افرادی که در معرض خطر ابتلا به پارکینسون هستند
 با توجه به برخی علائم اولیه می توانید بفهمید آیا شما در معرض ابتلا به این بیماری هستید یا خیر

چه افرادی در معرض خطر مبتلا شدن به پارکینسون هستند

علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شود و با گذشت زمان به سمت دیگر هم راه پیدا می‌کند. اگر دو علامت یا بیشتر (در یک سمت بیشتر از سمت دیگر) در فردی دیده شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود. بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی تدریجی است که بر اثر کاهش سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین‌ به وجود می‌آید. نبود این سلول‌ها منجر به از دست دادن کنترل ماهیچه‌های صاف و لرز‌ش‌های غیرقابل کنترل می‌شود.

شایع ترین علائم بیماری 

لرزش، سفتی عضلات، غیرطبیعی بودن قامت (خمیده)، بی‌نظمی حرکات بدن، راه رفتن نامتناسب به حالتی که پاها به زمین کشیده می‌شوند و فاصله پاها نسبت به هم بیشتر از حالت طبیعی است، مشکل در سخن گفتن، تغییرات صدا (ضعیف و بم)، از بین رفتن حالت طبیعی چهره (ثابت شدن صورت یا خیرگی چشم)، اختلال در جویدن و بلع، آبریزش دهان، افسردگی، عصبی بودن، مشکلات در به خاطر سپردن یا به یادآوردن اطلاعات جدید از دیگر علائم بیماری است.

۴ نشانه اصلی بیماری

  • ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت)

  • آرام شدن و کندی حرکات

  • سختی حرکت و خشک شدن دست، پا و بدن

  • نداشتن تعادل

تشخیص بیماری به طور معمول مبتنی بر معاینه فیزیکی است، اما بررسی‌های طبی و اسکن مغز هم برای اطمینان از نبود بیماری‌های دیگر و رد سایر اختلالات انجام می‌شود.

حس بویایی و ارتباط آن با پارکینسون

غربالگری حس بویایی می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون قبل از ظهور علایم حرکتی این بیماری کمک کند. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد مردانی که کمترین قدرت بویایی را داشتند ،۲ و نیم برابر کسانی که قوی ترین حس بویایی را داشتند به پارکینسون مبتلا شدند. بنابراین اختلال یا از دست دادن حس بویایی پیش نشانگر پارکینسون است و می‌تواند بیماری را از چندین سال قبل پیش بینی کند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عوامل ژنتیکی و محیطی از قبیل سابقه فامیلی مثبت، جنسیت مذکر، ضربه به سر، تماس با آلاینده‌ها (به ویژه حشره کش‌ها و آلودگی هوا)، آسیب مغزی، رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده، کمبود اسیدفولیک و ویتامین ‌D و B12، دیابت، استفاده از آب چاه یا مصرف ترکیبات آفت‌کش، استرس و شیوه نوین زندگی در بروز این بیماری موثراست. 

بیشتر بدانید : ترکیبی در قهوه که با پارکینسون مقابله می کند

بیشتر بدانید : با رژیم غذای مدیترانه ای خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهید

بیشتر بدانید : آیا درمان کامل برای پارکینسون وجود دارد

بیشتر بدانید : نشانه های ابتلا به پارکینسون، 6 نشانه اولیه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com