بیرون زدگی مهره های کمر
 هرگونه تغییر در مهره های کمر یا ستون فقرات بعث بروز کمردردهای شدید یا سایر پیامدها می شود که در ادامه به آن اشاره می شود

زمانی که مهره های کمر دچار مشکل می شوند

وقتی در كلیشه رادیوگرافی یكی از مهره‌های كمر نسبت به مهره پایینی به جلو یا عقب رانده شده باشد به این پدیده سرخوردگی یا لغزندگی مهره اطلاق می‌شود.

نكته قابل توجه این است كه در كلیشه رادیوگرافی بیمار، یك ترك خوردگی یا شكستگی وجود دارد كه می‌تواند بر اثر وارد شدن ضربه به ستون فقرات مانند زمین خوردن، تصادفات رانندگی و آسیب‌های ورزشی ایجاد شود.

وراثت و ضعف قسمت میانی مهره‌های كمری و بروز شكستگی علت دیگر سرخوردگی مهره است. پوكی استخوان هم از علل زمینه‌ای این مشكل است. اما افرادی كه سرپا ایستادن طولانی یا سابقه بیش از حد صاف كردن تنه و ستون فقرات را در فعالیت‌های خود داشته‌اند نیز در معرض خطر این آسیب هستند.

بیشتر بدانید : پوکی استخوان و هر آنچه باید در موردش بدانید


آرتروز و تخریب مفاصل پشتی ستون فقرات كمر هم از دلایل مهم دیگر سرخوردگی مهره است. در چنین مواردی بیمار با مراجعه به فیزیوتراپی و پس از ارزیابی اولیه و بررسی كلیشه‌های رادیوگرافی، ضمن تجویز كمربندهای مناسب به منظور تأمین ثبات لازم برای ستون فقرات كمری، تمرین‌های ثبات‌دهنده و تقویت عضلات مركزی را آموزش می‌بیند تا توازن و هماهنگی این عضلات برای ایجاد ثبات و جلوگیری از جابه‌جایی بیشتر حاصل شود.

فیزیوتراپیست به بیمار می‌گوید چه فعالیت‌هایی برای او خطرناك است و باعث لغزندگی بیشتر مهره‌های كمر روی هم می‌شوند. به عنوان مثال بیمار از حركت‌هایی كه در آنها تنه بیش از حد صاف می‌شود، منع می شود و بر تقویت عضلات شكم و تمرین‌هایی كه در آن خم شدن ستون فقرات وجود دارد، تأكید می‌شود. در عوض كشش عضلات فیله و باسن و آموزش تمرین‌های ویلیامز در دستور كار فیزیوتراپی این بیماران قرار دارد.

شنای قورباغه كه در آن مرتبا صاف شدن تنه تكرار می‌شود، ورزش مناسبی برای بیماران با سرخوردگی مهره نیست و باعث عود علائم بیمار می‌شود. در صورتی كه سرخوردگی مهره درجه ۳ باشد و ثبات لازم برای ستون فقرات با كمربند طبی مخصوص و تمرین درمانی فیزیوتراپی فراهم نشود، درمان جراحی و فیكس كردن ستون فقرات با استفاده از پیچ و پلاك مطرح می‌شود.


بیشتر بدانید : شایع ترین مشکلات ستون فقرات + چگونگی مراقبت از ستون فقرات

بیشتر بدانید : نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات

بیشتر بدانید : روماتیسم ستون فقرات, علائم و عوارض و تفاوتش با دیسک کمر

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir