بیماران ضربه مغزی به چه مراقبت هایی احتیاج دارند؟
ضربه مغزی ممکن است پیامدهایی دارد و مراقبت های خاصی نیاز دارد که در این مطلب به مراقبت های لازم برای ضربه مغزی اشاره می شود

عوارض ضربه مغزی چیست؟

در ضربه مغزی خفیف مثل خوردن سربه در خودرو در سانحه یا افتادن کودک روی زمین است که فرد هوشیار و ممکن است حالت تهوع داشته ولی استفراغ نداشته یا حداکثر یکی دوبار استفراغ کرده باشد.تنها در صورت استفراغ های مکرر سه بار یا بیشتر باید به پزشک مراجعه و سی تی اسکن انجام شود.

همچنین علامت هشدار دیگر خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری است، که در صورت بروز باید مراجعه داشته باشند. سردرد در این بیماران ممکن است دو هفته طول بکشد و جای نگرانی وجود ندارد.

اما در  ضربه مغزی متوسط فرد مصدوم دچار کاهش سطح هوشیاری می شود، ولی این کاهش سطح هوشیاری در حد کما نیست. بیمار ممکن است تهوع و استفراغ نیز داشته باشد و چند روزی در بیمارستان تحت نظر و بستری خواهد بود. طی ضربه مغزی، تعدادی از سلول ها از بین می رود  و سلول های مغزی که مرده اند قابلیت بازگشت ندارند.

بیشترین زمان جبران  طی شش تا ۹ماه ابتدایی بعد از ضربه مغزی رخ می دهد، بنابراین دوره طلایی برای انجام مراقبت صحیح و علمی است. این مصدومان دچار سردرد طولانی تر گاهی تا دو ماه می شوند که تنها مصرف کوتاه مدت مسکن توصیه می شود.

از دیگر عوارض، کندی تفکر است به شکلی که فرد مصدوم جایی یا کسی را که قبلا کاملا می شناخته است باید کمی فکر کند تا به یاد بیاورد این عارضه نیز در طول زمان و چند ماه بهبود می یابد. انجام بازی های فکری در حدی که به خستگی منجر نشود، با تحریک سلول های مغزی به بازگشت سریع تر و بهتر سلامتی بیمار کمک می کند.

از دیگر عوارض بی خوابی و مشکل در شروع خواب است که با مصرف داروهای خفیف خواب آور آن هم فقط برای حداکثر چند هفته بهبود می یابد البته تا حد امکان  باید از داروهای خواب آور پرهیز شود، چراکه با مصرف  این داروها کارکرد مغز کند می شود. سرگیجه نیز از عوارض ضربه متوسط مغزی  است. 


بیشتر بدانید : آیا بعد از درمان ضربه مغزی کاملا بهبود می یابیم؟

بیشتر بدانید : نشانه​ های ضربه مغزی

بیشتر بدانید : ضربات مغزی, علائم و درمان


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com