این بیماری ها باعث چاقی تان می شوند
 چاقی و اضافه وزن گاهی بر اثر بروز برخی بیماری ها بروز می کند و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، در ادامه به برخی بیمای هایی اشاره می شود که باعث چاقی می شوند

بیماری های چاق کننده

تنها پرخوری یا رژیم غذایی نامناسب نیست که باعث چاقی و اضافه وزن می شود. گاهی برخی بیماری های جسمی نیز منجر به افزایش وزن می شوند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود. 


چاقی بر اثر کم کاری تیروئید Hypothyroidism
تیروئید

اگر غده تیروئید شما (غده ای کوچک و پروانه ای شکل در زیر گلو) به اندازه کافی هورمون تولید نکند، شما دچار اضافه وزن خواهید شد. کم کاری تیروئید علاوه بر چاقی علائم دیگری نیز به همراه دارد که عبارتند از: 

  • نازک شدن مو 
  • خشکی پوست 
  • احساس سرمای زیاد 
  • خستگی 
  • یبوست 
  • افسردگی 

یک آزمایش خون به سادگی می تواند سطح هورمون ها را در خون شما بررسی کرده و هورمون های ساختگی نیز می توانند به بهبود شرایط شما کمک کنند. 

بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید

بیشتر بدانید : علائم کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید چه زمانی ظاهر می شوند؟


اضافه ورن بر اثر افسردگی
افسردگی

افزایش وزن یا حتی چاقی در بین عوارض احتمالی هستند. افراد مبتلا به این اختلال روحی اغلب دارای سطح بالاتری از هورمون کورتیزول cortisol یا همان هورمون استرس هستند که این هورمون باعث تجمع چربی در اطراف شکم می شود. همچنین به علت بروز ناامیدی و یاس، فرد تمایل خود به ورزش کردن و استفاده از تغذیه مناسب را از دست می دهد. برخی داروهایی که برای درمان این شرایط تجویز می شوند نیز دارای همین عوارض هستند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما به روانپزشک مراجعه کنید. 

بیشتر بدانید : نشانه های پنهان افسردگی را بشناسیم


بی خوابی و چاقی
بیخوابی

افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابند، دارای چربی بیشتری در بدن خود هستند. حدود 8 ساعت خواب شبانه برای کاهش چربی های تجمع یافته در بدن کافیست. کم خوابی باعث می شود بدن هورمون کورتیزول و انسولین زیادی تولید کند که هر دو هورمون باعث افزایش وزن می شوند. 

به علاوه کم خوابی هورمون هایی که سیگنال گرسنگی را ارسال می کنند، مختل کرده و باعث پرخوری در شما می شود، به علاوه در این شرایط تمایل زیادی به خوردن خوراکی های چرب و شیرین دارید. 

بیشتر بدانید : عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018


اضافه وزن در دوران یائسگی 
یائسگی

کاهش استروژن در دوران یائسگی باعث افزایش چربی در اطراف شکم می شود. اما کاهش استروژن تنها عامل چاقی دوران یائسگی نیست. گر گرفتگی، اختلال در خواب و بدخلقی ناشی از پایان دوره باروری زنانه مانعی برای تغذیه سالم و ورزش منظم محسوب می شوند. زمانی که دچار کم خوابی و افسردگی می شوید، به جای تغذیه سالم خوردن خوراکی های پر شکر و شیرین را ترجیح می دهید. در این شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با روش های ارائه شده علائم شما بهبود پیدا کنند. 

بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

چاقی بر اثر بیماری کوشینگ Cushing
بیماری کوشینگ

معمولا کورتیزول کمک می کند تا فشار خون و قند خون روند سالمی داشته باشند. اما زمانی که غده آدرنال بیش از حد از این هورمون استرس تولید می کند، باعث تجمع چربی در شکم و اطراف گردن می شود. در این شرایط بدن به راحتی کبود می شود، اعضای بدن ضعیف تر و لاغرتر می شوند، صورت گرد شده و خطوط بنفش رنگ کشیده روی بدن مشاهده می شود. پزشک با بررسی شرایط بیماری می تواند آن را به کمک جراحی، شیمی درمانی یا دارو و کاهش سطح کورتیزول درمان کند.

 

سندروم پلی کیستیک تخمدان 
سندروم پلی کسیتیک تخمدان

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که به یک خانم بگوید به بیماری سندروم پلی کیستیک تخمدان مبتلاست. این بیماری باعث می شود پریودها نامنظم شوند، بر روی صورت و بدن فرد مبتلا مو روییده شود و یا دچار جوش های پوستی شود. به علاوه کیست هایی روی تخمدان ها رشد می کنند. وجود بیش از حد هورمون مردانه اندروژن منجر به بروز این بیماری می شود. به علاوه فرد مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان به علت حساسیت کمتری که به انسولین دارد، دچار اضافه وزن می شود. انسولین هورمونی است که به بدن کمک می کنند قند خون را به انرژی تبدیل کند. پزشک می تواند به متعادل شدن هورمون ها یا جایگزینی آنها کمک کند. 

بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلالات غددی زنان

نارسایی احتقانی قلب
قلب

این بیماری زمانی رخ می دهد که قلب به درستی پمپاژ نمی کند. افزایش وزن ناگهانی – 1 کیلو گرم در یک روز یا بیشتر از 2 کیلوگرم در کمتر از یک هفته – نشان می دهد این بیماری در حال وخیم شدن است. سایر علائم ارسایی احتقانی قلب عبارتند از: 

  • التهاب پاها و مچ پاها 
  • سریعتر شدن نبض
  • تنفس سنگین 
  • فشار خون بالا
  • از دست دادن حافظه 
  • گیجی 


بهتر است در مورد تغییرات ناگهانی علائم حتما با پزشک مشورت کنید. 


آپنه خواب و افزایش وزن
آپنه خواب

اگر به هنگام خواب خیلی خر و پف می کنید و در طول روز احساس خواب آلودگی و خستگی دارید، احتمالا دچار علائم جدی به نام آپنه خواب هستید. در این شرایط مسیر هوایی به فواصل منظم و برای چند ثانیه بسته شده و راه تنفسی را می بندد. اضافه وزن و چاقی یکی از علل آپنه خواب است که البته می تواند یکی از نشانه های این بیماری نیز باشد. 

آپنه خواب احتمال بروز مشکلات کبد، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را افزایش می دهد. پزشک برای شما دستگاه CPAP یا روش های درمانی دیگری تجویز خواهد کرد. 

بیشتر بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

ادم Edema یا تجمع آب در بدن 
ادم

احساس می کنید پف کرده اید؟ این شرایط زمانی رخ می دهد که بدن آب زیادی در خود نگه می دارد و معمولا این آب در دست ها و پاها جمع می شود. در این شرایط عضو بدن ممکن است ملتهب به نظر برسد و احساس سفتی در آن داشته باشید و حرکت آنن برایتان سخت باشد. 

ادم به خودی خود بیماری خطرناکی نیست. دیورتیک ها یا قرص های آب می تواننند به بهبود این شرایط کمک کنند. اما آنچه مهم است علت بروز این عارضه است. عواملی که باعث ادم می شوند، عبارتند از: 

  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی 
  • بیماری کبد 
  • بیماری ریه 

هر یک از این بیماری ها شرایط جدی و خطرناکی هستند. 


افراش وزن بر اثر سندروم متابولیک 
اندازه گیری وزن

سندروم متابولیک به گروهی از شرایط گفته می شود که با یکدیگر اتفاق می افتند و احتمال بروز بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند. در این شرایط فشار خون، قند خون، کلسترول و چربی بدن در یک سطح ناسالم قرار می گیرند. سندروم متابولیک ممکن است به جز افزایش وزن که با افزایش دور کمر همراه است، دارای هیچ علائم دیگری نباشد. این بیماری با ورزش، تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو و در برخی موارد جراحی برای کاهش وزن قابل درمان است. 


دیابت و افزایش وزن 
دیابت

بسته به نوع دیابت شما می توانید این بیماری را با ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش، انسولین و دارو درمان کنید. انسولین به بدن کمک می کند از انرژی استفاده کند، اما انسولین به علاوه ذخیره انرژی را در بدن آسانتر می کند که این امر اغلب باعث افزایش وزن می شود. همچنین در برخی روش های درمانی برای پیشگیری از کاهش قند خون غذای بیشتری می خورید. 

اگر مبتلا به دیابت هستید، برای مدیریت وزن و بیماری خود در مورد نوع رژیم غذایی، ورزش، انسولین و داروها با پزشک مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

افزایش وزن بر اثر مصرف داروهای استروئیدی 
دارو,قرص

پزشک این داروها را داروهای کورتیکواستروئید می نامد. این داروها برای درمان آسم، برخی انواع آرتریت و سایر بیماری ها تجویز می شود. هر چه میزان بیشتر و دوره طولانی تری از این داروها مصرف کنید، احتمال بیشتر گرسنه شدن شما وجود دارد. این داروها منجر به پرخوری و افزایش وزن می شوند. در مورد بهترین روش برای مدیریت عوارض داروهای استروئیدی با پزشک مشورت کنید. 


افزایش وزن بر اثر مصرف برخی داروهای رایج 
قرص,دارو

برخی داروها ممکن است شما را گرسنه کنند، برخی دیگر کالری سوزی بدن شما را آهسته کرده و یا طریقه جذب مواد مغذی را در بدن تغییر می دهند. دانشمندان در مورد علت افزایش وزن بر اثر مصرف برخی داروها مطمئن نیستند. با این حال رایج ترین داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند، عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری
  • داروهای روانپریشی 
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای تشنج
  • مسدودکننده های بتا (برای فشار خون بالا)


 بیشتر بدانید : 4 علت شگفت انگیز افزایش وزن

بیشتر بدانید : خطر کمبود وزن و سالم ترین روش برای افزایش سریع وزن

بیشتر بدانید : شاید علت اضافه وزن شما اختلالات هورمونی باشد!


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ