فشار خون پایین چیست؟ + دلایل فشار خون پایین
 فشار خون پایین عارضه ای است که دلایل زیادی دارد و به راحتی میتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان آن باید علت بروز آن تشخیص داده شود

فشار خون پایین و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

در مورد فشار خون بالا صحبت های زیادی شده اما فشار خون پایین هم رایج است که دلایل و خطراتی در پی دارد. در ادامه به برخی از مهم ترین علل پایین بودن فشار خون و روش های درمان آن اشاره می شود.


فشار خون پایین چیست؟
دستگاه فشار خون

اگر فشار شما از 9 روی 6 پایین تر باشد، پزشک به شما می گوید مبتلا به فشار خون پایین هستید. اصطلاح پزشکی فشار خون پایین هایپوتنژن hypotension نامیده می شود. اما فشار خون پایین همیشه یک مشکل محسوب نمی شود. بر خلاف فشار خون بالا، پزشکان عدد مشخصی را به عنوان فشار خون پایین و بیمار بودن فرد در نظر نمی گیرند. اما اگر عدد فشار خون پایین است و علائمی مانند سرگیجه و تهوع را در خود مشاهده می کنید، فشار خون شما بیش از حد پایین بوده و برای سلامت مضر است. 

بیشتر بدانید : فشار خون چیست؟

بیشتر بدانید : فشار پایین در سالمندان را جدی بگیرید، احتمال مرگ زودرس وجود دارد!

بیشتر بدانید : فشار خون بالا یا پایین، کدام خطرناک تر است؟


اندازه گیری فشار خون 
اندازه گیری فشار خون

فشار خون را می توان با دستگاه های دیجیتال یا دستگاه پزشکی و در خانه یا مطب پزشک اندازه گرفت. عدد بالا یا فشار سیستولیک systolic نشان دهنده فشاری است که خون در زمان تپش قلب به دیواره رگ وارد می کند. عدد پایین یا دیاستولیک diastolic فشار بین یک ضربان تا ضربان بعدی را نشان می دهد، زمانی که قلب در حال استراحت است و از خون پر شده است. 


علائم پایین بودن فشار خون 
زن خسته,فشار خون پایین

معمولا مغز اولین نشانه های فشار خون پایین را نشان می دهد. علاوه بر سرگیجه و تهوع، علائم دیگری نیز مشاهده می کنید که عبارتند از: 

  • از لحاظ روحی وضعیت خوبی ندارید
  • انرژی شما کم است 
  • فکر کردن و تمرکز برای تان سخت خواهد بود
  • برخی افراد احساس سبکی سر دارند و ممکن است ضعف کنند 
  • احساس سرما
  • سرد شدن پوست 
  • تنفس سریع 
  • تاری دید
  • درد قفسه سینه 

اگر فشار خون پایین بر اثر کم آب شدن بدن باشد، ممکن است به شدت احساس تشنگی کنید. 

بیشتر بدانید : علایم فشار خون پایین

علت فشار خون پایین: رگ های گشاد شده 
رگ های خونی

گاهی رگ های خونی شما گشاد می شوند، به این ترتیب فضای بیشتری برای خون وجود دارد و فشار کمتری به دیواره رگ ها وارد می شود. برخی داروها به ویژه داروهای وازودیلاتور vasodilators (داروهای گشاد کننده عروق خونی) باعث بروز این مشکل می شوند. علاوه بر این داروها عوامل دیگری مانند آسیب های نخاعی که به برخی رگ ها آسیب وارد می شود، عفونت های باکتریایی شدید و واکنش های حساسیتی منجر به بروز فشار خون پایین می شوند. مشکلات هورمونی مانند بیماری آدیسون* Addison's disease که غده های آدرنالین را ضعیف می کند، می توانند منجر به بروز فشار خون پایین شوند. 

*بیماری‌ آدیسون‌ Addison's disease (نارسایی‌ غده‌ فوق‌ كلیوی‌): عبارت‌ است‌ از تخریب‌ تدریجی‌ و پیش‌روندهٔ‌ غدد فوق‌كلیوی‌ كه‌ در بالای‌ كلیه‌ها قرار دارند. غدد فوق‌كلیوی‌ چندین‌ هورمون‌ ترشح‌ می‌كنند كه‌ برای‌ بعضی‌ از كارهای‌ بدن‌ ضروری‌ هستند. این‌ هورمونها كمك‌ می‌كنند تا تعادل‌ مایعات‌ بدن‌ حفظ‌ شود.


علت فشار خون پایین : کم بودن خون در بدن 
کویر

کم بودن خون در بدن به معنای وارد شدن فشار کمتر به رگ ها و عروق است. یک آسیب می تواند باعث خونریزی شود، خونریزی داخلی یا خارجی فرقی نمی کند. یا اینکه ممکن است بر اثر کم آبی و عدم مصرف مایعات به اندازه کافی، رگ های خونی دچار نشت مایع شوند یا ممکن است دچار شرایطی به نام آنمی یا کم خونی باشید. گاهی هم کلیه ها آب زیادی از بدن دفع می کنند که این حالت نیز بر اثر بروز یک بیماری یا مصرف برخی داروها، مانند داروهای دیورتیک یا ادرار آور، بروز می کند. 

بیشتر بدانید : کم آبی بدن و 10 بیماری ناشی از آن


علت فشار خون پایین: مشکلات قلبی
 آناتومی قلب

هر چه قلب در هر دقیقه خون بیشتری را پمپاژ کند، فشار خون بالاتر خواهد بود. برخی داروها و بروز مشکلات هورمونی، آسیب قلبی یا اشتباهات سیگنال های الکتریکی باعث می شوند قلب با سرعت خیلی کمتری ضربان داشته باشد که این مسئله باعث پایین آمدن فشار خون می شود. 

یا ممکن است قلب شما بر اثر یک حمله قلبی، نارسایی قلبی یا مشکل در دریچه ها قدرت خود را از دست داده باشد و نسبت به قبل توان و قدرت کمتری داشته باشد و در هر ضربان خون کمتری را پمپاژ می کند. 


علت فشار خون پایین: بلند شدن سریع و ناگهانی
نشستن روی صندلی

وقتی به طور ناگهانی از جای خود بلند شده و می ایستید، بدن سیگنال هایی را به مغز می فرستد و اطلاع می دهد که خون زیادی به سمت پاها و شکم فرستاده شدند و برای رساندن خون به قسمت های بالاتر بدن و پیشگیری از سرگیجه لازم است قلب با سرعت بیشتر خون را پمپاژ کند. 

اما گاهی مغز این پیغام را به سرعت دریافت نمی کند و در این حالت شما احساس سبکی سر می کنید. پزشک این وضعیت را افت فشار خون وضعیتی orthostatic hypotension یا حمله وازوواگال vasovagal syncope می نامد. 


علت پایین بودن فشار خون: ایستادن طولانی مدت 
آشپزی کردن

وقتی مدت زیادی می ایستید، خون در پاهای شما جمع می شود. اگر مغز به قلب برای پمپاژ بیشتر خون پیغام ندهد، افت فشار رخ می دهد طوریکه دچار سرگیجه و تهوع می شوید و حتی ممکن است غش کنید. این مشکل به خاطر ارتباط ضعیف بین مغز و قلب رخ می دهد و neurally mediated hypotension نامیده می شود. 


درمان فشار خون پایین 
قرص,دارو

درمان این مشکل به علت بروز آن بستگی دارد. لازم است شرایطی که منجر به بروز فشار خون پایین شده اند، برطرف شوند. اگر دارو باعث پایین آمدن فشار خون شده، شاید لازم باشد داروی خود را عوض کنید یا میزان مصرف آن را تغییر دهید اما همیشه قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید. 

جوراب هایی که به فشرده سازی پا کمک می کنند، مانع جمع شدن خون در پا می شوند. در صورتی که فشار خون پایین علائم ناخوشایند و آزاردهنده ای نداشته باشد، نیاز به درمان پزشکی نخواهید داشت. 


درمان فشار خون پایین با تغییر در سبک زندگی 
آب نوشیدن

با اقدامات زیر می توانید علائم فشار خون پایین را در خانه درمان کنید: 

  • کم نمک به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

  • آب بیشتری بنوشید، آب حجم خون را افزایش داده و باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

  • از مصرف الکل اجتناب کنید. نوشیدنی های الکلی باعث کم آبی بدن می شوند و حجم خون و در نتیجه فشار خون را کم می کنند. 

  • اگر فشار خون شما بعد از خوردن غذا افت می کند، به جای یک وعده غذایی سنگین و زیاد، وعده های غذایی کوچک و متعدد داشته باشید. 


چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟ 
صحبت کردن پزشک با بیمار

در صورت مشاهده هر یک از این علائم لازم است به پزشک مراجعه کنید: 

  • احساس آشفتگی می کنید 
  • دچار تنفس های سریع و سطحی شده اید 
  • نبض ضعیف و سریع 
  • پوست سرد و مرطوب 

این علائم نشان دهنده افت شدید فشار خون و بروز شوک است. در این شرایط باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. اما پایین بودن عدد فشار خون، به ویژه زمانی که هیچ علائمی همراه ندارد، نشان دهنده وجود مشکل بزرگی نیست. اگر احساس سرگیجه یا سبکی سر دارید، به پزشک مراجعه کنید. 


بیشتر بدانید : ورزش و فشار خون پایین

بیشتر بدانید : پایین آوردن فشار خون در منزل با این خوراکی ها + مقدار هر خوراکی

بیشتر بدانید : خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین

بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ