مراقب غده تیروئید خود باشید
غده تیروئید نقش به سزایی در سلامتی افراد دارد که بهتر است حواستان به این غده بیشتر باشد

سلامت غده تیروئید خود را چگونه پایش کنیم؟

غده تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن انسان محسوب می شود که هورمون های تولید شده توسط آن نقش مهمی در سلامت، خلق و خو و رفتار ما داشته و اختلال در ان می تواند عوارضی جبران ناپذیر در پی داشته باشد.

تشخیص سرطان تیروئید به ویژه برای زنان در دهه گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. به همین دلیل، توجه به این غده کوچک در پایه گردن ضروری است. باید در نظر داشت که تیروئید بخش مهمی از سیستم غدد درون ریز بدن شما است و هورمونی را تولید می کند که به کنترل متابولیسم کمک می کند.

در حالی که هیچ راه شناخته ‌شده ‌ای برای پیشگیری از سرطان تیروئید وجود ندارد، انتخاب‌ های سبک زندگی ممکن است به حفظ سلامت تیروئید کمک کند.

اختلالات تیروئید می تواند از یک گواتر کوچک و بی ضرر (یک غده بزرگ شده) تا سرطان متغیر باشد که ممکن است نیاز به درمان با ید رادیواکتیو یا جراحی داشته باشد. متخصصان بیمارها و اختلالات غدد راهکارهای زیر را برای پایش سلامت غده تیروئید ارائه کردند.

 در وهله نخصت برای سلامت نگهداشت غده تیروئید خود، یک سبک زندگی سالم شروع کنید. غذاهای مغذی از جمله انواع میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل مصرف کنید. چاقی مادر بسیاری از بیماری هاست و توصیه می شود در هر شرایطی وزن سالم خود را حفظ کنید. سعی کنید به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید تا سلامت کلی خود را بهبود بخشید.

نشانه های سرطان تیروئید را می دانید؟ 

شایع‌ ترین علامت سرطان تیروئید، شکل گیری و ایجاد یک توده یا تورم بدون درد در گردن است. سایر علائم فقط پس از رسیدن سرطان به وضعیت خطرناک و مرحله پیشرفته رخ می دهد که ممکن است شامل گرفتگی صدا یا مشکل در بلعیدن باشد که از بین نمی رود. همچنین ممکن است احساس فشار در نقطه خاصی از گلوی خود را تجربه کنید.

 اگر متوجه چیزی غیر طبیعی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. متخصصین در این رابطه می ‌گویند: بهترین راه برای تعیین اینکه آیا بیماری تیروئید دارید یا خیر این است که در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید توده های گردن ابتدا باید با معاینه فیزیکی ارزیابی شوند. سپس پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا انجام آزمایش های  بیشتری لازم است یا خیر.

بسته به نتایج ممکن است سونوگرافی برای ارزیابی توده های تیروئید انجام  و پس از آن بیوپسی یا نمونه برداری از بافت انجام شود.

گفتنی است در صورتی که اعضای خانواده شما سابقه سرطان تیروئید دارند به یک متخصص آشنا با آخرین پیشرفت های مشاوره و آزمایش ژنتیک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : اگر بیماری تیروئید دارید باید این مواد غذایی را بخورید

بیشتر بدانید : اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!

بیشتر بدانید : بیماریهای تیروئید، از کم کاری تیروئید تا سرطان تیروئید

بیشتر بدانید : همه چیز را راجب غده تیروئید بدانید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir