بیماری قلبی که باعث سکته مغزی می شود
 برخی اختلالات در ریتم یا ساختار قلب می توانند عاملی برای سکته مغزی باشند

بیماری های قلبی که عامل سکته مغزی می شوند

متخصص قلب و عروق و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پزشکان دریافته اند که برخی اختلالات در ریتم قلب یا ساختار قلب می تواند زمینه ساز سکته های مغزی شود.

دکتر فرزاد مسعودکبیر اظهار داشت: در واقع آمارهای حاصل از تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که در 20 تا 30 درصد بیماران مبتلا به سکته های مغزی، منشا اصلی لخته هایی که سبب ایجاد سکته می شود از قلب فرد می باشد.


این متخصص قلب و عروق اضافه کرد که هرچند درمان های موثر دارویی و غیردارویی برای تمام این علل زمینه ساز قلبی برای سکته مغزی وجود دارد و در مراکز تخصصی درمانی کشور به طور کامل در دسترس است، اما در برخی از این موارد تصمیم گیری برای پزشکان متخصص قلب و عروق بسیار پیچیده و نیازمند بحث و تبادل نظر با سایر رشته هاست.

 از جمله این موارد چالشی نقش یک سوراخ مادرزادی ریز در دیواره بین دهلیزی قلب است که سوراخ بیضی باز یا Patent Foramen Ovale نام دارد.

 این در واقع باقیمانده یک سوراخ جنینی در دیواره بین دهلیز راست و چپ قلب انسان است که برای ادامه حیات جنین الزامیست اما باید ظرف ماه های اول
بعد از تولد نوزاد بسته شود. در عین حال در عده ای از انسان ها این سوراخ بسته نمی شود و ممکن است محلی برای عبور لخته های ریز از دهلیزی به دهلیز دیگر قلب شده و در نتیجه مسیر خون لخته شده به سمت مغز هموار شده و فرد دچار سکته مغزی شود.

** حدود 25 درصد ایرانی ها مبتلا به سوراخ بیضی باز در دیواره بین دو دهلیز قلب هستند
براساس تحقیقات صورت گرفته حدود یک چهارم جمعیت هر کشور مبتلا به سوراخ بیضی باز هستند که برآورد می شود در جمعیت ایرانی نیز به این میزان باشد.
 این یافته ساختاری در قلب در عمده موارد ضرر و زیانی برای فرد ایجاد نمی کند اما در 3 درصد موارد سکته مغزی در دنیا رد پای دخالت این سوراخ بین دو دهلیز قلب دیده می شود.
سوالی که مطرح می شود این است که اگر این سوراخ های مادرزادی عمدتا مشکلی ایجاد نمی کنند پس چه زمانی باید به دنبال آن بگردیم و در چه شرایطی باید مداخلات پیشرفته قلبی با استفاده از روش های کم تهاجمی غیرجراحی شبیه تعبیه استنت های قلبی که اصلاحا بستن سوراخ بیضی باز با چتر نامیده می شود انجام شود.

بیشتر بدانید : زمان طلایی در سکته مغزی چقدر است؟

بیشتر بدانید : نشانه های سکته مغزی که نباید نادیده گرفته شوند

بیشتر بدانید : علل سکته مغزی را بشناسید

پزشک و بیمار،علایم سکته مغزی

 تصمیم گیری برای درمان برخی از بیماری ها باید با حضور پزشکان 2 یا چند رشته تخصصی انجام شود و تصمیم گیری برای درمان سوراخ بیضی باز نیز از جمله موضوعات چالشی است که نیازمند تصمیم گیری تیمی متشکل از متخصصین قلب و عروق و متخصص مغز و اعصاب می باشد.


 هرچند علوم پزشکی در سال های اخیر به سمت تخصصی و فوق تخصصی شدن پیش رفته اما حوزه هایی در بیماری بدن انسان وجود دارد که صرفا یک تخصص نمی تواند جواب قانع کننده و کاملی برای درمان آن داشته باشد.


وی ادامه داد که در سمپوزیوم مشترک کاردیولوژی و نورولوژی ایران که ششم دی ماه در سالن همایش بیمارستان قلب تهران برگزار شد، متخصصان برای هم اندیشی دورهم جمع شدند و در تلاش اند تا با مرور مطالعات بین المللی و تجربیات صاحب نظران داخلی در این حوزه، خدمات مطلوب را به این دسته از بیماران ارائه کنند.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : irna.ir