نوروپاتی دیابتی را با چند ورزش ساده درمان کنید
 افراد مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به نوروپاتی دیابتی هستند که با انجام ورزش و رعایت برخی نکات می توان از پیشروی علائم آن پیشگیری کرد. در این مقاله به چند نکته ورزشی در این باره اشاره می کنیم.

 چند ورزش برای بهبود نوروپاتی دیابتی

برای شما که نوروپاتی دیابتی دارید و می‌خواهید شروع به ورزش کنید و یا آن را ادامه دهید، ۵ توصیه به شرح زیر داریم:


۱. با دکتر خود صحبت کنید

با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که ورزش برای شما مضر نیست. شما باید به‎ خاطر دیگر عوامل خطرساز سلامتی هم دائم با پزشک‎تان در تماس باشید. قابلیت ها و محدودیت‌های شما بستگی به شدت نوروپاتی دیابتی و تاثیر آن بر حرکات دارد. برخی از اثرات نوروپاتی شامل ضعف عضلانی، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن، درد، یا از دست دادن تعادل بدن است. اگر نوروپاتی بر روی پایین تنه شما تاثیر گذاشته - پا، مچ پا و ران‌ها - تعادل و پیاده‌روی شما ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.


۲. نوروپاتی دیابتی و انجام تمرینات نشسته

نوروپاتی دیابتی را با چند ورزش ساده درمان کنید

اگر حس توازن یا کنترل عضلات‌تان تحت تاثیر قرار می‎گیرد یا اگر در ‌حین ایستادن درد مضاعف دارید، خود را روی تمرینات نشسته متمرکز کنید. این تمرینات می‌توانند مفید باشند، زیرا کمک می‌کنند که گردش خون، میزان حرکت و قدرت‌تان بدون هیچ‌گونه نگرانی در مورد برهم خوردن تعادل و یا وزن بیش از حد بهبود بیابد. برای شروع، به یک صندلی راحت یا یک توپ ورزشی و یک جفت وزنه دستی نیاز دارید. وزنی را انتخاب کنید که شما را به چالش بکشد، اما در ‌ضمن اجازه دهد که بدون هیچ خطری از عهده تمام تمرین‌ها برآیید.


۳. نوروپاتی دیابتی و تمرین آموزش تعادل

نوروپاتی دیابتی را با چند ورزش ساده درمان کنید

آموزش تعادل به حرکات عضلات پایین‌تنه و کمر کمک می‌کند و در ساخت یک ارتباط مغزی‌ ـ بدنی برای جلوگیری از افتادن شما و تقویت قوای‌تان موثر است. هنگام انجام تمرینات تعادلی، از دیوار یا یک صندلی محکم کمک بگیرید. با این حال، لطفا توجه داشته باشید که فقط زمانی می‌توانید تمرینات ایستادنی را به برنامه خود اضافه کنید که از تحمل آنها مطمئن هستید.


۴. نوروپاتی دیابتی و ورزش هوازی مناسب

نوروپاتی دیابتی را با چند ورزش ساده درمان کنید

اگر شما در معرض برخی از عوارض جانبی نوروپاتی هستید، به این معنا نیست که لازم باشد ورزش‌های هوازی را کنار بگذارید. آیا راه رفتن، دویدن و یا پیاده‌روی ِسریع بیش از حد برای‎تان سخت و خارج از تحمل است؟ سعی کنید به شنا یا ایروبیک استخری، دوچرخه ثابت و یا خوابیده، یا دوچرخه دستی خاص بالا‌تنه رو بیاورید.


۵. نوروپاتی دیابتی و چک کردن منظم پا‌ها

نوروپاتی دیابتی را با چند ورزش ساده درمان کنید

هنگامی که در پای خود احساس سوزش یا درد دارید، ممکن است که تاول یا زخمی در‌ حال شکل‌گیری باشد. اطمینان حاصل کنید که کفش‌تان برای تمرین مناسب است. روزانه وضعیت پا‌ها را بررسی کنید تا دچار تاول یا زخم نشوند. همچنین مهم است که جوراب تمیزی بپوشید که مناسب ورزش باشد. پنبه همیشه بهترین انتخاب نیست، اما جورابی مناسب است که رطوبت پا را جذب می‌کند. همیشه پیشگیری اهمیت دارد، زیرا زخم زمانی که ایجاد شود کاملا چالش برانگیز است.

اگر مشکلی با تعادل نداشته و یا دچار درد زیاد نباشید، احتمالا می‌توانید فعالیت‌های کمی شدید‎تر را تحمل کنید. سعی کنید تمرین پیاده‌روی یا مقاومتی را به فعالیت روزانه خود اضافه کنید.

توصیه‌هایی برای ورزش با عوارض ناشی از دیابت

تمرینات هوازی: تمرینات هوازی شدید متوسط برای بیش از ۳۰ دقیقه در روز؛ و ۵ روز در هفته (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته)

تمرینات مقاومتی: ۳-۲ بار در هفته در روزهای غیر متوالی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نوروپاتی دیابتی چیست؟ علل، علائم و درمان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زخم دیابتی کشنده تر از سرطان است! مراقب باشید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ترمیم زخم های دیابتی با رژیم غذایی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com