زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط
 با وجود داروهایی که در حال حاضر وجود دارد اغلب افراد می توانند چندین دهه با وجود HIV به صورت طبیعی زندگی کنند

آیا داشتنن اچ آی وی HIV به معنی داشتن ایدز است

باور غلط: ویروس نقص ایمنی بدن  Human immunodeficiency virus یا به اختصار اچ آی وی HIV ویروسی است که سلول های ایمنی CD4 بدن را که با بیماری ها مقابله می کنند، از بین می برد. با مصرف دارو می توانید مبتلا به HIV باشید بدون این که تبدیل به ایدز یا سندرم نقص ایمنی بدن شود. زمانی شما مبتلا به ایدز می شوید که تعداد سلول های CD4 بدنتان به کمتر از 200 رسیده باشد.

بیشتر بدانید : تست تشخیص فوری ایدز!؟

بیشتر بدانید : 10 علامت شایع ایدز را بشناسید


انتقال HIV با ارتباط های معمولی مشکل استپیاده روی ایدز


واقعیت : شما با در آغوش کشیدن، استفاده از حوله مشترک یا لیوان مشترک مبتلا به HIV نمی شوید. احتمال ابتلا به HIV از طریق انتقال خون با توجه به آزمایش های کنترلی انجام شده بسیار نادر است. ولی احتمال ابتلا به HIV در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، سوزن مشترک یا تاتو با تجهیزات غیر استریل وجود دارد.


شما فقط چند سال می توانید زنده بمانید

باور غلط : حقیقت این است که با وجود داروهایی که در حال حاضر وجود دارد اغلب افراد می توانند چندین دهه با وجود HIV به صورت طبیعی زندگی کنند. با مراجعه منظم به پزشک و مصرف داروهای مورد نیاز می توانید از تبدیل اچ آی وی به ایدز پیشگیری نمایید.


از روی علایم متوجه ابتلا به اچ آی وی می شوید

علایم ایدز،تب و سرماخوردگی

باور غلط : برخی افراد سال ها بعد از مبتلا شدن به اچ آی وی علامتی از خود نشان نمی دهند با این حال تعدادی از افراد بعد از 10 روز تا چند هفته علایم شان بروز می کند. علایم اولیه مشابه آنفولانزا یا مونونوکلئوز mononucleosis است و دچار تب، تورم غدد لنفاوزی، گلو درد بثورات و درد عضلانی می شوند. این علایم معمولا پس از چند هفته ناپدید می شوند و ممک است تا چندین سال دیگر نشانه ای نداشته باشند. تنها را ه تشخیص اچ آی وی آزمایش خون است.


اچ آی وی قابل درمان است

زن و دکتر

باور غلط : در اغلب موارد درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد و فقط می تواند سطح ویروس را کنترل کرده و از به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کرد. برخی داروها در پروتئین اچ آی وی که باعث تکثیر آن می شوند تداخل ایجاد می کنند و برخی داروها از ورود ویروس به داخل محتوای ژنتیکی سلول های ایمنی پیشگیری می کنند. همه افراد مبتلا به اچ آی وی باید شروع به درمان کنند. پزشک شما تسخیص می دهد چه ترکیب دارویی برای شما مناسب است.


هر کسی ممکن است به HIV مبتلا شود

باور درست : هر ساله حدود 37600 نفر در آمریکا مبتلا به HIV می شوند و بیش از 12000 نفر مبتلا به ایدز میمیرند. هر کسی می تواند به HIV مبتلا شود. مردان، زنان، بچه ها.


رابطه جنسی محافظت شده برای دو نفری که مبتلا به ایدز هستند بی معنی است

خون و ایدز

باور غلط : فقط به این دلیل که هر دو نفر شما مبتلا به اچ آی وی هستید به این معنی نیست که رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید. استفاده از کاندوم یا سایر محافظ های لاتکسی می تواند از انتقال سایر بیماری های جنسی از قبیل زنجیره های دیگر اچ آی وی که ممکن است به داروها مقاوم باشند پیشگیری کند. حتی اگر در حال درمان باشید و علایمی نداشته باشید می توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید.


با وجود HIV اچ آی وی مثبت می توانید بچه دار شوید

مادر و نوزاد

باور درست : مادر آلوده می تواند اچ آی وی را در طول بارداری و زایمان به نوزاد منتقل کنید. ولی با کمک دکتر و مراقبت های دارویی مناسب می توانید خطر انتقال اچ آی وی به نوزاد را کاهش دهید.


شما نمی توانید از سایر عفونت های مرتبط با اچ آی وی پیشگیری کنید

باور غلط : افرادی که مبتلا به اچ آی وی هستند ممکن است دچار عفونت هایی از قبیل ذات الریه، سل ، عفونت قارچی کاندیدا، سیتومگالوویروس cytomegalovirus ( ویروس تبخال که در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باعث آسیب شدید عصبی می شود ) و توکسوپلاسموز toxoplasmosis ( عفونت منتقله از گوشت که منجر به مرگ افراد با سیستم ایمنی ضعیف می شود ) شوند.

بهترین روش برای کاهش ابتلا به این بیماری ها استفاده از داروهای اچ آی وی است. افرادی که در مراحل پیشرفته مبتلا به ایدز می شوند می توانند با داروهای خاص ضد ویروسی این مشکلات را از بین ببرند. ضمن این که باید  با اجتناب از مصرف گوشت خام، نزدیک شدن به سطل زبانه و آب آلوده از قرار گرفتن در معرض برخی میکروب ها اجتناب کنید.


بیشتر بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

بیشتر بدانید : علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بیشتر بدانید : علت ابتلا به ایدز در زنان:رابطه با همسر، رابطه نامشروع یا خودفروشی؟

بیشتر بدانید : علایم دهانی ایدز را بشناسید

بیشتر بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بیشتر بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟




تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ