بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید
بیماری ام اس یک بیماری است که باعث ناتوانی جسمی فرد مبتلا می شود. در این مطلب به طور کامل این بیماری معرفی می شود.

بیماری ام اس Multiple sclerosis  یا ms

مالتیپل اسکلروزیس Multiple sclerosis یا ام اس یک بیماری ناتوان کننده مربوط به مغز و ستون فقرات (سیستم عصبی مرکزی) است. در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ مایلین myelin حمله می کند. غلاف محافظ مایلین فیبرهای عصبی را می پوشاند و حمله سیستم ایمنی بدن به آن باعث بروز مشکل در ایجاد ارتباط بین مغز و بقیه بدن می شود. در نهایت این بیماری باعث می شود عصب ها از بین بروند یا به طور دائم آسیب ببینند.

نشانه های ام اس به طور گسترده ای متفاوت هستند و بستگی به شدت آسیب وارد شده به عصب ها دارند. همچنین اینکه عصب های چه بخش هایی تحت تاثیر بیماری قرار گرفته باشند بر روی نشانه های بیماری تاثیر خواهند گذاشت. برخی مبتلایان به ام اس ممکن است توانایی خود برای راه رفتن به طور مستقل را از دست بدهند یا کاملا در راه رفتن ناتوان شوند. در حالیکه برخی دیگر بدون نشانه های جدیدی از بیماری دوره های بهبود را در خود مشاهده می کنند.

هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد. با این حال درمان های موجود می توانند به بهبود سریع تر حملات بیماری و مدیریت علائم کمک کنند.


نشانه های ام اس چیست؟

بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

نشانه های ام اس از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و در طول دوره بیماری و بسته به محلی که بافت های عصبی تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند، تغییر خواهد کرد. نشانه های ام اس عبارتند از:

  • بی حسی یا ضعف در یک یا چند عضو که معمولا در یک طرف بدن یا در در پاها و بالاتنه بروز می کند.

  • از دست دادن کامل یا نسبی بینایی که معمولا در یک چشم رخ می دهد و اغلب در هنگام حرکت دادن چشم با درد همراه است.

  • دو بینی طولانی مدت

  • مور مور شدن یا درد در بخش هایی از بدن

  • حس شوک الکتریکی که با برخی حرکات گردن رخ می دهد، به ویژه خم کردن گردن به سمت جلو

  • لرز، عدم تعادل و راه رفتن ناپایدار

  • لکنت زبان

  • خستگی شدید

  • سرگیجه

  • مشکل روده و مشکل در عملکرد مثانه

در صورت مشاهده بی دلیل هر یک از علائم بالا حتما به پزشک مراجعه کنید.


دوره بیماری ام اس

اکثر مبتلایان به بیماری ام اس دوره بهبود و عود بیماری را تجربه می کنند. این افراد در دوره عود بیماری علائم جدیدی را مشاهده می کنند که طی چند روز یا چند هفته طول می کشد و معمولا به طور نسبی یا کامل بهبود پیدا می کند. بعد از دوره های عود معمولا دوره های بهبود بیماری است که ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد.

کمی افزایش در دمای بدن می تواند به طور موقت باعث بدتر شدن نشانه های بیماری ام اس شود، اما این ها به معنای عود کردن بیماری نیست.

حدود 60 تا 70 درصد افرادی که دچار ام اس با دوره های عود و بهبود هستند، در نهایت نوعی پیشرفت مداوم در علائم خود مشاهده می کنند که با دوره بهبود یا بدون دوره بهبود همراه است که ام اس پیشرونده ثانویه نامیده می شود.

بدتر شدن علائم معمولا عبارتند از مشکل در حرکت و راه رفتن و حرکت. نرخ پیشروی بیماری در بین افراد مبتلا به ام اس پیشرونده  ثانویه بسیار متفاوت است.

برخی افراد مبتلا به ام اس، پیشروی تدریجی و مداوم در علائم خود مشاهده می کنند که هیچ دوره عود بیماری در این افراد مشاهده نمی شود. این نوع را ام اس پیشرونده اولیه می نامند.


علت بیماری ام اس

بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

علت بیماری ام اس شناخته شده نیست. ام اس نوعی بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود که سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله می کند. در مورد ام اس، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مایلین را از بین می برد؛ مایلین نوعی چربی است که فیبرهای عصبی را در مغز و ستون فقرات پوشانده و از آنها محافظت می کند.

مایلین با پوشش عایق در سیم های برق قابل مقایسه است. زمانی که مایلین آسیب ببیند و روی فیبر عصبی باز شود، پیغام هایی که در آن فیبر عصبی حرکت می کنند آهسته شده یا مسدود می شوند.

اینکه چرا برخی افراد به ام اس مبتلا می شوند، مشخص نیست. به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.


عوامل تشدید کننده ام اس

عوامل زیر خطر بروز بیماری ام اس را در شما افزایش می دهند:


ام اس و سن و سال

بیماری ام اس در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر بر روی افراد در سنین 15 تا 60 سالگی تاثیر می گذارد.


ام اس و جنسیت

خانم ها دو برابر مردان در معرض ابتلا به ام اس هستند.


ام اس و سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده شما، والدین یا خواهر یا برادر، به ام اس دچار باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر خواهد شد.


ام اس و برخی عفونت ها

برخی ویروس ها با بروز بیماری ام اس در ارتباط هستند، از جمله ویروس اپشتن بار Epstein-Barr که باعث بروز منونوکلئوز mononucleosis می شود.


ام اس و نژاد

افراد سفید پوست به ویژه کسانی که در اروپای شمالی هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ام اس هستند. مردم آسیا، افریقا و بومی امریکا کمتر در معرض ابتلا به بیماری ام اس هستند.


ام اس و آب و هوا

بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

ام اس بیشتر در کشورهایی با آب و هوای معتدل رایج است، از جمله کانادا، امریکای شمالی، نیوزیلند، جنوب شرقی استرالیا و اروپا.


ام اس و بیماری های خود ایمنی

ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی شما را بیشتر در معرض ابتلا به ام اس قرار می دهد، از جمله بیماری هایی مانند تیروئید، دیابت نوع 1 یا بیماری التهابی روده.


ام اس و سیگار کشیدن

افراد سیگاری که علائم ام اس را در خود مشاهده می کنند، بیش از غیر سیگاری ها در معرض ابتلا به ام اس هستند.


عوارض بیماری ام اس

افراد مبتلا به ام اس ممکن است دچار بیماری ها و مشکلات دیگری هم شوند، از جمله :

  • گرفتگی یا سفتی عضلات
  • فلج، معمولا در پاها
  • مشکل در مثانه، روده یا عملکردهای جنسی
  • تغییرات روحی مانند فراموشی یا نوسانات خلقی
  • افسردگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با بیماری ام اس همراه با تصویر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های بیماری ام اس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افراد مشهوری که با بیماری ام اس زندگی بسیار موفقی دارند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کنیم که ام اس نگیریم؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت