علت درد کلیه‌ها چیست؟
درد کلیه ها باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است مشکلی جدی برای سلامت شما ایجاد کند

درد کلیه چه دلایلی دارد؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که عادی نیست که کلیه‌ها درد بگیرند و دقیقا به همین علت چنین علامتی باید کاملا جدی گرفته شود؛ اما باورهای اشتباه زیادی درباره درد کلیه‌ها وجود دارد. بیشتر افراد عقیده دارند که احساس درد و ناراحتی در کلیه‌ها به این دلیل است که پهلوهای خود را به درستی نپوشانیده‌اید و سرما وارد بدنتان شده و کلیه‌هایتان اصطلاحا سرما خورده و درد گرفته‌اند؛ اما این باور و دیگر باورهای مشابه کاملا اشتباهند.

ضمنا افراد معمولا نمی‌‌توانند محل دقیق درد را تشخیص دهند. گاهی ممکن است تعجب کنید چرا کلیه‌تان درد گرفته است اما در واقع دردی که دارید مربوط به کلیه نیست.

چرا کلیه ها درد می گیرد؟

کلیه‌ها اندام‌هایی حیاتی‌اند که نقش بسیار مهمی در بدن دارند. کلیه‌ها خون را فیلتر می‌کنند تا تمیز بماند و از نظر شیمیایی آن را متعادل می‌نمایند. کلیه‌ها هر روز تقریبا 190 لیتر خون را تصفیه کرده و 2 لیتر ضایعات دفع می‌کنند.

کلیه‌ها در پشت شکم قرار دارند، دقیقا زیر دنده‌ها و در هر دو سمت ستون فقرات. وقتی کلیه‌ها درد می‌گیرند، بیمار احساس درد را در وسط کمر یا پهلوها تجربه می‌کند. گاهی فقط یک سمت درد می‌گیرد، اما همه‌ی کمردردها ناشی از درد کلیه نیستند.

خیلی از بیماری‌های کلیوی تا زمانی که گسترش پیدا نکنند تشخیص داده نمی‌شوند. دلیل درد کلیه‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ از وجود سنگ کلیه گرفته تا سرطان کلیه.

سنگ کلیه

سنگ کلیه که به آن نفرولیتیاز نیز می‌گویند باعث درد یا قولنج شدید در کلیه‌ها می‌شود. تجمع مواد در ادرار، سنگ کلیه را شکل می‌دهد. سنگ‌های کلیه گاهی به کوچکی یک دانه ماسه هستند اما می‌توانند به اندازه یک دانه مروارید هم برسند.

وقتی سنگ‌ها بسیار ریزند آزادانه در مجاری ادرار حرکت می‌کنند و بدن نیز معمولا بدون هیچ علامتی آن‌ها را دفع می‌کند؛ اما وقتی سنگ بزرگ‌تر است باعث درد شدیدی می‌شود که به صورت امواجی از درد در کمر یا پایین شکم احساس شده و با حرکت تشدید می‌شود.

معمولا این درد در یک سمت وجود دارد؛ اما با گذشت چند ساعت ممکن است به سمت کشاله ران و ناحیه تناسلی برود. هیچ وضعیتی از بدن نمی‌تواند درد سنگ کلیه را تسکین دهد و اغلب با تهوع، استفراغ یا خارش و سوزش ادرار همراه است.

عفونت

کلیه‌ها به دلیل عفونت نیز می‌توانند دردناک شوند. معمولا این عفونت از میزنای یا مثانه شروع شده و سپس به کلیه‌ها می‌رسد. عفونت می‌تواند آسیب دائمی به کلیه‌ها بزند یا به جریان خون نیز سرایت کرده و زندگی فرد را تهدید نماید.

یکی از علائم عفونت کلیه، کمردرد شدید و مداوم و ضمنا سوزش و درد هنگام ادرار کردن است. بیمار احساس می‌کند مکررا باید دستشویی برود و ادرارش بوی نسبتا تندی دارد. همچنین غیرمعمول نیست که بیمار دچار تهوع و استفراغ و تب و لرز هم بشود.

بیماری کلیه پلی‌کیستیک یا کیست کلیه

کیست کلیه شاید تا زمانی که به اندازه مشخصی نرسد علامتی نداشته باشد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، باعث درد شدید کمر یا درد در پایین کمر می‌شود. همچنین ممکن است بیمار دچار سردرد و خون در ادرار هم بشود.

کلیه پلی‌کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که باعث می‌شود کیست‌هایی به صورت گروهی در کلیه رشد کرده و جلوی عملکرد درست آن را بگیرند. این کیست‌ها موجب درد پهلو یا کمر شده و اغلب ایجاد سنگ کلیه و عفونت‌های مکرر نیز می‌کنند.

علت‌های گوناگون درد کلیه

کلیه‌ها می‌توانند به دلیل هیدرونفروزیس نیز دردناک شوند. هیدرونفروزیس یک التهاب کلیوی ناشی از تجمع ادرار است که درد شدید در کمر و خون در ادرار و تب ایجاد می‌کند. این درد می‌تواند ناشی از ترومبوز ورید کلیوی نیز باشد که یک مشکل جدی و خطرناک بوده و درد شدیدی در کمر بیمار، پشت دنده‌ها و لگن ایجاد می‌کند.

آسیب و ضربه و همچنین بارداری نیز می‌توانند باعث درد کلیه شوند. در بارداری به خاطر تغییراتی که در ستون فقرات به دلیل وزن شکم ایجاد می‌شود، کلیه‌ها درد می‌گیرند.

درد در یک سمت کمر یا پشت و شکم همراه با هماچوری (خون در ادرار) می‌تواند علامت سرطان کلیه باشد.

بیشتر بدانید : کلیه های خود را با این غذاها پاکسازی کنید

بیشتر بدانید : مراقبت از کلیه ها در هوای سرد + علائم نارسایی کلیه

بیشتر بدانید : نشانه های خاموش عفونت کلیه

بیشتر بدانید : راه تشخیص درد کمر و درد کلیه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net