اگر سوزش و گزگز کف پا دارید بخوانید
اگر در کف پایتان احساس سوزش و گزگز می کنید ممکن است به بیماری نوروپاتی مبتلا شده باشید

علت گزگز و سوزش کف پا چیست؟

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهند که بیماری نوروپاتی فیر کوچک یا SFSN که مشکلاتی نظیر سوزش، خارش و گزگز پا را به وجود می آورد در دهه های اخیر افزایش یافته و نیاز به توجه بیشتری دارد.

 بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، در دو دهه گذشته تعداد افرادی که دچار نوعی بی‌حسی، گزگز و سوزش در پاهای خود می شوند، افزایش یافته است. این بیماری که نوروپاتی فیبر کوچک یا به اختصار SFSN نامیده می شود، علایم متفاوتی نسبت به نوروپاتی فیبر بزرگ که عامل ضعف و مشکلات تعادل است، دارد. اما به اندازه کافی بیمار را اذیت می کند که نیاز به درمان پیدا نماید. 

در این مطالعه که توسط محققانی از کلینیک مایو آمریکا انجام شده است، از سوابق مربوط به همه افراد مبتلا به نوروپاتی فیبر کوچک در چند شهر آمریکا طی یک دوره 20 ساله استفاده شده و محققان، آن ها را با افراد فاقد نوروپاتی مقایسه کرده اند.  شرکت کنندگان در این آزمایش ها به طور متوسط به مدت شش سال پیگیری شده بودند.

بر اساس یافته های این مطالعه، از هر صد هزار نفر، 13.3 نفر دچار این عارضه می شوند که البته این مقدار، در طول زمان دچار افزایش شده است.به گفته مجریان این تحقیق، البته بخشی از این افزایش، ممکن است به دلیل بیشتر شدن آگاهی ما از این بیماری باشد. اما یک احتمال دیگر این است که افزایش سطح اضافه وزن و چاقی در منطقه ما می تواند عاملی برای نرخ بالای نوروپاتی فیبر کوچک بوده باشد. 

شاخص توده بدنی یا BMI بالاتر، یک عامل خطر برای دیابت و تری گلیسیرید بالا است که ممکن است به نوروپاتی نیز منجر شوند. در این تحقیق، افراد مورد مطالعه مبتلا به نوروپاتی دارای میانگین BMI حدود 30.4 بودند، در حالی که برای افرادی که نوروپاتی نداشتند این عدد، 28.5 بود. 

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، حدود 50 درصد از افراد مبتلا به نوروپاتی، دیابت داشته اند. به علاوه تعداد زیادی از این افراد، بیشتر در معرض مشکلات بی خوابی و حملات قلبی بوده و همچنین بیشتر به مصرف مواد افیونی برای درد روی می آوردند. 

به گفته محققان فوق، بر اساس این یافته‌ها، افراد مبتلا به نوروپاتی فیبر کوچک یا SFSN باید از نظر مشکلات قلبی، غربالگری شده و گلوکز خون شان نیز باید برای بررسی علائم دیابت کنترل شود.

علاوه بر این ها، طبق نتایج تحقیق، در مجموع 36 درصد از افراد مورد مطالعه در طول تحقیق به نوروپاتی فیبر بزرگ مبتلا شدند. این اتفاق که خود بایستی به عنوان یک تهدید دیگر مورد بررسی دقیق قرار گیرد به طور متوسط پنج سال پس از ایجاد نسخه فیبر کوچک رخ داده بود.

بیشتر بدانید : مور مور شدن وبی حسی دست و پا نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : خواب رفتن دست و پا می تواند خطرناک باشد؟

بیشتر بدانید : سوزن سوزن شدن لب ها نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : علت ایجاد گزگز دست و روش های درمان آن

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir