راجع به دیابت بارداری چه می دانید؟
کسانی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند در آینده باید قند خون خود را چک کنند زیرا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند

در مورد دیابت بارداری بیشتر بدانید

یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است و همانطور که از نام آن پیدا است در زمان بارداری خود را نشان می‌دهد. هرگونه اختلال میزان گلوکز که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری در یک خانم باردار ایجاد شود را دیابت بارداری می‌گوییم.

 تمام خانم‌های باردار طبق پروتکل وزارت بهداشت باید در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی تحت آزمایش تست تحمل خوراکی گلوکز قرار گیرند. در این آزمایش ۷۵ گرم گلوکز خوراکی به خانم داده می‌شود و قند خون ناشتا، قندخون یک ساعت پس از خوردن گلوکز و قندخون دو ساعت پس از خوردن گلوکز اندازه‌گیری می‌شود. اگر قندخون ناشتا بالای ۹۵، قندخون یک ساعته بالای ۱۸۰ و قندخون دو ساعته بالای ۱۵۳ باشد، خانم دیابت بارداری دارد.

دیابت بارداری با آزمایش مشخص می‌شود،خانم باردار ممکن است هیچگونه علامتی مثل پرخوری، افزایش ادرار، پر نوشی، کاهش وزن و... را نداشته باشند. علت ایجاد دیابت بارداری به دلیل تولید یک سری از هورمون‌هایی است که از جفت ترشح می‌شود و باعث می‌شود در بدن خانم باردار مقاومت به انسولین ایجاد کند.

 در مورد دیابت بارداری ذکر این نکته لازم است که این افراد پس از بارداری در معرض خطر دیابت نوع دو هستند. گرچه می‌گوییم پس از بارداری دیگر نیازی به انسولین نیست و دارو قطع می‌شود، اما این افراد باید سالیانه به پزشک مراجعه کرده و قندخون خود را چک کنند چون در معرض خطر دیابت نوع دو هستند.

بیشتر بدانید : قند خون را در دوران بارداری با خوردن این گیاه کنترل کنیم

بیشتر بدانید : علت بیماری اوتیسم می تواند دیابت مادر باشد؟

بیشتر بدانید : خطر بیماری قلبی با دیابت بارداری افزایش پیدا می کند، چه باید کرد؟

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :isna.ir