6 مشکل تنفسی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند
 مشکلات تنفسی گاهی خبر از وجود یک بیماری جدی در بدن می دهد که باید هر چه سریعتر مورد بررسی قرار بگیرند، در این مطلب 6 مشکل تنفسی معرفی می شوند که هیچوقت نباید نادیده گرفته شوند

مشکلات تنفسی که باید جدی گرفته شوند 

گاهی برخی مشکلات خود مانند مشکلات تنفسی یا فزایش وزن و خراب شدن هیکلمان را به افزایش سن ربط می دهیم. اما به یاد داشته باشید مشکلات تنفسی هرگز نباید نادیده گرفته شوند. آنها ممکن است علائم بیماری های جدی تری باشند. در ادامه به برخی علائم اشاره می کنیم که پزشک با دقت بیشتری به بررسی آنها خواهد پرداخت و ممکن است کمی خطرناک باشند. 

بیشتر بدانید : بهترین غذاها برای داشتن ریه سالم و تنفس راحت

بیشتر بدانید : بیماری هایی که از طریق نفس و بوی دهان تشخیص داده می شوند

سرفه کردن 

سرفه های مرطوب و سنگین به معنای سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. اما اگر احساس تنگی نفس هم دارید، ممکن است نشانه مشکل دیگری مانند بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) باشد. 

افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی دچار التهاب راه های هوایی می شوند، سرفه های آنها همراه با خلط است و عملکرد آنها نسبت به قبل ضعیف می شود. سیگار کشیدن مهم ترین عامل بروز این مشکل است، اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار، هوای آلوده و یا مواد شیمیایی سمی نیز عوامل دیگری است که به ریه ها آسیب می رساند. 

سرفه صبح می تواند از نشانه های اولیه COPD یا بیماری مزمن انسداد ریوی باشد. در موارد شدید نیز فرد مبتلا دچار کاهش وزن و تورم در پاها و مچ پاها می شود. 

بیشتر بدانید : بیماری‌های انسدادی مزمن ریه


خس خس سینه 

صدای سوت بلند در هنگام نفس کشیدن به معنای تنگ بودن مسیر هوایی است. این امر ممکن است به دلیل آسم بروز کند، اما عفونت و واکنش های آلرژیک نیز باعث بروز این صدا می شوند. 

به علاوه خس خس ممکن است نشانه این باشد که چیزی را به اشتباه بلعیده اید که در مسیر هوای شما گیر کرده است. 

بیشتر بدانید : تنگی نفس و خس خس سینه و سرفه خشک نشانه چیست

سریع و سطحی نفس کشیدن

اگر مضطرب یا عصبی باشید خیلی سطحی و سریع تر از حالت عادی نفس می کشید. این بخشی از واکنش طبیعی بدن است، اما اگر این نوع نفس کشیدن خیلی طولانی شود منجر به بروز مشکل هایپرونتیلیشن (hyperventilation) یا تنفس بیش از حد می شود. این امر باعث می شود هوای کافی دریافت نکنید. 

اگر اضطراب اغلب بر روی تنفس شما تاثیر می گذارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. می توانید روش های درمانی اضطراب را امتحان کنید و راه های صحیح کنترل اضطراب خود را فرا بگیرید. 

بیشتر بدانید : بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب


در هنگام فعالیت به راحتی دچار مشکل یا وقفه تنفسی می شوید

این عارضه ممکن است نشانه کم خونی باشد، مشکلی که در صورت کمبود آهن بدن رخ می دهد. آهن به خون کمک می کند تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کند. اگر به اندازه کافی آهن دریافت نکنید، ممکن است در هنگام ورزش کردن دچار تنگی نفس یا درد قفسه سینه شوید. به علاوه احساس ضعف یا شنیدن صدای تپش در گوش از دیگر عوارض کمبود آهن است. 

کمبود آهن به ویژه در خانم ها و افراد گیاهخوار بسیار رایج است. درمان این مشکل بسیار راحت است، خوردن غذاهای سرشار از آهن (مانند لوبیا، گوشت بدون چربی و یا سبزیجات تیره) و مصرف مکمل های اهن بسیار موثر خواهند بود. پزشک می تواند بهترین راه حل را ارائه دهد. 

بیشتر بدانید : 15 نشانه اصلی کمبود آهن در بدن

بیشتر بدانید : کم خونی و کمبود آهن و مهم ترین علت های آن چیست؟

تنگی نفس ناگهانی 
ریه

اگر بیشتر از حالت معمول فعالیت کنید، طبیعتا دچار تنگی نفس خواهید شد. اما اگر بدون هیچ دلیلی یا به طور ناگهانی دچار تنگی نفس می شوید، به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید. این امر نشان دهنده وجود مشکل در مسیر هوایی یا در قلب شماست. 

به عنوان مثال حمله آسم باعث می شود هوای کافی به ریه ها نرسد. تنگی نفس ناگهانی نیز ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در چگونگی تپش قلب یا پمپاژ خون باشد. اگر دچار چنین مشکلی می شوید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 

بیشتر بدانید : مهم ترین علل تنگی نفس چیست و چطور تنگی نفس را درمان کنیم؟


درد قفسه سینه 

اگر در هنگام دم و بازدم احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه خود می کنید، همیشه به معنای کشیدگی عضلات این بخش نیست. گاهی درد و ناراحتی در قفسه سینه نشان دهنده وجود عفونت در این بخش است، مانند ذات الریه. همچنین می تواند نشانه مشکل قلبی نیز باشد. 

اگر دچار دردی در قفسه سینه شده اید که بیش از 15 دقیقه طول می کشد یا به بخش های دیگر بدن نیز سرایت می کند، یا اگر احساس تهوع و تعریق می کنید و در سرفه خود خون مشاهده کردید، ممکن است دچار حمله قلبی شده اید. در این شرایط بلافاصله به اورژانش اطلاع دهید. 


بیشتر بدانید : فواید تنفس شکمی چیست؟

بیشتر بدانید : علت درد در قفسه سینه یکی از این موارد است

بیشتر بدانید : 6 علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ