا به دنبال درمان آن باشید. یکی از نشانه های خاموش سکته زمانی است که چهره تان نامتقارن شده باشد.


علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: تصور می کنید مصرف الکل باعث ایجاد عدم تعادل شما شده

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

به گفته دکتر بروکینگتون " افراد تصوی می کنند به دلیل مصرف نوشیدنی های الکلی دچار اختلال تعادل شده اند. ولی اگر بدون زیاده روی در مصرف الکل دچار عدم تعادل شده اید نباید آن را نادیده بگیرید. ممکن است علتش کاهش جریان خون به مغز باشد. " اگر به طور ناگهانی شروع به تلو تلو خوردن کردید، نتوانستید مستقیم راه بروید یا دچار سرگیجه ناگهانی شدید منتظر از بین رفتنشان نمانید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.


علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: فکر می کنید به علت خستگی نمی توانید حرفی که نوک زبانتان است را به یاد بیاورید

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

به گفته دکتر برویکینگتون، زمانی که افراد دچار مشکل به خاطر آوردن کلمات درست یا تفکر صحیح می شوند تصور می کنند علتش خستگی یا حواس پرتی است. ولی نقص شناختی ناگهانی یکی از نشانه های مشترک در سکته مغزی است. " ممکن است هر چند وقت یک بار در به یاد اوردن یک کلمه دچار مشکل شوید ولی این مشکل نباید به قدری طول بکشد که نتوانید کلمه ای برای گفتن به خاطر بیاورید یا قادر به صحبت کردن نباشید. "
در برخی موارد بیماران سکته مغزی نمی دانند دچار مشکل شده اند بنابراین اطرافیان باید حواسشان جمع باشد. به گفته دکتر ساکو، " بخشی از مغز که به دلیل سکته مغزی نمی تواند به درستی کار کند توانایی تفکر را از بیمار می گیرد. "

علامت سکته مغزی که نادیده گرفته می شود: سردرد شدیدتان را به میگرن ارتباط می دهید

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

سردردتان ممکن است فقط میگرن باشد ولی اگر میگرنتان همیشگی نیست ممکن است علامت سکته مغزی باشد. به گفته دکتر ساکو، " سردردهای میگرنی می تواند جلوی تشخیص سکته مغزی را بگیرد زیرا علایم عصبی مشابهی دارند. من توصیه می کنم که هنگام ابتلا به سردرد شدید ناگهانی، فرضتان را روی سکته مغزی گذاشته و با اورژانس تماس بگیرید و تشخیص آن را به عهده ما بگذارید. "

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : عبور از هفت خوان سکته مغزی

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاسخ های ساده به سوالات شما درباره سکته مغزی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاسخ های ساده به سوالات شما درباره سکته مغزی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از سکته مغزی با رعایت چند نکته

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکته مغزی به سادگی قابل پیشگیری است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زمان طلایی در سکته مغزی چقدر است؟



 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند