سردی بدن نشانه چیست؟ 14 دلیل سردی بدن
 سردی بدن گاهی باعث آزار شما می شود، اما آیا می دانید چرا همیشه دست ها یا پاهایتان سرد است و اکثر اوقات احساس سرما می کنید؟

علت سردی بدن چیست؟

سردی بدن، به ویژه دست و پا مشکلی است که افراد زیادی دچار آن هستند. این افراد معمولا بیشتر هم احساس سرما می کنند، حتی اگر هوا زیاد هم سر نباشد. سردی بدن به خودی خود بیماری نیست، بلکه نشانه وجود بیماری و مشکل دیگری در بدن است که در اینجا به مهم ترین علل سردی بدن اشاره می شود.

1. سردی بدن بر اثر کم خونی
کم خونی,گلبول های خون

شاید برایتان سوال باشد که چرا همیشه احساس سرما می کند. این مشکل احتمالا به دلیل کم خونی بروز می کند. کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های قرمز به اندازه کافی در خون شما وجود ندارد تا اکسیژن مورد نیاز بدن را حمل کند. این عارضه باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می شود. کم خونی همچنین باعث سرد شدن بدن به ویژه سرد شدن دست ها و پاها می شود. پزشک علت مشکل را تشخیص می دهد و تغییرات لازم در رژیم غذایی را به شما توصیه می کند و در صورت نیاز مکمل و دیگر روش های درمانی را تجویز خواهد کرد.


2. سردی بدن بر اثر کم کاری تیروئید
تیروئید,غده تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید که در گردن شما واقع است، به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. کم کاری تیروئید باعث می شود به شدت در مقابل سرما حساس شوید. به علاوه دیگر مشکلاتی که کم کاری تیروئید در پی خواهد داشت عبارتند از درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و افزایش وزن. نشانه ها ممکن است سال ها طول بکشد تا نمایان شود.

عوامل زیادی ممکن است باعث بروز کم کاری تیروئید شوند، از جمله بیماری یا درمان دیگر شرایط پزشکی. پزشک هورمون های ساخت انسان را تجویز خواهد کرد تا جایگزین هورمونی شود که بدن تولید نمی کند.

بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید را بشناسید


3. سردی بدن بر اثر بیماری رینود Raynaud's Phenomenon سردی بدن,بیماری رینود

بیماری رینود Raynaud's Phenomenon باعث می شود عروق خونی در دست های شما نسبت به سرما یا استرس واکنش شدید نشان دهند. در زمان حمله رینود که ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد، رگ های خونی تنگ می شوند و خونرسانی محدود می شود. این مسئله باعث سردی و بی حسی انگشت های دست و پا می شود و در نتیجه انگشت ها سفید یا آبی می شوند. زمانی که خون به انگشت ها برمی گردد، انگشت ها سوزن سوزن و یا حتی دچار درد می شوند. دارو به رفع علائم کمک می کند و از آسیب دیدن بافت ها پیشگیری می کند. در موارد شدید جراحی نیاز خواهید داشت.


4. سردی بدن بر اثر بیماری کلیوی
کلیه ها,بیماری کلیوی

دیابت و فشار خون بالا اغلب باعث بروز بیماری کلیوی می شود. تجمع بسیاری از مواد زائد در بدن افزایش پیدا می کند چرا که کلیه ها در امر تصفیه خون ضعیف عمل می کنند. این امر باعث کاهش دمای بدن و بروز مشکلات دیگر می شود. بیماری کلیوی با کم خونی نیز در ارتباط است که باعث می شود حتی در هوای گرم هم احساس سرما کنید. زمانی که بیماری کلیوی شما درمان می شود، مشکل قبل را نخواهید داشت.


5. سردی بدن بر اثر دیابت نوع 2
 دیابت,دیابت نوع 2,اندازه گیری قند خون

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا باشید، ممکن است دچار کم خونی هم باشید و کلیه ها و گردش خون شما نیز دچار مشکل شود که تمام این عوامل باعث می شوند احساس سرما کنید. آسیب عصبی ناشی از دیابت هم باعث احساس سرما می شود. کنترل قند خون همراه با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو به بهبود شرایط کمک خواهند کرد.


6. سردی بدن بر اثر بیماری سرخرگ محیطی Peripheral Artery Disease

سرخرگ ها,سرخرگ محیطی

این مشکل زمانی رخ می دهد که پلاک های خون شریان ها را تنگ می کنند و در نتیجه دریافت خون کافی در پاها و گاهی دست ها سخت می شود. اگر یکی از پاها سردتر از پای دیگر باشد، به ویژه اگر مشکل سردی پا با درد، بی حسی یا ضعف نیز همراه است ممکن است نشانه های بیماری سرخرگ محیطی باشند. در صورت مشاهده هر یک از علائم بیان شده بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن گاهی موثر خواهند بود، اما گاهی پزشک دارو و حتی جراحی را برای درمان آن توصیه خواهد کرد.

* بیماری سرخرگ محیطی Peripheral artery disease  یاPAD : به معنی تنگی عروق محیطی است (مانند سرخرگ‌های پا و دست). در این بیماری عروق مرکزی مانند سرخرگ‌های قلب یا مغز آسیب ندیده‌اند.


7. سردی بدن بر اثر بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا Anorexia

وزن کردن,اندازه گیری وزن,کاهش وزن,ترازو

این بیماری نوعی اختلال خوردن است که باعث می شود فرد مبتلا میزان کالری دریافتی خود را به شدت کاهش دهد و فرد به شکل خطرناکی لاغر می شود. کمبود بیش از حد چربی بدن باعث می شود فرد اکثر اوقات احساس سرما کند، به ویژه در دست ها و پاهای خود. این شرایط کشنده است. اگر فکر می کنید شما یا یکی از عزیزانتان به این بیماری مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


8. سردی بدن بر اثر آنفولانزا
سرماخوردگی,انفولانزا,تب سنج

عامل آنفولانزا ویروسی است که بر روی تمام بدن، از جمله بینی، گلو و ریه ها تاثیر می گذارد. در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است همراه با سردرد، درد عضلانی، سرفه و ضعف، دچار تب شدید و لرز هم شوید. این شرایط می تواند خطرناک باشد، به ویژه برای بچه ها و بزرگسالان. برای حفظ سلامت خود بهتر است سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنید.


9. سردی بدن بر اثر نوروپاتی محیطی Peripheral Neuropathy
 سردی بدن نشانه چیست؟ 14 دلیل سردی بدن نوروپاتی محیطی

اگر احساس سرما می کنید، اما بدنتان سرد نیست، ممکن است دچار مشکل نوروپاتی محیطی شده باشید. نوروپاتی محیطی اغلب در انگشت های پا شروع می شود و به قسمت های بالای پا کشیده می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که بر اثر یک بیماری یا شرایط پزشکی عصب های شما دچار آسیب شده اند. دیابت یکی از رایج ترین علل بروز نوروپاتی محیطی است. عوامل دیگری مانند عفونت، بیماری کلیوی یا کبد، عدم دریافت ویتامین کافی یا تماس با سموم شیمیایی نیز باعث بروز این مشکل می شوند.

بیشتر بدانید : نوروپاتی دیابتی چیست؟ علل، علائم و درمان


10. سردی بدن بر اثر کمبود ویتامین B 12
گوشت,منبع ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود که کم خونی نیز باعث احساس سرما می شود. این ویتامین در مرغ، تخم مرغ و ماهی به مقدار فراوان وجود دارد. برخی غذاها و غلات با این ویتامین غنی شده اند.

به یاد داشته باشید حتی اگر غذاهای سرشار از ویتامین B12 را بخورید، باز هم ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشید. برخی افراد به خاطر بیماری یا مصرف دارو در جذب ویتامین B12 دچار مشکل هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین B12

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منابع ویتامین B12


11. سردی بدن بر اثر عدم دریافت آهن کافی
نخود,منبع آهن

بدون دریافت آهن کافی ممکن است دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شوید که باعث می شود احساس سرما کنید. کمبود آهن ممکن است بر اثر کم خونی، رژیم غذایی نامناسب یا عدم جذب آهن توسط بدن رخ دهد. بهترین منبع آهن گوشت قرمز است، اما در گوشت ماهی و مرغ نیز آهن وجود دارد. برخی دیگر از منابع آهن عبارتند از نان ها و غلات غنی شده از آهن، نخود فرنگی، لوبیای سویا و سبزیجات دارای برگ سبز.


12. سردی بدن بر اثر کم کاری هیپوفیز Hypopituitarism
هیپوفیز,مغز

کم کاری هیپوفیز زمانی رخ می دهد که غده هیپوفیز هورمون های خاص خود را به اندازه کافی تولید نمی کند. یکی از نشانه های کم کاری هیپوفیز حساسیت به سرماست یا اینکه فرد مبتلا نمی تواند به راحتی گرم شود. کم کاری هیپوفیز مشکلات دیگری نیز در پی دارد، از جمله کم خونی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن. پزشک سعی می کند علت بروز این عارضه را درمان کند یا اینکه داروهایی تجویز کند که جایگزین کمبود هورمون های مورد نظر می شوند.

*غده هیپوفیز Pituitary gland : غدهٔ زیرمغزی یا هیپوفیز یک غدهٔ درون‌ریز و احتمالاً مهمترین غده درون‌ ریز بدن است و متعلق به دستگاه هورمونی است. هورمون هایی که در غده هیپوفیز ترشح می شوند عبارتند از: هورمون رشد (GH)، هورمون محرک تیروئیدی ،(TSH)، هورمون لوتئینه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکولی (FSH)، هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) که به همراه هورمون بتا لیپوپروتئین B-LPH ترشح می‌شود و پرولاکتین  اکسی توسین، وازوپرسین.


13. سردی بدن بر اثر مصرف برخی داروها
قرص خوردن,قرص,دارو

عوارض جانبی برخی داروها بروز احساس سرماست. به عنوان مثال مسدود کننده های بتا به تقویت قلب کمک می کنند و تولید مواد شیمیایی مضر را در بدن در پاسخ به بیماری قلبی متوقف می کنند. اما با مصرف این داروها ممکن است بیشتر احساس سرگیجه، خستگی، تهوع و سرما کنید، به ویژه در دست ها و پاهایتان. با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط ممکن است داروی شما یا میزان مصرف آن تغییر کند.


14. سردی بدن بر اثر نوشیدن الکل
الکل,نوشیدن الکل

به نظر می رسد الکل در ابتدا شما را گرم می کند زیرا گردش خون را در رگ های خونی گشاد شده زیر پوست افزایش می دهد. اما زمانی که بدن خون را از مرکز خود دور می کند تا سطح پوست را گرم کند، دمای بدن کاهش پیدا می کند. این شرایط در هوای سرد بسیار خطرناک بوده و باعث بروز شرایطی به نام هیپوترمی* hypothermia می شود.

* هیپوترمی hypothermia : کاهش خطرناک دمای بدن است که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت سردی سر انگشتان دست و پا

بیشتر بدانید : درمان سردی دست و پا با این روش های طبیعی

بیشتر بدانید : اگر زیاد دچار احساس لرز و سرما می شوید بخوانید

بیشتر بدانید : اگر زیاد دچار احساس لرز و سرما می شوید, به یکی از این بیماری ها مبتلا هستید

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ