هر آنچه باید درباره انحراف شصت پا بدانید
انحراف شصت پا در طول زمان و به آرامی بوجود می آید و باعث می شود انگشت بزرگ شما به داخل خم شود و گاهی اوقات به قدری شدید است که روی انگشت کناری می افتد

علت ایجاد انحراف شصت پا چیست

انحراف شصت پا در محل اتصال انگشت شصت به پا ایجاد می شود که به نام بنیون Bunion یا متاتارسوفالانژین metatarsophalangeal یا به اختصار MTP شناخته می شود. انحراف شصت پا در طول زمان و به آرامی بوجود می آید و باعث می شود انگشت بزرگ شما به داخل خم شود و گاهی اوقات به قدری شدید است که روی انگشت کناری می افتد.

بیشتر بدانید : 10 نکته ای که هرکس باید در مورد پاهایش بداند

بیشتر بدانید : علت درد پاشنه پا, علت درد کف پا, علت درد انگشت پا

بیشتر بدانید : انحراف شست پا یا بونیون bunion چیست؟


علایم انحراف شصت پا

هر آنچه باید درباره انحراف شصت پا بدانید

واضح ترین نشانه یک توده برجسته کنار مفصل است که ممکن است متورم، قرمز یا دردناک باشد و حرکت انگشت را سخت تر کند.


علل انحراف شصت پا

هر آنچه باید درباره انحراف شصت پا بدانید

بیماری هایی که باعث تورم و درد مفصل می شوند مثل آرتریت روماتوئید می تواند باعث ایجاد انحراف انگشت شصت شود. راحت و اندازه نبودن کفش به خصوص اگر انگشت رافشار دهد و برخی افراد از نظر ژنتیکی احتمال ایجاد این مشکل را بیشتر دارند.


انحراف شصت پا در نوجوانان

هر آنچه باید درباره انحراف شصت پا بدانید

این مشکل اغلب در دختران بین 10 تا 15 سال ایجاد می شود  ولی ممکن است در پسرن هم دیده شود. ممکن است علت آن استفاده از کفش ها نوک تیز باشد. البته نوجوانان بر خلاف بزرگسالا با وجود درد، توانایی حرکت انگشت خود را از دست نمی دهند.


علت ایجاد بونونیت Bunionette یا انحراف انگشت کوچک پا

انحراف انگشت کوک پا

بونونیت انحراف انگشت کوچک پا است که به نام بونیون خیاط tailor’s bunion هم شناخته می شود. خیاطان مدت زمان طولانی به صورت چهار زانو می نشینند و به کنار پا فشار زیادی وارد می کنند که می تواند منجر به انحراف انگشت کوچک شود.


تشخیص انحراف شصت پا

سی تی اسکن پا

دکتر فقطبا معاینه پای شما میتواند مشکل را ببیند ولی از اشعه ایکس برای تشخیص آسیب مفصل استفاده می کند.


درمان انحراف شصت پا با تغییر کفش

کفش مناسب پا

تغییر کفش در اغلب موارد مشکل شما را حل می کند. پزشک در انتخاب کفش های پنجه پهنی که برای شما مناسب است به شما کمک می کند. پنجه کفش باید به قدری پهن باشد که به انگشتان فشار نیاورد و پاشنه آن بلند تر از 5 سانتی متر نباشد که باعث ایجاد فشار به جلوی پا نشود.


درمان درد انحراف شصت پا با یخ

یخ

برای تسکین درد و تورم بک کیسه سبزیجات یخ شده یا بخ خرد شده را در حوله پیچیده روی محل تورم قرار دهید. کیشه یخ را نباید بیشتر از 20 دقیقه روی محل آسسب بگذارید چون ممکن است باعث یخ زدگی بافت ا شود.


درمان انحراف شصت پا با پد های ویژه

پد شصت پا

پدهای ویژه متوانند منطقه ای که باعث درد می شوند را نگه داشته و درد را کاهش دهند که البته اندازه مناسب آن برای شما باید در آزمایشگاه تعیین شود وگرنه باعث فشار بیشتر بر انگشت شما خواهد شد.

درمان با دارو

داروی مسکن

داروهای مشکن مثل استامینوفن و ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش درد وتورم کمک کنند.


درمان انحراف شصت پا با  جراحی

جراحی پا

اگر سایر درمان ها به شما کمک نکرد پزشک می تواند از عمل جراحی استفاده کند که معملا در نوجوانی که پا در حال رشد است توصیه نمی شود.


عوارض جانبی انحراف شصت پا : بورسید

بورسید

یک کیسه پر از مایع به نام بورسا bursa که در نزدیکی مفصل انگشت بزرگ  وجود دارد که با انحراف انگشت به آن فشار آمده، متورم و دردناک می شود که درد آن حتی بیشتر از آسیب به بافتای نرمی است که مفصل را پوشانده اند و می تواند منجر به آرتریت شود.


عوارض جانبی انحراف شصت پا: متاتارسالژی

درد پاشنه پا

انحراف شصت پا می تواند منجر به ایجاد درد و تورم در پاشنه پا شود به خصوص اگر کفش تنگ یا کف آن سست باشد کفش با کف لژ دار و با بند می توانند به پیشگیری از این مشکل کمک کند.


عوارض انحراف شصت پا : انگشت چکشی

انحراف انگشت شصت پا می تواند باعث خم شدن مفصل انگشت دوم، سوم یا چهارم شود. این اتفاق زمانی می افتد که عضلات و تاندون ها از موقعیت خود خارج شوند. کفش های راحت تر می توانند به شما کمک کند. در موراد جدی نیاز به عمل جراحی دارید.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ