نشانه های بیماری کلیوی
 بیماری های کلیوی با علائم خاص خود همراه هستند و باید فورا تحت درمان قرار بگیرند چرا که هرگونه مشکل در کلیه ها پیامدهای زیادی در پی دارد

 بیماری کلیوی چه نشانه هایی دارد؟

افراد زیادی در سراسر جهان، بدون این که بدانند با بیماری کلیوی زندگی می‌کنند. بیماری کلیوی چندین علامت فیزیکی دارد ولی گاهی‌اوقات افراد این علامت‌ها را به مشکلات دیگر ربط می‌دهند. همچنین آن هایی که دچار بیماری کلیوی هستند خیلی وقت‌ها تا مراحل بسیار پیشرفته بیماری که کلیه‌ها دچار نارسایی می‌شوند یا میزان بسیار زیادی پروتئین در ادرار دیده می‌شود، متوجه علایم آن نمی شوند.

بااین که تنها راه اطمینان از بیماری کلیوی انجام آزمایش است ولی این بیماری‌ها ۱۰ نشانه احتمالی هم دارد. دقت کنید که در صورت مشاهده هر کدام از این علایم، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.


نشانه بیماری کلیوی: خستگی

 کاهش جدی عملکرد کلیه‌ها موجب انباشته شدن سموم و ناخالصی‌ها در خون و احساس خستگی و ضعف در فرد می شود و این مسئله تمرکز را دشوار می کند. یکی دیگر از مشکلات بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی است که این هم می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود.


نشانه بیماری کلیوی: مشکل در خوابیدن

 وقتی کلیه‌ها به خوبی عمل تصفیه را انجام نمی‌دهند، سموم به جای این که از طریق ادرار از بدن خارج شوند، در خون می‌مانند. این مسئله می‌تواند فرد را برای خوابیدن دچار مشکل کند. همچنین بین چاقی و بیماری‌های کلیوی مزمن ارتباط وجود دارد و آپنه خواب در افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی مزمن هستند درمقایسه با افراد دیگر متداول‌تر است.


خشکی پوست از علائم بیماری کلیوی

کلیه‌های سالم، وظایف بسیار زیادی در بدن دارند. آن ها مواد زائد و آب اضافی را از بدن بیرون و به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، همچنین موجب استحکام استخوان‌ها می شوند و برای حفظ میزان درست موادمعدنی در خون همکاری می‌کنند. خشکی و خارش پوست می‌تواند نشانه بیماری مربوط به موادمعدنی بدن و استخوان‌ها باشد.


تکرر ادرار از نشانه های بیماری کلیوی

 اگر احساس می‌کنید نیاز بیشتری به دفع ادرار، به خصوص در شب دارید، می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. وقتی فیلترهای کلیه خوب کار نکنند، نیاز به دفع ادرار بیشتر می شود. 


مشاهده خون در ادرار

وجود خون در ادرار نه تنها می‌تواند هشداری برای بیماری کلیوی باشد، بلکه می‌تواند نشانه تومور، سنگ کلیه یا عفونت هم باشد.


ادرار کف‌آلود 

 وجود حباب زیاد در ادرار، به خصوص وقتی مجبور می‌شوید سیفون توالت را برای از بین بردن آن چندین مرتبه بکشید، نشانه وجود پروتئین در ادرار است. 


پف دور چشم از علائم بیماری کلیوی

 وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های زودهنگام آسیب دیدگی فیلترهای کلیه‌هاست. پف‌آلودگی دور چشم‌ها به این دلیل است که کلیه‌های تان باعث نشت میزان بسیار زیادی پروتئین در ادرارتان شده است.


تورم پاها

 پایین آمدن عملکرد کلیه‌ها می‌تواند موجب احتباس سدیم در بدن و درنتیجه آن ورم کردن پاها شود. البته ورم کردن پایین‌تنه می‌تواند نشانه بیماری قلبی، کبدی و مشکل عروقی مزمن پاها هم باشد.


کم شدن اشتها

 این یک علامت بسیار عمومی است ولی انباشته شدن سموم که درنتیجه کاهش عملکرد کلیه‌ها اتفاق می‌افتد، از دلایل آن است.


 درد عضلانی

 فقدان توازن الکترولیت در بدن درنتیجه عملکرد ضعیف کلیه‌ها اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، پایین بودن سطح کلسیم و کنترل ضعیف فسفر می‌تواند موجب درد عضلانی شود.


بیشتر بدانید : علایمی که نشان می دهند کلیه ها مشکل دارند

بیشتر بدانید : مردان بیشتر دچار نارسایی کلیه می شوند یا زنان؟

بیشتر بدانید : کلیه ها با این عوامل عجیب آسیب می بینند

بیشتر بدانید : تشخیص بیماری های کلیوی کودکان با یک روش ساده


کردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com