راهی برای رهایی از کرونای جهش یافته
 علائم بیماری در هر نوع ویروس جهش یافته می‌تواند متفاوت باشد و هنوز افراد باید با رعایت فاصله و زدن ماسک از جان خود محافظت کنند

 راهکارهایی که کمک می کند از کرونای جهش یافته رهایی پیدا کنید

آن چه مهار ویروس کرونا و شکستن زنجیره انتقال کووید-۱۹ را دشوار می‌کند، وجود ناقلان بی‌علامت است. به‌ همین دلیل روش مطمئن‌تری جز رعایت نکات بهداشتی یعنی شست‌وشوی مداوم و دقیق دست‌ها، ماسک‌زدن و رعایت فاصله اجتماعی نزدیک به دو متر از یکدیگر و پرهیز از حضور در مکان‌های بسته پر ازدحام وجود ندارد. نکته مهم آن است که با جهش ویروس کرونا گویا این ویروس هم توانمندتر شده است و نه‌تنها قدرت سرایتش بیشتر شده که با علائم بسیار متفاوت‌تری افراد جوان‌تر و بعضا سالم را به‌شدت درگیر می‌کند؛ به‌ گونه‌ای که بر خلاف انواع اولیه ویروس، در نوع جدید (معروف به کرونای انگلیسی) دیگر تب شدید و تنگی نفس جزو علائم اولیه بیماری محسوب نمی‌شود و فقط در صورت شدت یافتن بیماری و درگیر کردن ریه، علائم شناخته‌شده بروز می‌یابد. در چنین شرایطی، پیشگیری از ابتلا به این ویروس مرگبار و اطلاع از هر علامت و نشانه‌ای که از ابتلا به کرونای جهش‌یافته خبر بدهد می‌تواند جان بیماران را زودتر نجات دهد. 

با توجه به ویژگی‌های ویروس کرونای جهش‌یافته چه نکات بهداشتی بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ باید رعایت شود؟

در شرایطی که تردد ضرورت داشته باشد، استفاده از ماسک استاندارد که دقیقا روی صورت، فیکس باشد و رعایت فاصله اجتماعی حداقل دو متری ضروری است. به‌ علاوه نباید مدت طولانی در یک فضای در بسته که افرادی در آن حضور دارند باقی بمانیم.

آیا در مکان بسته در صورت رعایت‌نشدن فاصله دو متر ویروس کرونای جهش‌یافته با داشتن ماسک منتقل می‌شود؟

در محیط‌های بسته، میزان ویروس و نیز ماندگاری ویروس معمولا بیشتر است. توصیه می‌شود که فرد در زمان طولانی، به‌ویژه اگر ازدحام جمعیت هم در مکان بسته‌ای وجود داشته باشد، قرار نگیرد. حال اگر حضور در چنین مکان‌هایی ضرورت داشته باشد، حداقل فاصله اجتماعی رعایت شود.

این‌ که گفته می‌شود با وجود استفاده از یک ماسک، امکان آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد به وضعیت استاندارد ماسک و قرارگرفتن درست ماسک روی صورت باز می‌گردد. به‌ همین دلیل استفاده از دو ماسک روی هم که ماسک رویی پارچه‌ای هم باشد بیشتر توصیه می‌شود.

آیا علائم و عوارض ابتلا به نوع جهش‌یافته کرونا متفاوت شده است؟

علائم در مورد تمام ویروس‌های جهش‌یافته می‌تواند متفاوت باشد. بیماران معمولا در پنج - شش روز ابتدایی آلودگی، علائمی مثل سرماخوردگی شدید را تجربه می‌کنند که مربوط به فاز تکثیر ویروس می‌شود. اگر بیماری فرد با توجه به شرایط جسمی و مشکلات دستگاه ایمنی‌اش پیشرفت کند، بعد از گذشت یک هفته بیماری وارد فاز شدید خود می‌شود. در این صورت ممکن است درگیری وسیع ریوی اتفاق بیفتد.

با توجه به این‌ که در مورد ویروس‌های جهش‌یافته، سرایت سریع‌تر اتفاق می‌افتد، افرادی که سن کمتری دارند بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند و افرادی که بیماری زمینه‌ای هم ندارند به نوع شدیدتر بیماری مبتلا می‌شوند.

آیا همچنان در کرونای جهش‌یافته ناقلان بدون علامت وجود دارند؟ یا با این ویروس جدید خیلی زود مبتلایان معلوم می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم در مورد ویروس‌های جهش‌یافته، طیف علائم بیماری می‌تواند بسیار متفاوت باشد. همچنین برخی افراد ناقل بدون علامت یا با علائم بسیار خفیف هستند. چنین افرادی ناقلان خطرناکی محسوب می‌شوند که می‌توانند بیماری را حتی بدون این‌ که خودشان متوجه باشند، منتقل کنند.

آیا مبتلایان باید نکات بهداشتی بیشتری برای درمان نسبت به نوع قبلی کرونا رعایت کنند؟

اگر بعد از گذشت چند روز از ظهور علائم اولیه که می‌تواند به‌ صورت سرماخوردگی، بدن‌درد، سرفه، تب و سردرد بروز کند، علائم بیمار بدتر شد و تنگی نفس هم بروز کرد، مراجعه به مرکز درمانی ضروری خواهد بود. لزومی ندارد بلافاصله با بروز علائم اولیه، سی‌تی‌اسکن یا کارهای تشخیصی انجام شود. اما در صورت تداوم و شدت‌یافتن علائم باید درمان‌های لازم آغاز شود. چنان‌ که لزوما افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، به نوع شدید بیماری مبتلا نمی‌شوند و این خطر به‌صورت بالقوه می‌تواند افراد دیگر را نیز تهدید کند.

 بیشتر بدانید : تمام سردردها نشانه کرونا نمی‌باشند

بیشتر بدانید : نکاتی که باید در برابر ویروس جهش یافته کرونا رعایت کنید

 بیشتر بدانید : سه گونه جدید از ویروس کرونا

بیشتر بدانید : ویژگی‌های کرونای هندی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir