محل سردرد شما چه می خواهد به شما بگوید؟
 با توجه به محل سردردتان راحت تر می توانید به علت آن پی ببرید و زودتر درمانش کنید

کجای سرتان درد می کند؟

اینکه دقیقاً کدام قسمت از سرتان درد می‌کند، راه قطعی تشخیص علت آن نیست؛ اما محل سردردتان می‌تواند نقطه‌ی خوبی برای شروع تشخیص ریشه مشکل باشد.

انواع مختلف سردرد

 انواع گوناگون سردرد می‌توانند در قسمت‌های مختلف سر بروز کنند، بنابراین فهمیدن اینکه سردرد شما چه احساسی در سرتان ایجاد می‌کند، کمکتان خواهد کرد راه کنترل این درد را پیدا کرده و تصمیم بگیرید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع سردردها بر اساس محل درد آن‌ها

سردردهایی که معمولاً افراد آن‌ها را تجربه می‌کنند سردردهای تنشی، میگرن و سردردهای خوشه‌ای هستند. سردردهای خوشه‌ای، سردردی نیستند که اغلب دچارشان بشوید اما مردها پنج برابر زن‌ها دچار این نوع سردرد می‌شوند.

 درد در پشت سر یا گردن

شایع‌ترین علت: سردرد تنشی، میگرن

دیگر علت‌های ممکن: آرتریت در بالای ستون فقرات، نورالژی اکسی پیتال

 درد در بالای سر- قسمت تل سر


شایع‌ترین علت: سردرد تنشی

دیگر علت‌های ممکن: نورالژی اکسی پیتال، فشارخون بسیار بالا (نادر)، آنوریسم یا خونریزی که به آن سکته مغزی هموراژیک می‌گویند (نادر)

داروهای ضد درد، ضد احتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها نیز می‌توانند برخی از سردردهای سینوسی را تسکین دهند؛ اما شما باید عفونت را که عامل این نوع سردرد است درمان کنید.

درد در پیشانی- گونه‌ها- پشت هر دو چشم

شایع‌ترین علت: سردرد تنشی، میگرن

دیگر علت‌های ممکن: سردرد خوشه‌ای، عفونت سینوس‌ها

 درد در پشت چشم‌ها

شایع‌ترین علت: سردرد خوشه‌ای

دیگر علت‌های ممکن: میگرن، نورالژی اکسی پیتال، عفونت چشم، آنوریسم (نادر)

 درد در شقیقه‌ها

شایع‌ترین علت: سردرد تنشی

دیگر علت‌های ممکن: سردرد خوشه‌ای، آرتریت تمپورال (در سالمندان شایع‌تر است)، اختلال مفصل فکی گیجگاهی

 درد در پشت گوش

شایع‌ترین علت: عفونت گوش (در بچه‌ها شایع‌تر است)

دیگر علت‌های ممکن: نورالژی اکسی پیتال، عفونت سینوسی، اختلال مفصل فکی گیجگاهی، مشکلات دندانی، ماستوئید

 درد در یک سمت سر

شایع‌ترین علت: میگرن، سردرد خوشه‌ای

دیگر علت‌های ممکن: همی‌کرانیا کانتینوا (نادر)، آنوریسم (نادر)

 درد  مبهم در همه جای سر

شایع‌ترین علت: سردرد تنشی

دیگر علت‌های ممکن: عفونت سینوسی

نوع درد خود را نیز مشخص کنید

احساس کرختی و گرفتگی در سر که ضربان ندارد، یا وقتی سرتان نسبت به لمس حساس می‌شود، احتمالاً یک سردرد تنشی است. این سردردها بسیار شایع بوده و خیلی از عوامل می‌تواند منجر به این نوع سردرد شوند از جمله:

  •  استرس

  •  کمبود خواب

  •  آلرژی

  •  فشار چشم

  •  ترک کافئین

  •  هورمون‌های مربوط به پریود

  •  بعد از یک آسیب یا تروما

  •  ورزش سخت یا طولانی‌مدت

  •  خماری ناشی از مصرف الکل

  •  گرسنگی یا کم آب شدن بدن

  •  انجماد مغزی

  •  برگشت سردرد بعد از توقف مصرف داروی ضد سردرد

  •  ارتفاع زیاد که به آن عادت ندارید

  •  مشکلات مفصل فکی گیجگاهی، وقتی سردردتان با یک صدای کلیک مانند در آرواره شروع می‌شود

سردرد ضربان داری که مدتی طول می‌کشد، یا با تهوع یا تغییر در بینایی یا دیگر حس‌ها همراه است، احتمالاً به معنی میگرن می‌باشد. نور و سر و صدا این سردردها را بدتر می‌کند. میگرن می‌تواند تنها یک سمت سر را دردناک کند؛ اما در مورد همه این طور نیست. سردرد میگرنی ممکن است باعث آبریزش بینی یا گرفتگی آن شود و چشم‌هایتان را نیز دچار آبریزی کند، بنابراین شاید آن را با عفونت سینوسی اشتباه بگیرید. سردردهای میگرنی معمولاً هر بار با محرک یکسانی شروع می‌شوند. تشخیص الگوی محرک سردردهای میگرنی، کلید پیشگیری از آن‌هاست.

چیزهای دیگری که می‌توانند علائمی شبیه میگرن ایجاد کنند اما احتمال کمتری دارند؛عبارتند از:

  •  بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت سلول ژانت (غول‌آسا)، یک بیماری خود ایمنی که باعث مفصل درد می‌شود، درد صورت (خصوصاً پیشانی) و گاهی مشکل در بینایی که می‌تواند دائمی باشد.

  •  همیکرانیا کانتینوا، سردردی یک طرفه که برطرف نمی‌شود

  •  تومورهای مغزی

سردرد شدید و تیر در یک طرف سر که فوراً ظاهر می‌شود اما زیاد طول نمی‌کشد احتمالاً یک سردرد خوشه‌ای است، خصوصاً اگر به مدت چند روز، تقریباً رأس ساعت مشخصی روی دهد. این نوع سردرد معمولاً ژنتیکی است. این سردردها می‌تواند سبب آبریزش و گرفتگی بینی شده و عرقتان را دربیاورند. احتمالاً با این سردرد قادر به ساکت یکجا نشستن نخواهید بود.

اگر سردردتان همراه با علائم مشابه سرماخوردگی باشد و در صورت خود احساس فشار کنید، شاید دچار یک سردرد سینوسی شده باشید. این سردردها اغلب با دیگر انواع سردرد اشتباه گرفته می‌شوند و آن‌قدرها که فکر می‌کنید معمول نیستند.

حملات سردردی که کوتاه و تیزند و انگار شوک الکتریکی به شما وارد می‌کنند و تنها چند دقیقه یا چند ثانیه طول می‌کشند می‌توانند:

  •  نورالژی اکسی پیتال باشند که یک اختلال مزمن و ناشی از پیچ‌خوردگی یا آسیب‌دیدگی عصبی است که از ستون فقرات به پوست سرتان می‌رود.

  •  یک سکته مغزی، آنوریسم، یا هموراژ نیز احساس درد شدید و رعدآسا ایجاد می‌کند که می‌توانید آن را بدترین سردرد عمرتان بنامید. اما احتمال اینکه یک سردرد معمولی باشد زیاد است مگر اینکه دردتان بسیار ناگهانی شروع شده و خیلی هم شدید باشد. اگر فکر می‌کنید عارضه‌ای جدی وجود دارد، فوراً اورژانس خبر کنید.

روش درمان

  •  برای سردردهای تنشی و میگرنی، داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند استامینوفن و آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند مفید باشند. میگرن‌های شدید یا مکرر و سردردهای خوشه‌ای به سختی درمان می‌شوند. اگر داروهای OTC کمکی به شما نکردند، با پزشک درباره تشخیص دقیق و اینکه آیا لازم است داروهایی برایتان تجویز کند صحبت کنید. استفاده مکرر از داروهای OTC در بیشتر روزها می‌تواند شما در معرض سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد دارو نیز قرار بدهد.

  •  داروهای ضد درد، ضد احتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها نیز می‌توانند برخی از سردردهای سینوسی را تسکین دهند؛ اما شما باید عفونت را که عامل این نوع سردرد است درمان کنید.

  •  ریشه سردردهای ناشی از بیماری‌های خود ایمنی را نیز پزشک باید پیدا کند.

بیشتر بدانید : درمان سردرد به طور طبیعی

بیشتر بدانید : خوراکی هایی برای درمان سردرد+خوراکی هایی که سردرد را تشدید می کند

بیشتر بدانید : همه چیز راجع به سردردهای هورمونی در بانوان

بیشتر بدانید : چه زمانی سردرد خطرناک است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net