چرا در زمستان ها درد مفاصل مشکلی شایع می شود
 درد مفاصل در فصل سرما بسیار رایج می شود ،مفاصل در این فصل دچار گرفتگی می شوند و آسیب می بند

 درد مفاصل در فصل سرما بیشتر می شود

با شروع فصل زمستان، درد مفاصل به یک مسئله رایج تبدیل می‌شود و معمولاً توسط افراد مسن تجربه می‌شود. این درد اغلب با آرتروز (ورم مفاصل) مرتبط است؛ اما دلایل احتمالی دیگری نیز برای دردهای مفاصل و عضلات در زمستان وجود دارد که می‌تواند گروه‌های سنی مختلف غیر از افراد مسن را درگیر کند و بر توانایی افراد در انجام بهینه‌ی فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد.

درمان‌های طبیعی مختلفی وجود دارد که بسته به علت درد می‌تواند به شما کمک کند تا این درد را در خانه مدیریت کنید. برای درک دقیق علت این تجربه‌ی نه‌چندان دلپذیر زمستانی، صحبت‌های کارشناسان مختلف را اینجا آورده‌ایم. برای دانستن دلایل درد مفاصل در زمستان، چگونگی کنترل مؤثر آن در خانه و زمان مراجعه به پزشک، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

علت درد مفاصل در ماه زمستان چیست؟

دکتر سانجای آگاروالا (Sanjay Agarwala) این‌گونه توضیح می‌دهد، "در طول فصل زمستان که دما کم است، ممکن است عضلات دچار اسپاسم شوند. مفاصل هم در فصول سرد سال دچار گرفتگی و سفتی می‌شوند. بنابراین، مفصلی که حتی اندکی تحت تأثیر قرار گرفته باشد شروع به آسیب می‌کند. دلیل دیگر درد مفاصل سطح ناکافی ویتامین D است. معمولاً در زمستان‌ها بدن شما در معرض نور آفتاب نیست. این امر منجر به تولید کمتر ویتامین D می‌شود و در نتیجه ممکن است درد در عضلات و مفاصل را تجربه کنید."

وی می‌افزاید: "اگر به طور ناگهانی در معرض هوای سرد شدید قرار بگیرید، سرما ممکن است به طور مستقیم بر روی مفاصل شما تأثیر بگذارد زیرا جریان خون در بافت‌های اطراف مفصل را مختل می‌کند."

دکتر آشیش جین (Ashish Jain) می‌گوید: "در زمستان‌ها افت دما و افت فشار بارومتری وجود دارد که بر مفاصل شما تأثیر می‌گذارد. این افت دما و فشار منجر به تورم غضروف و غشای پوششی، حساسیت بیشتر گیرنده‌های درد در مفصل، سفت شدن رباط‌ها و عضلات، کاهش حرکات مفصل به دلیل کم‌تحرکی و مختل شدن گردش مایعات مغذی در مفاصل می‌شوند. همه‌ی این‌ها منجر به افزایش درد در مفاصل همراه با سفتی و تحرک محدود می‌شود، به‌خصوص پس از یک دوره استراحت مانند صبح زود."

دکتر کنت چاکور (Kenneth Chakour)، جراح ارتوپد، هم در این باره می‌گوید: "افت فشار باعث انبساط تاندون‌ها، عضلات و بافت‌های اطراف می‌شود و به دلیل فضای محدود داخل بدن، این امر می‌تواند به خصوص در مفاصل مبتلا به آرتروز باعث درد شود."

وی می‌افزاید: "بدن همه نسبت به نوسان فشار بارومتریک واکنش نشان می‌دهد، اما همان‌طور که گفتیم افراد مبتلا به آرتروز و کسانی که درد مزمن دارند نسبت به احساس ناراحتی آسیب‌پذیرتر هستند. علاوه بر این، آب و هوای بد می‌تواند بر روحیه افراد تأثیر بگذارد. بنابراین اگر غمگین یا افسرده هستید، ممکن است دردتان را بزرگ‌تر و بیشتر از آنچه وجود دارد، حس کنید."

چطور می توان این درد را در خانه کنترل کرد؟

دکتر Agarwala می‌گوید: "هر چیز گرمی می‌تواند به اتساع رگ‌های خونی و تسکین درد کمک کند. نوشیدن یک نوشیدنی گرم، دوش آب گرم گرفتن یا استفاده از پد حرارتی ممکن است کمک‌کننده باشند. کمی ورزش هم با ایجاد گرما در بدن باعث حفظ سلامت مفاصل می‌شود."

دکتر Jain هم چند روش ساده برای تسکین این دردها به اشتراک می‌گذارد:

  •  دمای محیط را گرم نگه دارید.

  •  اندام‌ها را با لباس مناسب یا باندهای کشی عایق‌بندی کنید.

  •  برای مفاصل مانند زانو از زانوبند یا از گن‌های مخصوص استفاده کنید.

  •  فعالیت بدنی منظم داشته باشید؛ حتی وقتی‌که در خانه هستید. ورزش و تحرک بدنی با افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت عضلات و تقویت استخوان‌ها، به بهبود درد کمک کند.

  •  تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید. مفاصل و عضلات به مقدار مطلوبی پروتئین، کلسیم، ویتامین D و C نیاز دارند.

  •  آب‌رسانی کافی نیز ضروری است.

  •  بالا نگه داشتن پاها به کاهش تنگی مفصل کمک می‌کند.

  •  کمپرس یا وان آب گرم با شل شدن عضلات و گرم شدن اندام به کاهش درد کمک می‌کند.

  •  استفاده موضعی از مواد مرطوب‌کننده و روغن‌های ماساژ نیز شگفت‌آور است.

  • وقتی بیرون می‌روید چند لایه لباس بپوشید تا تغییر ناگهانی دما اثر کمتری بر مفاصلتان داشته باشد.

  •  برای کاهش استرس در مفاصل، به‌ویژه زانوها، وزنی سالم داشته باشید.

  •  در هنگام انجام کارهای روزمره از فشار غیرضروری به مفاصل خود جلوگیری کنید.

  •  خوب بخوابید.

  •  دیدگاه مثبتی داشته باشید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

اگر درد بدتر شد، باید به دنبال کمک پزشکی باشید زیرا دلایل احتمالی دیگری می‌تواند پشت این درد باشد. نباید خیلی طولانی به درمان‌های خانگی اعتماد کنید.

دکتر جینز همچنین توضیح می‌دهد که یک فرد باید فوراً کمک پزشکی را انتخاب کند اگر:

  •  تورم قابل مشاهده‌ای در مفصل وجود دارد؛ خصوصاً اگر این تورم نامتقارن باشد.

  •  علی‌رغم انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی که قبلاً ذکر شد، درد به طور تدریجی در حال افزایش باشد.

  •  محدودیت حرکات مفصلی دیده می‌شود.

  •  لنگیدن قابل توجهی هنگام راه رفتن وجود دارد.

  •  هرگونه افزایش دما یا قرمزی در مفصل مشاهده می‌شود.

  •  همراه با تب است.

در افرادی که مشکلات مفصلی اساسی مانند آرتروز و نقرس دارند، معمولاً دردهای زمستانی تشدید می‌شود. یک ارزیابی پزشکی به موقع و زودهنگام می‌تواند از تشدید این مسئله تا حد ناتوانی جلوگیری کند.

بیشتر بدانید : 6 بیماری که به مفاصل شما آسیب می زنند

بیشتر بدانید : شایعترین بیماری های زمستانی و روش درمان آنها

بیشتر بدانید : اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید

بیشتر بدانید : تقویت مفاصل با این مواد خوراکی

بیشتر بدانید : مراحل پیری مفاصل+ پیشگیری از پیر شدن مفاصل

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net