کشف جدید ترین علائم سرطان لوزالمعده
به تازگی محققان علائم جدید سرطان پانکراس را پیدا کرده اند که به تشخیص زود هنگام و درمان آن کمک می کند

سرطان لوزالمعده و جدیدترین علائم آن

محققان از شناسایی ۲۱ علائم دیگر مرتبط با سرطان پانکراس نیز خبر دادند. محققان اظهار کردند که بیماران اغلب تا یک سال پیش از تشخیص این سرطان چندین علامت دارند، اما برخی علائم خاص هشداردهنده سه ماه پیش از تشخیص این بیماری در فرد ظاهر می‌شوند.

محققان موسسه ملی تحقیقات سرطان امیدوارند که یافته‌های آنها بتواند به پزشکان در تشخیص زودتر این بیماری در مواردی که بیمار علائم خاص چندانی دارد و به آنها مراجعه می‌کند، کمک کند.

سرطان پانکراس جزو آن دسته از سرطان‌ها است که کمترین میزان بقا را در بین تمام سرطان‌های رایج دارد و متاسفانه ابتلای افراد به این سرطان زود تشخیص داده نمی‌شود.

محققان می‌خواهند علائم اولیه سرطان پانکراس را بهتر درک کنند، زیرا اگر بیماران و پزشکان عمومی بیشتر از علائم آگاه باشند، شانس بقای افراد با تشخیص زودهنگام افزایش پیدا می‌کند.

دکتر "ویکی لیائو"(Weiqi Liao) دانشمند داده دانشگاه آکسفورد در این مطالعه با کمک همکارانش با استفاده از یک پایگاه داده الکترونیکی بزرگ(QResearch) به بررسی داده‌های ۲۴ هزار و ۲۳۶ بیمار مبتلا به سرطان پانکراس بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در انگلستان پرداختند. محققان علائم بیماران را در مقاطع زمانی مختلف قبل از تشخیص سرطان مورد بررسی قرار دادند.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کنند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون پانکراس به وجود می‌آیند.

زردی پوست(یرقان) و خونریزی معده یا روده دو علامت جدی مرتبط با شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس یعنی "آدنوکارسینوم مجرای پانکراس"(PDAC) و نوع نادر سرطان پانکراس یعنی "نئوپلاسم‌های اعصاب و غدد پانکراس"(PNEN) بودند. علاوه بر این محققان اظهار کردند تشنگی و ادرار تیره از علائم جدید آدنوکارسینوم مجرای پانکراس هستند.

 زمانی که سرطان لوزالمعده زودتر تشخیص داده شود، بیماران شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. شرط تشخیص زودهنگام بیماران هنگام مراجعه به پزشک عمومی این است که هم بیمار و هم پزشک از علائم مرتبط با سرطان پانکراس آگاه باشند.

در این مطالعه محققان ۲۳ علائم مرتبط با آدنوکارسینوم مجرای پانکراس را زردی پوست، خونریزی در معده یا روده، مشکلات در بلعیدن، اسهال، تغییر در عادات روده، استفراغ، سوء هاضمه، توده شکمی، درد شکم، کاهش وزن، یبوست، چربی در مدفوع، تورم شکم، حالت تهوع، نفخ شکم، سوزش سر دل، تب، خستگی، کاهش اشتها، خارش، کمردرد، احساس تشنگی و ادرار تیره اعلام کردند.

۹ علائم مرتبط با نئوپلاسم‌های اعصاب و غدد پانکراس نیز زردی پوست، خون در مدفوع، اسهال، تغییر در عادات روده، استفراغ، سوء هاضمه، توده شکمی، درد شکم و کاهش وزن بودند.

محققان اعلام کردند گرچه بیشتر علائم ذکر شده تنها مختص سرطان لوزالمعده نیستند و می‌توانند ناشی از ابتلای فرد به سایر بیماری‌ها باشند، اما دانستن آنها درک پزشکان از این بیماری را افزایش می‌دهد.

 نتایج یافته‌های این مطالعه جدید ما را قادر می‌کند تا درک خود از علائم این بیماری را ارتقاء دهیم.

بیشتر بدانید : التهاب پانکراس چه زمانی و چرا بروز می کند؟

بیشتر بدانید : تشخیص سرطان از روی رنگ ادرار چطور امکانپذیر است؟

بیشتر بدانید : دشمن سرطان لوزالمعده را بشناسید

بیشتر بدانید : لوزالمعده شما بیمار است, اگر این 5 علایم هشدار دهنده را دارید

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir