علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید
 علائم فتق گاهی با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شوند. شناخت علائم این بیماری به درمان سریعتر آن کمک می کند.

 علائم فتق را بشناسید

فتق زمانی رخ می دهد که بافت ها به خاطر ضعیف شدن غشاء عضلات برآمده می شوند که باعث درد زیادی می شود. اما تشخیص علائم می تواند درد ناشی از فتق را به حداقل رسانده و درمان لازم را مشخص کند.


علائم فتق : برآمدگی و ورم شکم

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

یکی از رایج ترین نشانه های فتق وجود یک برآمدگی دردناک و قابل مشاهده در ناحیه شکم است. اما این تنها نشانه این بیماری دردناک – و به طور بالقوه خطرناک – نیست. در ادامه به برخی دیگر از علائم فتق اشاره می کنیم که گاهی نادیده گرفته می شوند.


علائم فتق : بروز درد در هنگام خم شدن یا بلند کردن جسم سنگین

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

درد و ناراحتی در ناحیه شکم می تواند نشانه فتق باشد، حتی اگر برآمدگی مشاهده نکنید. به ویژه اگر در زمان خم شدن به جلو، بلند کردن جسم سنگین یا سرفه کردن احساس درد، فشار یا ناراحتی کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به علاوه فتق ممکن است به شکل یک ناحیه سفت شده در شکم یا کشاله ران ظاهر شود.

برخی انواع نادر فتق – مانند فتق فمورال  femoral یا ابتوراتور obturator که در آن یکی از اندام های شکمی وارد کشاله ران یا قسمت بالای ران می شود – کمتر به شکل برآمدگی ظاهر می شوند. تشخیص این نوع فتق ها نیاز به سی تی اسکن دارد.


علائم فتق : احساس سیر و پر بودن

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

این نشانه فتق یکی از نشانه هایی است که به سادگی نادیده گرفته می شود، چرا که با سیر بودن اشتباه گرفته می شود. به هرحال یکی از رایج ترین فتق ها – فتق مغبنی یا اینگوینال inguinal – که در قسمت پایین شکم و ناحیه کشاله ران رخ می دهد، دردناک بوده و همچنین باعث بروز احساس سیری کامل در شما می شود. اگر احساس نفخ و سنگینی دارید و پرخوری نکرده اید – به ویژه اگر این احساس بدتر شده یا با درد همراه است – برای بررسی فتق به پزشک مراجعه کنید.


علائم فتق : ضعف عضلانی

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

ضعف عضلات می تواند منجر به بروز فتق شود، علاوه بر این ضعف عضلات نشانه فتق هم می تواند باشد. زمانی که مبتلا به فتق شده اید، فشار به نواحی اطراف می تواند به بروز حس خستگی شدید منجر شود. اگر احساس ضعف می کنید – به ویژه در عضلات بالای ران و کشاله ران – ممکن است دچار فتق باشید.


علائم فتق : تهوع و استفراغ

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

مشکلات شکمی مانند تهوع و استفراغ می توانند نشان از جدی شدن فتق باشند. بافت فتق که بهبود پیدا نمی کند و یا به محل خود باز نمی گردد، در واقع گیر افتاده incarcerated و می تواند منجر به تهوع و استفراغ شود. اگر قادر به پیدا کردن برآمدگی فتق هستید، ممکن است بتوانید آن را به آرامی فشار داده و خودتان آن را به جای خود برگردانید و از گیر افتادن آن جلوگیری کنید. اگر دچار فتق به دام افتاده شوید، دچار دردهای شدید شده و نیاز به درمان های اورژانسی خاوهید داشت.


علائم فتق : تب

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

همیشه باید تب را جدی بگیرید، اما اگر تب با دیگر نشانه های فتق همراه است، لازم است بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. تب نشان می دهد که هیچ خونی به بافت های فتق نمی رسد و فتق دچار مرگ بافتی شده که شرایط خطرناکی است.


علائم فتق : یبوست

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

گاهی روده بزرگ ممکن است دچار فتق شود که این امر گوارش را مسدود می کند. نتیجه این امر یبوست و مشکل در خروج گار خواهد بود. در برخی موارد حتی بخشی از روده ملتهب شده و دچار مرگ بافتی می شود که برای درمان و رفع مشکل معمولا نیاز به جراحی است.


علائم فتق : سوزش سر دل

علائم فتق که گاهی نادیده می گیرید

فتق هیاتال hiatal hernia ممکن است قسمت فوقانی شکم را تحت تاثیر قرار دهد و دارای علائم متفاوتی است که با سوزش سر دل یا درد قفسه سینه همراه است. بخشی از معده فشرده شده و از طریق بافت های ضعیف وارد مری می شود و اسید معده خارج شده باعث التهاب این ناحیه می شود. نتیجه این شرایط بروز حس سوزشی است که شبیه به رفلاکس معده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : انواع فتق را بشناسیم



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ