چرا دیدتان تار شده ؟
تاری دید معمولا اگر بعد از کار سنگین چشمی باشد مشکل خاصی نیست ولی اگر ادامه دار شود ممکن است نشان از مشکل جدی تری داشته باشد

دلایل تاری دید

تاری دید معمولا اگر بعد از کار سنگین چشمی باشد مشکل خاصی نیست ولی اگر ادامه دار شود ممکن است نشان از مشکل جدی تری داشته باشد در ادامه شما را با مشکلاتی که منجر به تاری دید می شوند آشنا خواهیم کرد:

عینک نیاز دارید

وقتی چشمتان به جای این که گرد باشد به حالت تخم مرغی شکل در می آید، قرنیه یا عدسی چشمتان انحنای درستی نداشته و نمی تواند روی نقطه مورد نظر درست فوکوس کند که منجر به مشاهده واضح تصاویر در فاصله معین و اختلال دید می شود که معمولا با عینک می توانید این خطای انکساری را حل کنید.

بیشتر بدانید : 6 عملی که سبب ضعف بینایی می شود

بیشتر بدانید : سیاهی رفتن چشم ها چه زمان اعلام خطر است؟

بیشتر بدانید : میگرن چشمی چیست؟


چشمانتان خسته شده

خستگی چشم

آیا مدت زمانی طولانی روی یک صفحه یا مانیتور تمرکز کرده اید؟ در این حالت افراد معمولا کمتر پلک می زنند. هر بار که پلک میزنید اشک روی سطح چشمتان پخش می شود و چشم را تمیز و تازه می کند. برای پیشگیری از خستگی بینایی جهت دیدتان را تغییر دهید یا مدتی چشمانتان را ببندید.


دیابت دارید

دیابت

اگر قند خون به خوبی کنترل نشود ممکن است عدسی چشم دچار تورم شود که معمولا قبل از تشخیص دیابت و مصرف انسولین پیش می آید. وقتی گلوکز خونتان به سطح طبیعی خود برگردد، مشکل بینایی شما هم رفت خواهد شد.


التهاب چشم

التاب چشم

بافت چشم ممکن است به دلیل پارگی عروق یا ضربه متورم شود. ویروس هرپس از تبخال می تواند به چشم منتقل شود. بیمای های سیستم ایمنی مانند پسوریازیس، IBS ، آرتریت روماتوئید هم می توانند منجر ه التهاب چشم شوند.


فشار خون پایین

پایین آمدن فشار خون

احساس ضعف و سرگیجه دارید؟ فشار خونتان ممکن است پایین رفته باشد علت آن می تواند فعالیت شدید در آفتاب یا کم آب شدن بدن باشد. برخی داروها، مشکلات قلبی، تغذیه ضعیف و عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به فشار خون پایین و تاری دید شود.


تجمع مایعات در چشم

تجمع مایعات در چشم

تجمع مایعات در چشم می تواند بر عصب بینایی تاثیر گذاشته و به آن آسیب برساند. اگر در اطراف نورها هاله می بینید، چشمتان قرمز شده و اغلب اسیب می بیند و احساس دقیق نبودن دارید ممکن است مبتلا به پلوکود زاویه بسته  شده باشید که به سرعت در حال پیشرفت است و اگر درمان نشود بینایی خود را از دست خواهید داد. گلوکوم زاویه باز معمولا شایع تر است ولی در ابتدا تاثیری بر بینایی ندارد.


شروع میگرن

شروع میگرن

حدود یک چهارم از افراد مبتلا به میگرن حدود یک ساعت قبل از شروع درد دچار اختلالات بینایی می شوند که می تواند از دیدن خطوط نورانی زیگراگ باشد تا دیدن جرقه، فلاش یا نقاط کور و تاری دید. مثل این که دارید از پشت آب یا شیشه شکسته چیزی را می بینید. اگر این مشکل فقط در یک چشمتان اتفاق می افتد باید به پزشک مراجعه کنید.


آب مروارید

آب مروارید

آب مروارید باعث ایجاد یک ناحیه ابری اطراف عدسی چشم می شود. به آرامی رشد می کند و معمولا بعد از 55 سالگی هر دو چشم را درگیر می کند ولی احتمال ابتلای جوانان و کودکان هم وجود دارد. رنگها محو می شوند، دید در شب سخت می شود و ممکن است نسبت به خیره شدن حساسیت داشته باشید. عینک های مخصوص و لنزهای تماسی می توانند به بهود بینایی شما کمک کنند. جراحان در موارد لازم می تواند عدسی چشم را تعویض نمایند.


سنتان بالا رفته است

پیرچشمی

با شروع 40 سالگی متوجه می شوید که تمرکز روی اجسام نزدیک سخت تر می شود. عدسی داخل چشمتان دیگر به اندازه قبل انعطاف پذیر نیست. این مرحله ای عادی از روند افزایش سن است.


خراشیده شدن قرنیه

خراش قرنیه

به طور معمول حس می کنید یک چیز بزرگ و زبر در چشمتان دارید. سایق قرنیه ممکن است به دلیل آسیب احتمالی از گرد و غبار یا شن و ماسه باشد. چشم خود را باید با آب تمیز شستشو دهید و برای ایجاد اشک پلک بزنید ولی به هیچ عنوان با دست چشمتان را نمالید که مشکل شما را بدتر می کند.


آسیب مغزی

آسیب مغزی

آسیب مغزی می تواند منجر به آسیب چشمی شود. تومورهای مغزی متناسب با اندازه و محلی که قرار داشته باشند روی بینایی شما اثر می گذارند. دید دوگانه یکی از نشانه های تورم غشای مغز و مننژیت است که به دلیل عفونت ایجاد شده است. با این که بسیاری از افراد فکرش را هم نمی کنند ولی تاری دید می تواند هشدار سکته مغزی باشد.


آسیب شبکیه

آسیب شبکیه

شبکیه که شامل ماکولا یا نقطه زرد است، قسمت پشتی چشم شماست که نورهای وارد شده به چشم در آن جا مانند صفحه نمایش متمرکز می شوند. اگر دچار تورم را پارگی شود، تصویر ایجاد شده منحرف می شود. رژیم غذایی ضعیف، سیگار، آسیب های چشمی یا بیماری های قلبی، فشار خون و کلسترول بالا و دیابت می تواند باعث آسیب به شبکیه شوند.


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ