نکاتی مهم راجع به پوکی استخوان
پوکی استخوان یک بیماری خاموش به حساب می آید که ممکن است گاهی با یک ضربه خفیف دچار شکستگی استخوان شوید و از وجود این بیماری آگاه شوید

در رابطه با پوکی استخوان چه می دانید؟

پوکی استخوان بیماری خاموش است که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد تا اینکه فرد با شکستگی در بدن به همراه ضربه ای خفیف مواجه شود. این افراد با تغییر حالت در نشستن که انتظار شکستگی از آن وجود ندارد دچار شکستگی می شوند و فرد با درد زیاد متوجه شکستگی و بیماری خود می شود.

پزشک باید برای بیمارانی که فاکتورهای خطر مثل بیماری های زمینه ای داشته و کورتون مصرف می کنند درخواست تراکم استخوان دهد تا در صورت پوکی استخوان درمان صورت گیرد.

برای خانم‌هایی که هیچ فاکتور خطری ندارند تست تراکم استخوان 5 سال پس از یائسگی درخواست می‌شود. این تست برای آقایان در صورت نداشتن هیچگونه فاکتور خطری پس از 65 سالگی درخواست می شود.

 تغذیه مناسب، مصرف نکردن دخانیات و ورزش کردن برای تداوم استحکام استخوان ها ضروری می باشد، رعایت این موارد باعث می شود افراد به استئو پروز مبتلا نشوند ولی رعایت نکردن آن سن ابتلا را جلو نمی اندازد. ما در آزمایشات دوره ای کمبود ویتامین D یا هرگونه اختلال هورمونی را که می تواند موجب درخواست تست تراکم استخوان شود را دنبال می کنیم. هرگونه مشکل هورمونی و کمبود الکترولیت در بدن می تواند منجر به درخواست تست تراکم استخوان در سنین مختلف گردد.

تغذیه مناسب از سنین کودکی در راستای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مهم می باشد، استفاده از لبنیات، حبوبات و مغزهای مختلف مثل پسته و بادام و گردو و انواع گروه های غذایی برحسب کالری مناسب در صورت نداشتن منع مصرف باید در رژیم غذایی قرار گیرد. ورزش برای سلامت ضروری است که می تواند در حد پیاده روی ساده باشد. از استعمال دخانیات جدا باید دوری کرد و در آخر از مصرف داروهای هورمونی پرورش اندام باید خودداری کرد و در صورت لزوم این داروها باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

بیشتر بدانید : پوکی استخوان این بار به علت کم خوابی

بیشتر بدانید : پوکی استخوان و باید و نبایدهای ورزشی

بیشتر بدانید : این افراد پوکی استخوان می گیرند!!

بیشتر بدانید : سن پوکی استخوان در زنان در حال کم شدن است!

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:farsnews.ir