علائمی که خبر از ناراحتی کبد می دهند
 در این مقاله به نشانه هایی می پردازیم که به ما خبر می دهند که باید در سبک زندگی خود تغییری ایجاد کنیم

 علائمی که می گویند بار زیادی روی شونه های کبدتان است

کبد انسان یکی از اندام‌های مهم بدن است که نقش سم‌زدایی را بر عهده دارد و هر روز مجبور است کارهای سخت زیادی را انجام دهد. بنابراین، جای تعجب نیست که گاهی دچار استرس شود!

اگر کبد شما نتواند سموم بدن را به شیوه‌ای ایمن و بی‌خطر تبدیل یا دفع کند، سموم در بافت چربی شما به انتظار می‌نشینند تا از بدن خارج شوند و کبد بتواند دوباره به شکل معمول و طبیعی به کار خود ادامه دهد.

در ادامه ۶ علامت را به شما معرفی می کنیم که با مشاهده آنها بتوانید تشخیص دهید کبدتان بار گرانی را بر دوش کشیده و فشار زیادی را تحمل می‌کند. این علائم و مشکلات را با دقت در خودتان بررسی کنید تا پی ببرید آیا کبد شما سعی دارد سیگنال‌های هشدار آغاز بیماری‌های کبدی را برایتان ارسال کند.

گیجی

اگر کبد شما تحت فشار و استرس باشد، نمی‌تواند خون را به طور کامل فیلتر یا تصفیه کند. در نتیجه، سموم موجود در بدن ممکن است به مغز دسترسی پیدا کنند. وقتی این حالت رخ می‌دهد، احتمال دارد متوجه علائمی مانند گیجی، مشکلات حافظه و سختی در تصمیم‌گیری شوید.

قند خون پایین

کبد شما همیشه مسئول حفظ قند خون طبیعی است. وقتی کبدتان دچار فشار و استرس می‌شود، ممکن است افت ناگهانی میزان قند خون را در بدن تجربه کنید.
کبد شما به طور طبیعی مجبور است بعد از هر وعده غذا، گلوکز را پردازش و تولید کند. اما اگر کبد شما نتواند گلوکز ذخیره‌شده را وارد جریان خون کند، میزان گلوکز در خون به طرز قابل توجهی افت می‌کند. در نتیجه، سطح پایین قند خون منجر به خستگی، التهاب و عدم توانایی برای تمرکز می‌شود.

 عدم تعادل هورمونی

کبد هورمون‌های جنسی را تنظیم می‌کند. کبدی که خوب کار نمی‌کند، ممکن است منجر به عدم تعادل در میزان هورمون‌های استروژن و تستوسترون شود و در نهایت مشکلات جنسی جدی مانند کاهش میل جنسی و علائم شدیدتر سندروم پیشاقاعدگی را در فرد ایجاد کند.

تغییر خلق و خو

حافظه، حالات روحی و خلق و خوی شما به وضعیت مغزتان بستگی دارد. وقتی سموم وارد مغز شود، ممکن است مشکلاتی نظیر اختلالات حافظه و مشکل در به یاد آوردن چیزها داشته باشید و به طور مکرر اخلاقتان عوض شود.

اضطراب و افسردگی با این عارضه کبد در ارتباط است. اگر متوجه چنین علائمی شدید، بهترین راه این است که قبل از مصرف داروهای مسکن و آرام‌بخش با یک پزشک متخصص مشورت کنید و معاینات و چکاپ‌های لازم را انجام دهید.

اختلال در ایمنی

آنهایی که به طور مکرر سرما می‌خورند یا به دیگر عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شوند به شدت بر این باورند که دلیل اصلی بیمار شدن آنها کمبود ویتامین ث است. اما عده کمی خبر دارند که کبد نقش مهمی در ساخت یک سیستم ایمنی قوی دارد. بر طبق این گفته، هر چه کبد شما سالم‌تر باشد، بهتر می‌تواند با ویروس و باکتری بجنگند.

آپنه خواب

آپنه خواب یکی از اختلالات خواب است که به دلیل قطع شدن تنفس یا تنفسی که مختصرا به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر دچار اختلال می‌شود شکل می‌گیرد. در موارد شدید این اختلال، جریان هوا می‌تواند به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مسدود شود و این دوره‌های کوتاه همگی بیش از نصف زمانی که شما در خواب هستید را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از رایج‌ترین علائم آپنه خواب خُرخر کردن در خواب است.

اگر هر یک این علائم آپنه را مشاهده کردید، بهتر است برای بررسی وضعیت کبد به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال دارد کبد شما به خوبی کار خودش را انجام ندهد.

شیوه های بهبود بخش عملکرد کبد

اولین کاری که باید برای بهبود عملکرد کبد انجام دهید عادت دادن خود به سبک زندگی سالم و برنامه غذایی سالم است. این برنامه الزاما به این معنی نیست که شما باید رژیم‌های سخت و عذاب‌آور بگیرید. بلکه فقط کافیست قوانینی که در ادامه ذکر می‌کنیم را دنبال کنید:

  • مصرف فروکتوز را به ۲۰ گرم در روز کاهش دهید.
  • مصرف روغن‌های گیاهی که باعث تحریک التهاب می‌شود را ترک کنید.
  • از نوشیدن مایعات گازدار و سودا پرهیز کنید.
  • رژیم شما باید شامل غذاهای گیاهی و حیوانی بیشتری باشد که بسیاری از آمینو اسیدهای لازم را در خود دارند.
  • به مقدار بیشتری سبزیجات سبزبرگ مصرف کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید یا به طور کامل ترک کنید.
  • فراموش نکنید این مواد غذایی عالی که حاوی سولفور هستند را مصرف کنید: تخم مرغ، سیر و پیاز.

بیشتر بدانید : مراقب کبد خود باشید!

بیشتر بدانید : گرمی کبد چیست و چه غذاهایی باعث گرمی کبد می شوند؟

بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com