دلایل پنهان ناباروری چیست؟
عوامل مختلفی باعث ناباروری می شوند اما این مشکل عوامل پنهانی مانند ورزش زیاد،پایین بودن توده بدنی و... دارد

ناباروری و دلایل آن

دلایل اصلی که احتمال بچه‌دار شدن را کاهش می‌دهند، مشخص‌اند: تولد بچه و شیر دادن به نوزاد، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، سیگار کشیدن. با این وجود گاهی نبود این موانع بارداری نیز نمی‌تواند باردار شدن را تضمین کند. در این مطلب ۶ دلیل پنهانِ باردار نشدن را برای‌تان افشا می‌کنیم.

1- استفاده زیاد از چربی ترانس

خوردن چربی ترانس ـ که در پیتزا، چیپس، غذاهای سرخ کرده و… یافت می‌شود ـ می‌تواند در باروری تاثیر منفی داشته باشد، بدین معنی که مانع از تخمک‌ گذاری می‌شود. سعی کنید استفاده از این نوع غذاها را کمتر کنید چرا که استفاده از آن‌ها به جای کربوهیدرات سالم باعث افزایش ۷۳ درصدی اختلال تخمک‌ گذاری می‌شود. اگر دلتان از این جور غذاها خواست، سعی کنید به جایش میان‌وعده‌هایی مثل موز، گندم سیاه سبوس‌دار، بادام، ماست و انواع توت مصرف کنید.

2- ورزش کردن بیش از حد

ورزش تا حد معینی می‌تواند به باروری شما کمک کند اما مهم است که به اندازه‌ی کافی ورزش کنید. ورزش بیش از حد، توازن انرژی‌تان را بر هم می‌زند و تاثیری منفی بر روی سیکل تولید مثل می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان داده است که ورزش روزانه طولانی و شدید بر روی توانایی باردار شدن تاثیر می‌گذارد. میانه‌روی در حفظ سلامتی و تندرستی نقشی کلیدی دارد.

3- پایین بودن شاخص توده بدنی (BMI) 

داشتن BMI پایین‌تر از حد طبیعی می‌تواند احتمال نقص در عملکرد تخمدان، باروری و زایمان زودرس را افزایش دهد. اختلال‌های تغذیه‌ای می‌تواند با BMI پایین مرتبط بوده و تاثیر سوئی بر قاعدگی و باروری داشته باشد. اگر نمی‌توانید حساب تغذیه خود را داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوصی که به شما امکان پیگیری میزان کالری مصرفی، وزن و سایر عوامل مربوط به سلامتی را می‌دهند، استفاده نمایید.

4- همسر شما مضطرب است

مطالعات نشان می‌دهد که باروری مردان به طرز قابل توجهی تحت تاثیر عوامل استرس‌زا، نظیر کار، خانواده و زندگی اجتماعی است. ناتوانی مرد در کنترل این عوامل تاثیری منفی بر باروری‌اش خواهد داشت.

5- استفاده از لوبریکانت نامناسب

برای افزایش احتمال بارداری، باید لوبریکانت مناسبی را انتخاب کنید. خبر خوب این که لوبریکانت‌هایی وجود دارند که برای باروری مردها مفید هستند. بعضی از آن‌ها سطح pH مناسبی (بین ۷.۲ تا ۸) دارند. بعضی دیگر یون‌های منیزیم و کلسیم دارند که مایعات طبیعی بدن را شبیه‌سازی می‌کنند. کارایی روغن بچه نیز برای این امر ثابت شده است.

6- نمی‌توانید به درستی «پنجره باروری» خود را محاسبه کنید

گاهی اوقات پیش‌بینی دقیق دشوار است، به خصوص اگر قاعدگی نامنظمی داشته باشید. با این وجود، فناوری می‌تواند به کمک‌تان بیاید. اپلیکیشن‌های رایگانی وجود دارد که پیش‌بینی‌هایی دقیقی از سیکل‌تان به شما ارائه می‌دهند. به علاوه می‌توانید بعد از باردار شدن، اپلیکیشن را به حالت بارداری تغییر دهید و از اطلاعات موجود در زمینه رشد نوزاد و راهنمایی‌های آن در حوزه سلامت بهره ببرید.

بیشتر بدانید : مشاغلی که باعث ناباروری مردان می شوند

بیشتر بدانید : ورزشی علیه ناباروری

بیشتر بدانید : پیشگیری از بارداری ناباروری می‌آورد؟!

بیشتر بدانید : تاثیر سن بر ناباروری زوجین چقدر است

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :rooziato.com