درمان آمبولی ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟
 آمبولی ریه یک بیماری خطرنک است که مشکلات زیادی در پی دارد و بهتر است سریعتر درمان شود که در ادامه به نکات مهمی در مورد درمان آمبولی ریه اشاره می شود

آمبولی ریوی چگونه درمان می شود؟ 

درمانآمبولی ریوی بستگی به اندازه و موقعیت لخته خون ایجاد شده دارد. اگر مشکل خفیف باشد و زود تشخیص داده شود، پزشک دارو تجویز خواهد کرد. برخی داروها لخته های کوچک خون را از بین می برند. 

بیشتر بدانید : عوامل موثر در آمبولی ریه

بیشتر بدانید : چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟

داروهایی که پزشک تجویز می کند، عبارتند از: 

  • ضد انعقاد. این داروها رقیق کننده های خون نیز نامیده می شوند. داروهایی مانند هپارین Heparin و وارفارین Warfarin از بروز لخته های جدید در خون جلوگیری می کنند. این داروها در موقعیت های اورژانسی زندگی شما را نجات می دهند. 

  • حل کننده های لخته های خون (ترومبولیتیک ها). این داروها  لخته های خون را با سرعت بیشتری می شکنند و عموما در موقعیت های اورژانسی استفاده می شوند زیرا دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند، مانند مشکلات خونریزی. 

برای برطرف کردن لخته های مشکل ساز جراحی انجام می شود، به ویژه لخته هایی که جریان خون را به قلب یا ریه ها محدود می کنند. برخی از این فرایندهای جراحی برای برطرف کردن لخته های خون عبارتند از: 

  • فیلتر ورید. پزشک یک برش کوچک ایجاد خواهد کرد و سپس از یک سیم کوچک استفاده می کند تا یک فیلتر کوچک در ورید ونا کاوا  vena cava نصب کند. ورید ونا کاوا رگ اصلی است که از پاها به سمت راست قلب می رسد. فیلتر مانع از حرکت لخته های خون از پاها به ریه ها می شود. 

  • حذف لخته های خون. یک لوله نازک به نام کاتتر لخته های بزرگ را از داخل رگ ها استخراج می کند. این روش کاملا موثر نیست، زیرا انجام آن مشکل می باشد بنابراین یک روش ترجیحی برای درمان محسوب نمی شود. 

  • عمل جراحی باز. از این روش تنها در شرایطی استفاده می شود که فرد در شوک است و یا داروها تاثیر نمی کنند. 


مراقبت های پس از درمان آمبولی ریه 
آمبولی ریه

پس از اینکه تحت درمان مناسب برای آمبولی ریه قرار گرفتید، توصیه می شود که به درمان علت بروز آن بپردازید. علت آن معمولا ترومبوز ورید عمقی* Deep venous thrombosis می باشد. 

* ترومبوز ورید عمقی Deep venous thrombosis : تشکیل لخته خونی در دیواره یک سیاهرگ عمقی است.


احتمالا به بیمار توصیه می شود داروهایی مانند هپارین و وارفارین مصرف کند تا از بروز مجدد لخته های خون جلوگیری شود. استفاده از جوراب های واریس یا دیگر ابزاری که از بروز لخته های خون جلوگیری می کنند، توصیه می شود. 

ورزش دادن منظم پاها نیز بخش کلیدی مراقبت های پس از درمان آمبولی ریوی می باشد. پزشک در مورد چگونگی ورزش دادن پاها و روش های مراقبت از خود توصیه هایی خواهد کرد. 


انواع آمبولی ریوی 
آمبولی ریه

رایج ترین نوع آمبولی ریوی بروز یک لخته خون می باشد. هر چیزی که وارد جریان خون می شود و سپس در شریان های کوچکتر ریوی قرار می گیرد، آمبولی ریوی نامیده می شود. به عنوان مثال چربی ناشی از مغز استخوان شکسته، بخشی از یک تومور یا بافت های دیگر و حباب های هوا. یک نوع نادر از آمبولی ریوی در دوران بارداری رخ می دهد، معمولا در هنگام زایمان یا بلافاصله پس از تولد نوزاد. برخی مایاعت آمنیوتیک که اطراف نوزاد را فرا می گیرد، وارد جریان خون مادر شده و به مست ریه های وی حرکت می کند. 


بیشتر بدانید : آمبولی ریه در کمین زنان

بیشتر بدانید : درمان لخته خون پا با 9 روش خانگی

بیشتر بدانید : بهترین غذاها برای داشتن ریه سالم و تنفس راحت


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ