نشانه های سرطان که بهتر است بدانید
انواع سرطان نشانه های خاص خود را دارند که در این مطلب به نشانه های اولیه انواع سرطان اشاره می شود

نشانه های سرطان که نمی توان نادیده گرفت

گاهی برخی نشانه ها بروز می کنند که خیلی هم جدی نیستند و بعد از مدتی به خودی خود برطرف می شوند. اما برخی نشانه ها را باید جدی بگیرید که در ادامه به برخی از نشانه های جدی که ممکن است نشانه سرطان باشد اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : علائم سرطان را بشناسید و قبل از پیشرفت درمانش کنید


تغییر در پوست از نشانه های سرطان
معاینه پوست

یک لکه جدید بر روی پوست یا لکه ای که اندازه، شکل یا رنگ آن تغییر می کند، می تواند نشانه سرطان پوست باشد. یا ممکن است لکه ای را روی بدن مشاهده کنید که شبیه به دیگر لکه ها و خال های موجود روی بدن نیست. در صورت مشاهده هر گونه لکه یا خال غیر عادی حتما به پزشک مراجعه کنید تا پوست تان مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد. گاهی ممکن است پزشک بخشی از پوست را برداشته (نمونه برداری) و مورد بررسی قرار دهد.


نشانه سرطان سرفه مزمن
سرفه,سرفه کردن

اگر سیگار نمی کشید، سرفه مزمن می تواند نشانه سرطان باشد. معمولا خلط پشت گلو، آسم، رفلاکس معده یا عفونت عواملی هستند که منجر به بروز سرفه مزمن می شوند. اما اگر سرفه مزمن شما برطرف نمی شود یا همراه سرفه خون بالا می آورید – به ویژه اگر سیگاری هستید – حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط پزشک مخاط ریه را مورد بررسی قرار می دهد یا تصویری با اشعه X از ریه می گیرد تا ریه را دقیق تر معاینه کند.

بیشتر بدانید : سرفه مزمن را نادیده نگیرید

بیشتر بدانید : 5 دلیل خطرناک برای سرفه های مداوم


تغییرات پستان و سرطان
سرطان سینه,سرطان پستان

در اکثر مواقع تغییرات به وجود آمده در پستان نشانه سرطان نیست. لازم است تمام موارد و تغییرات را به پزشک خود اطلاع دهید. هر نوع توده، تغییر در نوک پستان یا ترشح، قرمزی، ضخیم شدن یا درد را به پزشک اطلاع دهید. پزشک معاینه کامل انجام خواهد داد و ممکن است نیاز به MRI یا نمونه برداری باشد.

بیشتر بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟


نفخ یکی از علائم سرطان
نفخ,نفخ شکم

گاهی ممکن است به خاطر رژیم غذایی یا حتی استرس دچار نفخ شوید. اما اگر این نفخ بهبود پیدا نکرد یا همراه با نفخ دچار خستگی، کاهش وزن یا کمر درد می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. نفخ مداوم در خانم ها می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. پزشک معاینات لگنی انجام خواهد داد تا علت آن را مشخص کند.

بیشتر بدانید : علت نفخ شما خطرناک است، اگر همراه نفخ این علائم را هم دارید


مشکل در هنگام دفع ادرار
شیر آب,لوله آب

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکل در دفع ادرار می شوند، از جمله اینکه لازم است به طور مداوم به دستشویی بروند، دچار نشت ادرار می شوند یا جریان دفع ادرار ضعیف می شود. اینها نشانه بزرگ شدن پروستات است، اما ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات نیز باشند. برای انجام معاینات کامل حتما به پزشک مراجعه کنید و ممکن است نیاز به انجام آزمایش های تخصصی خون به نام PSA  باشد.


غدد لنفاوی ملتهب
معاینه,معاینه بیمار

غدد لنفاوی غده های کوچک لوبیا شکلی هستند که در گردن، زیر بغل و دیگر قسمت های بدن قرار دارند. زمانی که این غدد ملتهب می شوند، به این معناست که عفونتی مانند سرماخوردگی یا گلو درد در بدن شما وجود دارد. برخی سرطان ها مانند لنفوم lymphoma و لوسمی leukemia نیز منجر به التهاب غدد می شوند. برای تعیین علت با پزشک مشورت کنید.


مشاهده خون در مدفوع یا ادرار
توالت,دستشویی

اگر در زمان دستشویی رفتن در کاسه توالت خون مشاهده می کنید، زمان آن رسیده که حتما به پزشک مراجعه کنید. خون در مدفوع معمولا ناشی از یک رگ ملتهب در مقعد است که هموروئید یا بواسیر نامیده می شود. اما گاهی ممکن است این خون مربوط به سرطان روده بزرگ باشد. خون در ادرار نیز ممکن است مربوط باشد به عفونت مجاری ادرار، اما احتمال وجود سرطان کلیه یا مثانه نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید : خون در ادرار نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : دفع خون در مدفوع را جدی بگيريد


تغییر در بیضه ها
تصویر بیضه

اگر متوجه توده یا التهابی در بیضه های خود شدید، لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. توده بدون درد مهم ترین نشانه سرطان بیضه است. گاهی نیز ممکن است فرد در زیر شکم یا کیسه بیضه خود احساس سنگینی داشته باشد یا تصور کند بیضه های وی بزرگتر شده اند. در این شرایط پزشک معاینه جسمی کامل انجام خواهد داد و یا از سونوگرافی استفاده خواهد کرد تا وجود تومور یا هر مشکل دیگری را بررسی کند.

بیشتر بدانید : بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟

بیشتر بدانید : نامتقارن بودن بیضه در مردان چه دلیلی دارد؟


مشکل در بلع یکی از علائم سرطان
نوشیدن,نوشیدن آبمیوه

سرماخوردگی معمولی، رفلاکس معده یا حتی مصرف برخی داروها می تواند هر از گاهی منجر به بروز مشکل در بلع شود. اگر به مرور زمان یا با مصرف ضد اسیدها بهتر نشدید، به پزشک مراجعه کنید. مشکل در بلع می تواند نشانه وجود سرطان در گلو یا مری، لوله بین دهان و معده، باشد. پزشک معاینات تصویری انجام خواهد داد تا علت دقیق این مشکل مشخص شود.


خونریزی غیر عادی واژن
پد بهداشتی,نوار بهداشتی

خونریزی که ارتباطی به پریود معمول شما ندارد، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله فیبروم یا فیبروئید fibroids یا حتی برخی داروها و روش های ضد بارداری. اگر در فاصله بین هر پریود با پریود بعد و بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید یا ترشحات خونی مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام معایناتی احتمال بروز سرطان رحم، دهانه رحم یا واژن را رد می کند. اگر بعد از یائسگی دچار خونریزی شده اید به پزشک اطلاع دهید. خونریزی بعد از یائسگی طبیعی نیست و باید بلافاصله به پزشک اطلاع داده شود.


مشکلات دهانی
اسپری دهان

اکثر تغییرات به وجود آمده در دهان از بوی بد دهان تا زخم های دهانی، معمولا جدی و نگران کننده نیستند. اما اگر توده ها یا زخم هایی در دهان خود مشاهده می کنید که با گذشت دو هفته بهبود پیدا نکرده اند – به ویژه اگر سیگاری هستید – حتما باید به پزشک مراجعه کنید. موارد دیگری که باید مراقب آنها باشید، عبارتند از: وجود توده در گونه، مشکل در حرکت دادن فک یا درد دهان.


کاهش وزن
 کاهش وزن,اندازه گیری وزن

اگر ورزش کنید یا رژیم غذایی خود را تغییر دهید، طبیعی است که وزن شما تغییر خواهد کرد. وجود مشکلات دیگر مانند استرس یا بیماری های تیروئیدی نیز عواملی هستند که باعث کاهش وزن می شوند. اما اینکه بدون هیچ تلاش و تغییری وزن زیادی کم کنید، طبیعی نیست. کاهش وزن می تواند اولین نشانه سرطان پانکراس، معده، مری، ریه یا دیگر انواع سرطان ها باشد.

بیشتر بدانید : دلایل لاغری و کاهش وزن بی دلیل


تب از علائم سرطان
تب سنج,اندازه گیری تب

تب معمولا بد نیست. گاهی تب کردن فقط نشان می دهد بدن در حال مبارزه با یک عفونت است. به علاوه تب ممکن است مربوط به عوارض جانبی برخی داروها باشد. اما اگر تب برطرف نمی شود و دلیل مشخصی ندارد، می تواند نشانه سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم باشد.


سوزش سر دل یا سوء هاضمه
دارو,دارو خوردن

تقریبا هر کسی هر از گاهی دچار این احساس سوزش می شود که اغلب به علت رژیم غذایی یا استرس بروز می کند. اگر تغییر در سبک زندگی موثر واقع نشد و سو هاضمه شما برطرف نشد، پزشک معاینات دقیق تری انجام می دهد تا علت را کشف کند. این علائم ممکن است نشانه سرطان معده باشند.


خستگی مفرط
خستگی,زن خوابیده

عوامل زیادی می توانند باعث خستگی شما شوند و تقریبا اکثر آنها جدی نیستند. اما خستگی یکی از اولین نشانه های سرطان مانند لوسمی است. برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده منجر به از دست رفتن خون می شود که قابل مشاهده نیست و این امر باعث خستگی می شود. اگر همیشه احساس خستگی می کنید و استراحت کردن مشکل را برطرف نمی کند، به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : سرطان را با این ورزش ها درمان کنید

بیشتر بدانید : شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایران

بیشتر بدانید : سرطان های رایج در بین خانم ها را بشناسید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ