فتق دیسک چرا ایجاد می شود و چطور از فتق دیسک پیشگیری کنیم
 در اغلب موارد تشخیص علت فتق دیسک دشوار است. می تواند به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، چرخش ناخوشایند یا حتی سقوط ناگهانی باشد. گاهی اوقات علت آن افزایش سن است. با افزایش سن آب درون دیسک ها کاهش پیدا کرده و حالت ارتجاعی خود را از دست داده وو به راحتی پاره می شوند.

علت فتق دیسک چیست و روش های پیشگیری از پارگی دیسک

استخوان های ستون فقرات که مهره نامیده می شوند با دیسک های غضروفی از هم جدا می شوند. اگر یکی از این دیسک ها دچار پارگی شود مایع ژله ای داخل دیسک به بیرون نشت کرده و به عصب کنار ستون فقرات فشار می آورد که به نام فتق دیسک Herniated Disk شناخته می شود.

بیشتر بدانید : بیرون‌زدگی و پارگی دیسک بین‌مهره‌ای چیست؟

بیشتر بدانید : فتق دیسک کمر؛ علل و راه حل


علت فتق دیسک چیست؟

What Causes It_mature_couple_gardening.jpg

در اغلب موارد تشخیص علت فتق دیسک دشوار است. می تواند به دلیل بلند کردن اجسام سنگین، چرخش ناخوشایند یا حتی سقوط ناگهانی باشد. گاهی اوقات علت آن افزایش سن است. با افزایش سن آب درون دیسک ها کاهش پیدا کرده و حالت ارتجاعی خود را از دست داده وو به راحتی پاره می شوند.

بیشتر بدانید : چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟


علایم فتق دیسک

What Are the Symptoms_woman_massaging_sore_leg.jpg

درد شدید در انتهاب کمر یا پا، احساس ضعف، خستگی یا بی حسی. فقتق دیشک در گردن ممکن است با درد ، سوزن سوزن شدن و بی حی دست و عضلات بین گردن و شانه همراه باشد.


چه افرادی به فتق دیسک دچار می شوند

Who Gets It_warehouse_worker_lifting_box.jpg

اگر اغلب در حالت بلند کردنف فشار دادن یا خم کردن زیاد کمر باشید احتمال پارگی دیسک در شما بیشتر است یا نشستن تمام روز به یک حالت مانند کارمندان. فتق دیسک اغلب در میانسالی اتفاق می افتد به خصوص برای افرادی که دارای اضافه وزن بوده یا سیگار می کشند. احتمال فتق دیسک با سابقه خانوادگی بیشتر است.


فتق دیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

How Is It Diagnosed_science_source_rm_back_exam.jpg

پزشک شما درباره علایمتان به صورت دقیق سوال می پرشد و عکس العمل بازتابی و قدرت عضلانی شما را آزمایش می کند. او ممکن است با مالش یا لمس کردن پوست و خراشیدن آن حس لامسه شما را امتحان کند. ممکن است نیاز به تصویربردای با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشید.


داروهایی که برای فتق دیسک تجویز می شود

Which Medications Help_prescription_pills_in_hand.jpg

شما می توانید برای کاهش درد و تورم از داروهای بدون نسخه مانند ایبو پروفن و ناپروکسن استفاده کنید. اگر درد شما زیاد باشد پزشک داروهای قوی تری که حاوی مخدر هستندف داروهای ضد انعقادی و آرامبخش های عضلانی تجویز می کند. برای کاهش التهاب در اطراف دیسک ممکن است از داروهای استروئیدی تزریقی یا خوراکی استفاده شود.


سرد و گرم کردن محل فتق دیسک

Cold and Heat Treatments_ice_pack_on_lower_back.jpg

به مدت 20 دقیقه از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. بعد از چند روز که اسپاسم عضلانی آرام شود می توانید از کمپرس گرم برای کاهش  درد کمک بگیرید.


فیزیوتراپی

Physical Therapy_physical_therapy.jpg

اگر بعد از چند هفته همچنان دردداشته باشید پزشک تمرینات فیزیوتراپی را برایتان تجویز میکند.

بیشتر بدانید : فیزیوتراپی چقدر در کاهش درد موثر است؟


عمل جراحی فتق دیسک

Surgery_back_surgery.jpg

اغلب افرادی که به فتق دیسک دچار می شوند نیازی به جراحی ندارند اما اگر بعد از 6 هفته درد جدی، بی حسی، مشکل راه رفتن یا مثانه داشته باشید جراحی باید بخشی از دیست که به عصب فشار می آورد را حذف کند. در گردن جراح ممکن است کل دیسک را خارج کرده و به جای آن از یک صفحه فلزی برای پشتیبانی استفاده کند.


عوارض جانبی فتق دیسک

Complications_cauda_equina_anatomy.jpg

در موراد نادر فتق دیسک ممکن است به اعصاب خوشه ای فشار آورده و کنترل مثانه و روده خود را از دست بدهید که برای پیشگیری از آسیب دائمی مانند ضعف و فلج نیاز به جراحی فوری دارید. اگر متوجه علایم بی حسی پاها یا ناحیه تناسلی شدید باید بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید.


پیشگیری از ابتلا به فتق دیسک

How to Prevent Trouble_feet_on_weight_scale.jpg

برای مراقبت از دیسک بین مهره ای کارهایی هست که می توانید انجام دهید این کارهای به شما کمک می کند که وزن سالم خود را حفظ کرده و ستون فقرات را در بهترین حالت خود نگه دارید. از انجام حرکات تکراری که به کمر فشار می آورد اجتناب کنید. اگر شما تمام روز را نشسته اید سعی کید حداقل هر ساعت یا بیشتر بلند شده راه بروید و فشار را از روی پشتتان بردارید.

حرکات کششی تقویت کننده ستون فقرات و کمر را انجام دهید با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات فشار وارد شده بر دیسک ها کمتر خواهد شد.

اگر پشتتان را صاف نگه دارید فشار کمتری بر دیسک و ستون فقراتتان واردم ی شود. به خصوص در نشستن های طولانی مدت.

زمانی که جسم سنگینی بلند می کند باید بیشتر فشار بر عضلات پاهایتان باشد نه پشت و کمر.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ