بیماری گواتر و علت های اصلی ابتلا به آن
بیماری گواتر تورم و بزرگ شدن غده تیروئید است که برخی عوامل احتمال ابتلا به آن را به طور فزاینده ای تشدید می کند.

6 علت اصلی بیماری گواتر از این قرارند

گواتر در واقع بزرگ شدن غده تیروئید شما است؛ غده ای که کنترل بسیاری از عملکردهای بدن را بر عهده دارد.

این عارضه می تواند به شکل تورم در گلوی شما ظاهر شود و احساسات جسمی مانند احساس تنگی در گلو را به همراه داشته باشد. این احساس همراه با دشواری در تنفس و بلع است.


علت بیماری گواتر، بارداری

بارداری فقط با رشد شکم همراه نیست بلکه گلوی شما نیز ممکن است به طور چشمگیری تورم داشته باشد. هورمون تولید شده در طی بارداری به نام گنادتروپین جفتی انسانی، ممکن است کمی باعث بزرگ شدن غده ی تیروئید شود.


علت بیماری گواتر، برخی داروها

بیماری گواتر و علت های اصلی ابتلا به آن

برخی داروهای خاص پزشکی از جمله دریافت آمیودارون جهت تخفيف و پيشگيري از آريتمی فوق بطنی و لیتیوم برای درمان اختلال دوقطبی می تواند علت عارضه گواتر باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه (برای اهداف پزشکی) در ناحیه گردن و سینه نیز می تواند شانس شما برای ایجاد گواتر را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض تابش در یک تاسیسات هسته ای می تواند اثر مشابهی بر روی غده تیروئید شما داشته باشد.


علت بیماری گواتر، سرطان

در گواتر مولتی ندولار چندین توده جامد یا پر از مایع به نام ندول در هر دو طرف تیروئید رشد می کنند، در نتیجه غده تیروئید بزرگ و متورم خواهد شد. در مورد ندول های منفرد تیروئید باید گفت یک ندول به تنهایی در بخشی از غده تیروئید رشد خواهد کرد. بیشتر این گره ها غیر سرطانی (خوش خیم) بوده و منجر به سرطان نمی شوند. احتمال سرطان تیروئید به مراتب کمتر از ندول های خوش خیم تیروئیدی است. سرطان تیروئید معمولا با بزرگ شدن تنها یک طرف غده نمایان می شود.


علت بیماری گواتر، کمبود ید

این عنصر معمولا در نمک طبخ یافت می شود و برای تولید هورمون های تیروئید لازم است. با این حال دانشمندان کلینیک مایو می گویند که یک علت احتمالی گواتر کمبود ید است. کمبود ید در مناطق کوهستانی شایع ‌تر است. علت اصلی کمبود ید در مناطق کوهستانی، کمبود این ماده در آب و خاک است. همچنین مصرف گیاهان خانواده کلم، شلغم، بادام زمینی و سویا نیز جذب ید را دچار اختلال می‌ کند. با اضافه کردن سطوح ایمن نمک طبخ به رژیم غذایی، از ابتلا به گواتر پیشگیری کنید. در صورت ابتلا به کمبود ید، حتما با پزشک تان مشورت کنید.


علت بیماری گواتر، بیماری گریوز

این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که تیروئید را به تولید هورمونها (پرکاری تیروئید) هدایت می کند و ممکن است که به گواتر منجر شود. در بیماری گریوز، آنتی بادی های تولید شده توسط ایمنی بدن تان به اشتباه غده تیروئید را مورد حمله قرار می دهند و باعث می شوند تیروکسین بیشتری تولید شود. این تحریک بیش از حد غده تیروئید را متورم می سازد.


علت بیماری گواتر، تیروئیدیت لنفوسیتیک مزمن (هاشیموتو)

بنا به اعلام آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی این بیماری شایع ترین بیماری التهابی غده تیروئید و شایع ترین علت گواتر در ایالات متحده است. همچنین یک بیماری اتوایمیون است و البته اثر متفاوتی بر روی تیروئید نسبت به بیماری گریوز دارد و منجر به کم کاری تیروئید (کمبود تولید هورمون های تیروئید) می شود. این بیماری مزمن تقریبا به طور انحصاری توسط زنان تجربه می شود (تا 95 درصد موارد).

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راه حل کم هزینه برای پیشگیری از گواتر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سبزی مفید جهت گواتر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گواتر چیست؟



گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : iec.behdasht.gov.ir