کاهش وزن بی دلیل و ناخواسته خبر از چه بیماری هایی می دهد؟
 گاهی با رژیم گرفتن، ورزش و یا مصرف دارو سعی می کنیم کاهش وزن داشته باشیم، اما گاهی بی دلیل دچار کاهش وزن می شویم که می تواند نشانه خطرناکی باشد

علت گاهش وزن ناخواسته چیست؟

برخلاف افزایش وزن، کاهش وزن معمولا به آسانی رخ نمی دهد. کاهش حتی مقدار کمی از وزن بدن به تغییر در رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی و صبر و نظم زیاد نیاز دارد.

بیشتر مردم کاهش وزن سریع را موضوعی مثبت در نظر می گیرند اما متاسفانه همواره این گونه نیست و کاهش وزن ناخواسته می تواند نشانه ای از مشکلات سلامت زمینه ای باشد.


به طور مداوم تشنه و خسته هستید و بیش از حد معمول از توالت استفاده می کنید

یکی از دلایل اصلی کاهش وزن ناخواسته دیابت است. بدن فرد مبتلا به دیابت به واسطه کمبود انسولین توانایی جذب مقادیر کافی قند برای تامین انرژی را ندارد. زمانی که سلول ها قادر به دریافت قند کافی نیستند، گرسنگی را تجربه می کنند که می تواند به کاهش وزن منجر شود. 

اگر کاهش وزن بدون دلیلی مشخص را تجربه می کنید مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های خون می تواند به بررسی دلایل احتمالی از جمله دیابت کمک کند.

بیشتر بدانید : علائم دیابت چیست؟


با هوس خوراکی های شور مواجه هستید

اگر به طور مداوم با هوس خوراکی های شور مواجه هستید و این شرایط با کاهش وزن ناخواسته همراهی می شود، بیماری آدیسون می تواند دلیل این شرایط باشد.

بیماری آدیسون شرایطی نادر است که در آن بدن نمی تواند به میزان کافی دو هورمون کلیدی کورتیزول و آلدسترون را تولید کند. از دیگر علائم این بیماری می توان به تحریک پذیری، سرگیجه، ضعف عضلانی و حالت تهوع اشاره کرد. درمان بیماری آدیسون با مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای جایگزینی هورمون هایی که توسط غدد آدرنال به میزان کافی تولید نمی شوند، انجام می شود.

 بیشتر بدانید : میل شدید به نمک نشانه چه بیماری هایی است؟

بیشتر بدانید : علاقه زیاد شما به نمک به یکی از این دلایل است

ضربان قلب سریع، ریزش مو، و افزایش اشتها را تجربه می کنید

اگر نمی توانید به خوبی بخوابید و همواره خسته هستید، ریزش مو، احساس گرسنگی بیش از حد معمول، تعریق زیاد یا ضربان قلب سریع را تجربه می کنید، کاهش وزن می تواند نشانه ای از پرکاری تیروئید باشد.

پرکاری تیروئید یک بیماری هورمونی است که به واسطه فعالیت بیش از حد غده تیروئید و تولید بیش از حد نیاز هورمون تیروکسین رخ می دهد. این شرایط می تواند به کاهش وزن سریع منجر شود.

بیشتر بدانید : پرکاری تیروئید؛ علل، علایم و درمان

با احساس سوزش در معده خود مواجه هستید

اگر به دلیل احساس سوزش در معده خود نمی توانید به میزان کافی غذا بخورید و این شرایط به کاهش وزن شما منجر شده است، قطعا مشکلی در بدن وجود دارد.

احساس سوزش در معده، نفخ، سوزش سردل، و حالت تهوع می توانند از نشانه های اولسرها، زخم هایی دردناک در دیواره داخلی معده باشند. خوشبختانه، در برخی موارد، تغییرات سبک زندگی می توانند برای تسکین علائم کافی باشند.


مفاصل شما حساس، گرم یا متورم هستند

یکی دیگر از دلایل کاهش وزن ناخواسته می تواند آرتریت روماتوئید باشد که یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم حمله می کند.

از دیگر نشانه های کاهش وزن ناخواسته به دلیل آرتریت روماتوئید می توان به مفاصل حساس و متورم، تب، بی اشتهایی، خستگی و سفتی مفاصل اشاره کرد. در حال حاضر، درمان ریشه کن‌کننده ای برای این بیماری وجود ندارد اما داروها می توانند به تسکین برخی علائم کمک کنند.


خون در ادرار، سرفه یا دیگر علائم سرطان را تجربه می کنید

کاهش وزن ناخواسته یکی از شایع‌ترین علائم سرطان است. در شرایطی که تضمینی وجود ندارد که کاهش وزن قطعا به سرطان اشاره دارد، همراهی آن با برخی نشانه های دیگر ممکن است حاکی از نیاز به بررسی دقیق‌تر شرایط و غربالگری سرطان باشد.

به عنوان مثال، اگر فردی کاهش وزن را همراه با مدفوع سیاه رنگ تجربه می کند، پزشک احتمال سرطان در قسمت بالایی دستگاه گوارش یا اولسر دچار خونریزی را مد نظر قرار می دهد. کاهش وزن همراه با سرفه مزمن نیز ممکن است به سرطان ریه اشاره داشته باشد.

بیشتر بدانید : علت وجود خون در ادرار

به طور مداوم با حالت تهوع مواجه هستید
تهوع

وضعیت سلامت روان، اضطراب یا استرس مواردی هستند که اغلب در زمان بررسی دلایل کاهش وزن سریع نادیده گرفته می شوند.

استرس یا اضطراب به واسطه افزایش حالت تهوع می تواند موجب کاهش وزن سریع شود زیرا هورمون هایی را فعال می کند که بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارند. حالت تهوع می تواند با اختلالات سلامت روانی مانند اختلال هراس یا اختلال اضطراب فراگیر مرتبط باشد. معده عصبی یا ناراحت یا کاهش اشتها می تواند به واسطه احساس ناامیدی، گرفتاری یا ناتوانی در برون رفت از مشکل نیز ایجاد شود.

اگر کاهش وزن سریع را بدون دلیل جسمی مشخص تجربه می کنید، مشورت با یک متخصص سلامت روان برای بررسی دقیق شرایط می تواند مفید باشد.


با جوش های پوستی مواجه هستید

یک راش پوستی شدید همراه با کاهش وزن و همچنین علائم دیگری مانند کم خونی، احساس سوزن سوزن شدن در پاها و حتی تشنج ها می تواند نشانه ای از بیماری سلیاک باشد. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به گلوتن حمله می کند.

بیماری سلیاک می تواند افراد را نسبت به شرایط سلامت دیگر آسیب پذیر سازد، از این رو، درمان درست آن اهمیت دارد. خوشبختانه، یک رژیم غذایی بدون گلوتن معمولا طی شش ماه به تسکین علائم کمک می کند.


با معده درد، حالت تهوع و استفراغ مواجه هستید

اگر کاهش وزن با معده درد، حالت تهوع، استفراغ و خستگی همراهی می شود، کرم های انگلی می توانند در پس کاهش وزن ناخواسته قرار داشته باشند. برخی انواع کرم های انگلی بی نیاز از درمانی خاص از بین می روند، در شرایطی که برخی دیگر ممکن است نیازمند درمان اضافی باشند.


با سینه درد و سرفه مواجه هستید

ابتلا به بسیاری از بیماری ها می تواند به کاهش وزن منجر شود. با این وجود، اگر کاهش وزن همراه با سینه درد یا احساس درد هنگام تنفس یا سرفه را تجربه می کنید، این شرایط ممکن است نشانه ای از بیماری سل باشد.

بیماری سل یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که بر ریه ها تاثیر می گذارد، از این رو، درمان درست آن اهمیت دارد. درمان سل به سن، سلامت کلی، و مکان عفونت در بدن بستگی دارد. درمان این بیماری به مدت زمان بیشتری نسبت به عفونت های دیگر نیاز دارد. برای درمان سل حداقل به شش تا نه ماه مصرف دارو نیاز است.

بیشتر بدانید : دلایل سرفه و سرفه های خطرناک را تشخیص دهید

درد در استخوان ها را تجربه می کنید

تجربه درد در استخوان ها همراه با کاهش وزن می تواند نشانه ای از ابتلا به هایپرکلسمی باشد که به واسطه سطح بیشتر از حد عادی کلسیم در خون رخ می دهد.  

روش های مختلفی برای درمان هایپرکلسمی وجود دارند. در موارد خفیف‌تر بیماری، پزشک ممکن است سیاست صبر و نظارت بر شرایط استخوان ها و کلیه ها با گذشت زمان را دنبال کند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای خاصی را تجویز کرده یا حتی عمل جراحی را توصیه کند.


بیشتر بدانید : دلایل لاغری و کاهش وزن بی دلیل

بیشتر بدانید : نشانه های بیماری در مردان که باید جدی گرفته شوند

بیشتر بدانید : کاهش وزن سریع تا نوروز با سه اقدام علمی و ساده

بیشتر بدانید : معجون کاهش وزن سریع موثرتر از داروهای لاغری


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com