فشار خون در کودکان چرا ایجاد می شود؟
 فشار خون ممکن است برای کودکان هم اتفاق بی افتد که احتمالا ریشه در دوران شیرخوارگی دارد

 علت بروز فشارخون در کودکان

بیشتر ما فکر می کنیم که افزایش فشار خون در بزرگ سالان دیده می‌شود اما جالب است بدانید که کودکان هم دچار افزایش فشار خون می‌شوند و ۹۰ درصد دلیل فشار خون در کودکان علل کلیوی است که می تواند ناشی از عفونت های دوره کودکی و شیرخوارگی باشد.ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید :

 زمینه‌ بروز فشار خون چیست؟

فشار خون در کودکان برخلاف بزرگ سالان علت زمینه‌ای دارد. فشار خون در کودکان می تواند ناشی از عفونت کلیوی باشد که ممکن است در دراز مدت بر کلیه کودکان  تاثیر بگذارد یا عواملی التهابی که ساختار و عملکرد کلیه را دچار تغییر کند.

 وجود کیست و تومور در کلیه

 کلیه‌هایی که به صورت مادرزادی کیست یا تومور دارند، می توانند موجب فشار خون بالا در کودکان شوند.

 تنگی آئورت

علت‌های قلبی و عروقی که شایع‌ترین آن‌ها تنگی آئورت است موجب می شود فشار خون اندام فوقانی بیشتر از فشار خون اندام تحتانی باشد. از دیگر علت های ایجاد فشار خون بالا در کودکان اختلال در عملکرد غددی همچون تیروئید و فوق کلیوی است.

فشار خون کودکان بالای سه سال باید در درمانگاه اندازه گیری شود و اگر فشار خون اندام تحتانی و فوقانی متفاوت باشد مشکل قلبی و عروقی است. با آزمایش ادرار هم می توان به تشخیص رسید. اگر گلبول های سفید در ادرار بیشتر باشد نشانه عفونی دارد و اگر گلبول‌های قرمز بیشتر باشد نشانه التهاب و سنگ و تومور است و اگر هیچ کدام از این‌ها نباشد اختلال در عملکرد غدد می تواند باعث افزایش فشار خون در کودکان شود.

 فشار خون مناسب برای کودکان و نوجوانان

در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 روی 77 است.

 روش های درمانی

 برای درمان فشار خون در کودکان  به سرعت سراغ دارو نمی رویم بلکه ترجیح ما تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال اگر کودک چاق باشد باید کاهش وزن دهد و کودکان نباید مدام در یک جا ساکن باشند و باید فعالیت داشته باشند. مصرف  کم چربی و نمک از دیگر راهکارهای درمان فشار خون است. مصرف غلات میوه‌ها و سبزی ها هم مهم است.

بیشتر بدانید : فشارخون مادر باردار در ضریب هوشی کودک موثر است

بیشتر بدانید : فشار خون در هر سنی چند است و برای درمان فشار خون چه کنیم؟

بیشتر بدانید : فشارخون بالا در جوانان خطرناک است؟

بیشتر بدانید : چرا افت فشار در کودکان رخ می دهد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com