آزمایش ایدز چگونه است و چه زمانی پاسخ آن مشخص می شود؟
 ایدز یکی از بیماری هایی است که ترسناک به نظر می رسد، اما با رعایت اصول و نکات مهم می توان از بروز آن پیشگیری کرده و در صورت ابتلا نیز علائم آن را تحت کنترل درآورد. در ادامه به نکاتی هم در رابطه به ایدز اشاره می شود

 آزمایش ایدز چگونه است؟

دکتر داوود یادگاری‌نیا، عضو هیات علمی دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری، همزمان با هفته جهانی مشاوره و آزمایش HIV و ایدز، استفاده از روان گردان‌ها و مواد محرک را مهم‌ترین عامل برای افزایش شانس ابتلا به HIV عنوان کرد و گفت: همزمان با استفاده از روان گردان‌ها ذهن و فکر فرد مختل شده و در نتیجه رفتارهای پرخطر و محافظت نشده از خود بروز می‌دهد.

در این رابطه دو بحث کلی در دنیا وجود دارد. اول اینکه ابزار تشخیصی تست‌هایRapid (تست تشخیصی سریع) را در اختیار همه قرار دهند تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند که این روش در برخی کشورها انجام می‌شود، دوم اینکه Rapidتست تنها در اختیار برخی مراکز قرار گیرد تا افراد دارای رفتارهای پرخطر با مراجعه به مراکز و کلینیک‌های مربوطه، پس از مشاوره و کسب آموزش‌های لازم برای مثبت یا منفی بودن تست، به صورت رایگان تست و آزمایش HIV را انجام دهند.

کمبود کلینیک‌های رفتاری یکی از دلایل ناشناخته ماندن مبتلایان HIV در کشور است و باتوجه به شرایط فرهنگی کشور ما و انگ‌هایی که به مبتلایان HIV زده می‌شود، خیلی از افراد تمایلی برای مراجعه به کلینیک رفتاری ندارند، در نتیجه بخشی از مبتلایان به HIV در کشور هنوز ناشناخته مانده‌اند.

خانواده‌ها باید این بیماری را مانند سایر بیماری‌ها در جامعه بپذیرند، در همین راستا افراد دارای رفتارهای پرخطر حفاظت نشده، حتما باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و نگران مثبت بودن نتیجه آزمایش خود نباشند. خوشبختانه امروزه با وجود پیشرفت‌های درمانی، هم طول عمر و کیفیت زندگی مبتلایان افزیش یافته و هم انتقال به دیگران کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بدانید : اگر این نشانه ها را دارید احتمالا مبتلا به ایدز هستید

بیشتر بدانید : زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط

بیشتر بدانید : اگر این نشانه ها را دارید احتمالا مبتلا به ایدز هستید

ایدز,hiv,لوگوی ایدز

شناسایی آن دسته از افراد مبتلا به HIV که خودشان از بیماری‌شان خبر ندارند، یکی ازاهداف کشور ما و کل کشورهاست. با شناسایی مبتلایان، این افراد تحت درمان قرار گرفته و با شروع پروسه درمانی، خطر انتقال این بیماری به دیگران نیز کاهش می‌یابد. حسن بعدی شناسایی مبتلایان، ارتقای کیفیت زندگی و افزایش طول عمر فرد مبتلاست.

دوره پنجره ای window period یا دوره خاموش بیماری HIV
، اصطلاحی است که در همه جای دنیا به کار می‌رود و به عبارت دیگر زمان بین انجام تماس و ارتباط مشکوک تا مثبت شدن نتیجه تست را دوره پنجره‌ای می‌گویند. در این زمان با وجود اینکه در خون بیمار HIV موجود است ولی جواب آزمایش منفی است.

طول مدت دوره پنجرهای بر اساس آزمایشی که انجام می‌شود، متفاوت است. اگر حدود یک تا شش هفته بعد از تماس مشکوک بلافاصله وجود ویروس در خون بررسی شود، نتیجه مثبت خواهد بود که برای این روش تشخیصی سریع تستی با عنوان "P۲۴" یا تست آنتی ژنی ویروس وجود دارد که نتیجه آن بین یک تا ۸ هفته بعد از تماس مشکوک مثبت می‌شود. اما تستی که به صورت روتین انجام می‌شود، تست سرولوژی است که گاهی تا سه ماه طول می‌کشد تا جواب مثبت را نشان دهد.

تقریبا نتیجه تست و آزمایش ۹۹.۹ درصد این افراد در سه ماه اول مثبت می‌شود. اگر جواب تست بعد از سه ماه مثبت نشد، احتمال مثبت شدن نتیجه در تست‌های بعدی زیر یک دهم درصد است.

بیشترین راه انتقال HIV، تماس جنسی مشکوک حتی در افراد همجنس‌گراست. پس از آن تزریق در بین معتادان، استفاده از سوزن فرد مبتلا در سیستم بهداشتی و تزریق خون‌های آلوده از دیگر راه‌های انتقال است که خوشبختانه امروزه تمامی خون‌ها قبل از انتقال بررسی می‌شوند.

همچنین مادر مبتلا به HIV می‌تواند در دوره بارداری، بیماری را به نوزاد منتقل کند. البته با بررسی وضعیت مادران باردار مبتلا و تحت درمان قرار گرفتن آنان می‌توان به تولد نوزاد سالم کمک کرد. البته این بیماری از طریق شیر مادر مبتلا نیز منتقل می‌شود.

استفاده از سرنگ تزریق مشترک در معتادین و تماس‌های جنسی مشکوک، بیشترین راه انتقال این بیماری در کشور ماست.

جوانان ما باید آموزش ببینند که اگر تماس جنسی دارند، حتما محافظت شده باشد. فرد مبتلا به HIV در حالت عادی قابل شناسایی نیست، از طرف دیگر فرد حتی با یک تماس جنسی محافظت نشده نیز می‌تواند مبتلا شود؛ پس طبیعی است که در افراد دارای تماس جنسی متعدد با افراد مختلف، شانس ابتلا بسیار بالاست و بنابراین باید هر ۳ یا ۶ ماه و یا هر سال این تست‌ها را انجام دهند.

سرنگ,ایدز,آزمایش ایدز

برخی از مراکز و کلینیک‌های رفتاری در کشور امکان مشاوره‌های تلفنی را نیز ایجاد کرده‌اند تا افرادی که به دلیل ترس و انگ به مراکز مراجعه نمی‌کنند، بتوانند طی تماس تلفنی با این مراکز تحت مشاوره و راهنمایی قرار گیرند.

آمار مشخصی در مورد مبتلایان به HIV در کشور وجود ندارد، آخرین آمار حدود ۳۰ هزار نفر است، ولی به نظر ما این آمار رقمی بین ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر است و احتمالا رقمی حدود ۵۰ هزار نفر هم آمار تعداد افراد مبتلایی است که هنوز شناسایی نشده‌اند و همین‌ها عامل انتقال بیماری به دیگران هستند.

مراکز متعددی بر روی میزان و احتمال آلودگی افراد مختلف جامعه از جمله کودکان خیابانی و افراد دارای تماس جنسی متعدد با افراد مختلف کار می‌کنند، این تحقیقات برای روشن شدن وضعیت کشور و کمک به کاهش آمار ابتلا کمک زیادی می‌کند.

این آموزش‌ها باید در سطح مدارس در دوره دبیرستان و در رسانه‌های عمومی جامعه تداوم داشته باشد. همچنین افراد باید بدانند که ابتلا به بیماری‌های جنسی مانند سوزاک، زگیل یا تبخال تناسلی شانس ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : در باره سوزاک بیشتر بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیشگیری از ایدز با خودمراقبتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت ابتلا به ایدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع یا خودفروشی؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علامت شایع ایدز را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir