درمان قدم به قدم اسهال
فعالیت باعث سرعت بخشیدن حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش و اسهال می شود بنابراین بعد از خوردن غذا 30 دقیقه فعالیتی نداشته باشید و وعده های غذایی کوچک بخورید

نکات لازم برای درمان سریع اسهال

روزتان را با پروبیوتیک شروع کنید

این باکتری های خوب به تظیم فلور دستگاه گوارش کمک می کنند. این باکتریای زنده در ماست و کفیر وجود دارند و حتی برای بسیاری از افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند انتخاب خوبی اند. ماست های غلیظ مثل ماست یونانی پروتئین دوبرابری به بدن می رسانند.

بیشتر بدانید : 11 منبع پروبیوتیک خوشمزه و تاثیرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما


تنظیم زمان  غذا خوردن

کتاب خواندن

 

فعالیت باعث سرعت بخشیدن حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش و اسهال می شود بنابراین بعد از خوردن غذا 30 دقیقه فعالیتی نداشته باشید و وعده های غذایی کوچک بخورید.


به بدنتان آبرسانی کنید

نوشیدنی ورزشی

آب را بین وعده های غذایی بخورید نه با غذا چون باعث بدتر شدن اسهال می شود. اگر چند بار پشت سر هم اسهال بودید یعنی الکترولیتهای بدن که شامل سدیم و پتاسی است را از دست داده اید بنابراین آب برای شما کافی نیست و بهتر است از نوشیدنی های ورزشی همراه با قند و نمک یا پودرهای مخصوص اسهال استفاده نمایید که از علایم کم آبی بدن پیشگیری نمایید.


کنترل نوشیدنی ها

نوشیدن دمنوش گیاهی

مصرف ماالشعیر در صبح و نوشابه در بعد از ظعر اسهال شما را بدتر می کند. کافئین و الکل هم منجر به کم آبی بدن می شود. به جای آن از نوشیدنی های بدون کافئین یا آب انگور هم دما با اتاق استفاده کنید نه آب گرم یا سرد.


در مصرف کربوهیدرات ها دقت کنید

هلو

طیف گسترده ای از خوراکی های حاوی کربوهیدرات که در روده تخمیر می شوند، مایعات بیشتری به رده رسانده و اسهال شما را بدتر می کنند مثلا شییر و لبنیات که لاکتوز بالایی دارند، آب میوه، م یوه های خشک، سیب و گلابی خامو میوه های سنگی که فروکتوز بالایی دارند. سبزیجات مانند کلم و بروکلی و پیاز و حبوبات.


مراقب عوامل پنهان باشید

آدامس

شیرین کننده های مصنوعی مثل مانیتول mannitol ، سوربیتول sorbitol و زلیسیت xylitol که در آبنبات، آدامس و برخی خوراکی های بسته بندی وجود دارد می توانند مانند ملین ها اسهال را بدتر کنند. غذاهای پرچرب، گوشت و مرغ و سرخ کردنی ها هم برایتان مضرند.


فیبر محلول بیشتری مصرف کنید

سس سیب، پوره سیب

 

بر خلاف فیبر نامحلول در غلات کمامل، فیبر محلول مایعات را به خود جذب می کند و باعث می شود مدفوع سفت تر شود و کمتر به دستشویی بروید یکی از منابع فیبر نامحلول پسیلیوم است که میتوانید به عنوان مکمل استفاده کنید. سیب، گلابی و مرکبات هم حاوی فیبر محلولی به نام پکتین هستند. از آن جایی که هضم میوه های خام سخت است بهتر است از سس سیب یا کمپوت گلابی استافده کنید یا پودر پکتین بخرید.


مکمل های مناسب اسهال

مکمل

مصرف روزانه کپسول های 500 – 800 میلی گرمی روغن نعنا می تواند علایم اسهال و سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد ولی سایر مکمل ها مانند گرده زنبور عسل، فلفل کاست،  کندریتین و گلوکوزامید، امگا3، روغن کتان و دوز بالای ویتامین C علاسم اسهال را بدتر می کنند.

بیشتر بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان

بیشتر بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟

بیشتر بدانید : دلیل اسهال صبحگاهی، چرا هر روز صبح اسهال می شوم ؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ